Підписуйтесь на нас у соціальних мережах
  • Facebook 305 000+
    Найбільша новинна спільнота Закарпаття
  • Telegram 10 900+
    Миттєво повідомляємо про найголовніше
  • Instagram 14 400+
    Тримаємо в курсі всіх подій
  • Відразу сповіщаємо важливі новини
  • Viber 16 200+
    Канал головних новин Закарпаття та України
  • YouTube 1500+
    Не лише розповідаємо, але й показуємо
Реклама на PMG.ua
Більше 4 мільйонів читачів на місяць. Найпопулярніше видання Закарпаття!
  • Головна
  • Життя

Проект "Ukraїner" оприлюднив розповідь про Чинадіївський замок "Сент-Міклош". Мандрівники побували тут близько двох тижнів тому.

ВІДЕО ДНЯ

Далі – їхня захоплююча розповідь про коштовну перлину Карпат.

Потрапити на територію Чинадієвського замку Сент-Міклош і домовитися про екскурсію неважко. Двері тут завжди відкриті туристам і мандрівникам. Але нам потрібно було дізнатися значно більше, аніж розповідають на екскурсії. Тож ми заздалегідь намагалися домовитися про зустріч. Орендар замку Йосип Бартош погодився прийняти нас лише в спекотний обідній час і тільки у будній день. Та й не зважаючи на це, ми постійно перетиналися із туристичними групами – українськими, польськими, угорськими, що відвідують цей замок щодня.

Реклама

А ще п’ятнадцять років тому на цій території була радянська автобаза і гаражі, всередині стародавнього замку був смітник. Підвали Сент-Міклоша досі знаходяться у законсервованому стані, оскільки потребують значних коштів для відновлення і очистки. Що ж могло статися з замком за такий короткий час, що він перетворився з руїни і гаражів на один з найпопулярніших туристичних об’єктів?

Йосип Бартош у 1999-му приїхав із-за кордону, де жив досить довго й вивчив чотири мови. Йому стало заздрісно, що в Угорщині, Словаччині, Румунії, Німеччині малесенькі села дозволяють собі проводити щорічні пленери, на котрі запрошують туристів з усього світу, а в Україні таких лише кілька, на Закарпатті – один, та й то ніякий.

– Сюди, до замку, мене запросила художниця Тетяна Петричко, яку я запросив на пленер, тут була автобаза. Вантажівки, безліч гаражів, щось немислиме. І якось ми сюди проникли, нас виганяли й не пускали. А потім з’явилася така думка: а що, якби оці наші пленери, котрі ми робимо по санаторіях, мов якісь останні люди, робити тут, у замку, і взагалі щоб на стінах були картини, щоб концерти й зустрічі з письменниками проходили. У цю божевільну ідею не вірив ніхто, жодна людина в цілому світі. Я теж не вірив. Але замок вирішив по-інакшому, він сказав: «Цьому бути», – і все почалось. Як так вийшло, сам не знаю.

Тетяна, що показала Йосипу Бартошу замок, згодом стала його дружиною. Вона є унікальним майстром, що створює шкрябанки за допомогою яєць та леза. Це і її власні малюнки і світові шедеври – нашкрябані на відвареному у лушпинні цибулі яйці. Кілька разів у неї замовляли вишкрябати і досить екзотичні малюнки. Приміром, у 2008-му обласний прокурор замовив вишкрябати портрет Президента Ющенка, який, вочевидь, готував до його дня народження.

Реклама

Йосип з Тетяною донедавна жили у одній із кімнат замку. А тепер мешкають неподалік. У Замку вони жили без води і в страшному холоді взимку. Це була їх плата за проживання у споруді ХV сторіччя. А коли усе почалося, Йосип жив на зйомній квартирі у Чинадієво і ходив до замку щодня пішки. Він позичив гроші, зібрав своїх друзів, з багатьох країни приїхали знайомі художники і так відбувся перший пленер.

Перед старим замком стоїть житловий будинок радянського типу. Тут Йосип Бартош має перший поверх. Раніше це був гуртожиток, а згодом люди приватизували тут житло. На першому поверсі Йосип з дружиною відкрили школу гармонічного розвитку людини, їх громадського об’єднання. Тут є класи по образотворчому мистецтву, музичні класи, спортивні класи. Працюють школи, гурток “Юний археолог”, мовні класи. На дверях Йосипа скромно приклеєний листочок з його іменем, без регалій і золотих рамок, що одразу кидається в очі у “червоних” директорів інших пам’яток архітектури.

"Ukraїner" у захоплюючій формі розповів всій Україні про перлину Закарпаття – замок "Сент-Міклош" – 01

– Перші кроки були дуже смішні, настільки смішні, що ви собі уявити не можете. Сміялося з мене всьо село так як ні з кого ще не сміялося. Я такий натхненний, радісний і патлатий прийшов у селищну раду і сказав що от, хотів би цей замок узяти аби зробити там культурно-мистецький центр. Вони сказали: “Ти що, хлопче, дах в тебе з’їхав? Ти художник, у тебе є гроші, і ти щось можеш?” Кажу: “та, щось будемо думати.” Але люди були тут сільські, я приїхав з-за кордону, язик плівся, я їм щось наговорив, чомусь мені повірили і так знали, що з того нічого не вийде. Підписали. Та ж сама історія була у районі, у райадміністрації сказали, що з цього нічого не буде, але підписали. Я не знаю чому.

Коли уже справа з підписами попала у облдержадміністрацію – тоді замки належали до Укрдержбуду – там уже була справа інша. Відділ архітектури роздивлявся – шо таке, де, куди, як. І не було закону, що б дозволяв, і не було закону, який би забороняв. Якихось аналогів в Україні не було, телефонували у Київ, дзвонили у Львів, казали, мовляв, нічого не знаємо. Ну і поміг Іван Могитич, заслужений архітектор України із Укрзахідреставрації. Він був тоді головний, у Львові була така організація. Він знає мене особисто, знає мого тестя, який був Героєм України, тож Іван сказав: “Робимо типовий договір і все.” Завдяки типовому договору на оренду нас сюди впустили. По суті, він не дуже був правочинним. Договір на 15 років з правом пролонгації. А вже у 2005 році, коли Ющенко видав закон про охорону культурної спадщини, тоді вже договір був переоформлений, ми підписали охоронний договір на 49 років. Ну і тоді нам вже видали справжні державні документи на оренду замку.

Йосип Бартош сміливо може називатися єдиним успішним орендарем замку. Нещодавно таке дослідження робив журнал “Бізнес”, було всього лише ще дві спроби взяти замок у концесію, але вони не закінчилися нічим. Лише Чинадієвському замку пощастило бути. Втім, Йосип Бартош стверджує, що це замок його обрав, а не навпаки і саме замок вирішив бути.

– Вийшла стаття під заголовком “Йосип Бартош вважає, що в Україні замки і палаци будуть розквітати.” Да! Я так вважаю, але при умові, що замки і палаци будуть давати у концесію таким людям, для яких в першу чергу стоїть ідея. Бізнесмени не зможуть нічого зробити. Вони нароблять такої шкоди, котру через 100 років ніхто не розгребе. Люди мають бути ідейні, котрі знають для чого вони ідуть, котрі дуже добре розуміють суть культури, для чого вона потрібна; як із нею тепер бути у сучасних умовах; і на що робити наголоси. Ми дуже мріємо про те, що з’являться все ж таки нові бізнесмени під назвою меценати. Точніше, це не нові бізнесмени, вони, ймовірно, і старші за самих бізнесменів. Наша кінцева мрія та ціль, до якої ми ідемо – це максимально велику зону навколо замку зробимо охоронною і створимо державний заповідник, історико-архітектурний. От коли це буде зроблено, тоді наша мета буде виконана.

Реклама

Йосип Бартош походить з Мукачева. Першу фінансову допомогу замку йому вдалося знайти не в Україні – один мільйон форинтів надало Угорське міністерство культурної спадщини. У відремонтованих кімнатах першого поверху Йосип Бартош влаштував музей, а з часом відкрив і бібліотеку. Там тепер містяться історичні артефакти та картини. Здебільшого це копії портретів і родинні герби колишніх власників замку в Чинадієві – княгині Ілони Зріні, графа Імре Тьокьолі, князя Ференца ІІ Ракоці, родини графів Шенгборн. Нащадок перших розбудовників, Янош Перені приїжджав для відкриття музейної експозиції.

– Мене сприймали у Чинадієві просто жахливо. Всі вважали, що це якийсь мільйонер-олігарх сюди приїхав і зараз тут все буде розносити. Але вони бачили, у яких умовах я сам живу. Ми з Тетяною жили на квартирі і всі бачили, що ми як усі нормальні художники. Колись не було на вечерю, колись не було на хліб, брали в борг і так ми жили всі ці роки, і так живемо і тепер. От зараз перший місяць, як в нас є водогін у помешканні, а ціле десятиліття ми займали одну із кімнат замку без будь-яких зручностей. Воду носили у відрах. Тепер ми можемо відкрити кран і помити руки, це як досягнення. Взимку більше +11 розтопити ніколи не вдавалося. Екскурсії з ранку до ночі, кожен день, без вихідних. Якось нас запросили на п’ять днів у  Марокко. У нас була ідея, що ми там на пленері продамо писанок і ще вкладемо у замок. Але писанок не продали взагалі, зате одну подадували королю Марокко, най йому буде. Так у нас відбулося найдовше відлучення від замку – на цілих п’ять днів.

Калган – це назва громадського об’єднання, квітка калгану висить на прапорі за спиною Бартоша в офісі. Йосип каже, що корінь калгану є прототип кореня женьшені, тобто сила його у корені. І тот самий рух у коріння, в основу свою, це і є ціллю їх громадського об’єднання. По лінії мистецтва вони намагаються відновлювати старі техніки, старі розуміння живопису, античні, так і в музиці, так і в моральному вихованні.

"Ukraїner" у захоплюючій формі розповів всій Україні про перлину Закарпаття – замок "Сент-Міклош" – 02

Навесні 2012 року на подвір’ї замку вперше відбувся фестиваль середньовічної культури “Срібний Татош”. Для участі у ньому приїхали лицарські дружини з різних міст України, Словаччини та Угорщини. Мета цього заходу – привернути увагу молоді до відродження культури, яка дісталася сучасникам у спадок від минулих поколінь.

Після тих подій у Києві до нас значно менше почали їздити іноземці і більше українці. А після подій у Мукачеві – взагалі страх, тут як все вимерло. Перестали як білоруси, так і угорці, і з Німеччини перестали. Зараз уже пішло потепління, щодня все більше іноземців. Я на 4 мовах розмовляю, мені абсолютно на якій вести екскурсію.

У Сент-Міклоші працюють волонтери. Проводять екскурсії, прибрають, займаються у художній школі. Кожен рік щонайменше шість волонтерів з-за кордону приїжджають.

Реклама

– Якось з Англії приїхала жіночка, 58 років, а з Польщі приїхав дідок 70 з чимось років. І він приїхав, він волонтер, йому давай лопату, він буде працювати, бо він любить Україну. Добре, бери лопату, но нога у нього була хвора, не міг у наш туалет ходити, домовлялися з сусідами, ходив туди в туалет. А тепер вже другий рік тут маріупольський університет. Їм там нікуди їздити, їх професор приїхав до нас, хороша людина така, ми домовилися, тепер його студенти тут проходять практику. Є і київські організації, що приїжджають сюди, тут в них археологічна практика. Була з Іспанії дівчина, ми її тут майже заміж не видали.

"Ukraїner" у захоплюючій формі розповів всій Україні про перлину Закарпаття – замок "Сент-Міклош" – 03

– Середнянський замок там взагалі, жах, що відбувається. Хустський замок розібрали до фундаменту варвари, хоча то був чудовий замок, великий, мав цілих 6 гектарів охоронної зони. Є ще Вишківський замок, Бронецький замок, Довжанський… Ну Довжанський ми наступного року плануємо взяти в оренду. І ще два замки беремо на свої плечі. Такі в нас новини. Хто вже раз захворів, то хвороба ця невиліковна, це вже  до кінця.

Є ще Санаторій Карпати. Це палац графів Шенгборнів. Він побудований 1895 року. Граф за свого життя половину приміщень віддав як центр реабілітації поранених військових. І там проходили реабілітації військові до 44 року. А у 45-му році, коли вже прийшли війська, Шенгборн був тут до останнього дня – він не вірив, що радянські війська перейдуть через Карпати. Але вони перейшли. Тоді він сів у машину, все залишив там, і поїхав собі у Відень. Ну а місцевий народ, він дуже активно працював – все зачистили. Все, до останньої пилинки зачистили. Всі картини, меблі – все-все повиносили. Але мені пощастило, бо мій тесть покійний чесно мені зізнався, що він там крав книжки, і ці книжки переховував на даху. Тож я ті книжки у нього експропріював і вони тепер у нашій бібліотеці. Все, що залишилося від того палацу – це поличка з книжками у нас і люстра.

Нещодавно у Чинадієвському замку відкрилась бібліотека. На урочисте відкриття приїхав Юрій Андрухович. Йосип Бартош показує бібліотеку, по дорозі заводить у кілька кабінетів у колишньому гуртожитку

– Прошу зайти сюди! От у нас з таким інструментом роблять писанки. Це Тетяна Бартош, мисткиня, котра робить писанки. Вона була винуватцем усього цього, що тут сталося, так вона і далі працює.

Йосип каже, що з другого поверху замку людей не можна витягнути. Там видно увесь дах наскрізь. Вони всі дивляться і розглядають, як це було зроблено. З Києва приходять будівники і кажуть, що сьогодні вже не можуть щось таке повторити. Там планують повністю законсервувати дах.

Реклама

– Зараз всюду у Європі всі схиляються до того – консервувати, нічого не відновлюівати. Бо якщо би, наприклад, мова стояла про реставрацію – ми не маємо права робити реставрацію, тому ми її і не робимо, ми робимо консервацію. Бо можна запитати, добре, якщо відновлення, то якого століття, яку добу показувати? Бо якшо ми маємо тут вікна чотирьох видів, чотирьох періодів – і це тільки вікна – то, котрі залишити? Якщо ми маємо дверні пройоми пятьох періодів – котрі залишити? Перегородки мінялися весь час в залежності від хазяїна – що реставрувати? Тому ми консервуємо, зараз ми людям показуємо зріз цілий: ми показуємо ХV-те століття, початок, ми показуємо середину ХVІ-го. На жаль, не показуємо інші речі поки шо. Не показуємо основу замку. Бо ми чесно говоримо, що замок ХV-го століття, в нас є документ та отриманий дозвіл – ось там висить копія цього документа, виданого королем Сигізмундом. А в минулому році прийшов до нас професор Сергій Рижов із Києва із своїми колегами – зайшли в підвал, подивилися. Кажуть: “У, хлопці, у вас арка Римського періоду. Тут у вас замок один, а фундамент зовсім інший.” І цим він нам вбив цвях у голову ще років на 30. Бо те, що тут серйозні оборонні споруди були ми вже знаємо, бо помалу їх відкопуємо і бачимо, де були башти, де був бастіон. Знаємо уже систему ходів, бо робили сканування з Києва спеціалісти. Тому ми знаємо, що ті ходи, про котрі ми говоримо, вони є. Вони є – колодязь знайшли, бастіон знайшли, їх було дуже багато. Але як їх дістати з-під землі?

"Ukraїner" у захоплюючій формі розповів всій Україні про перлину Закарпаття – замок "Сент-Міклош" – 04

– Я вже шість років не малюю. Це при тому, що в 94-5-му році я малював такі картини, котрі тепер тільки стали визнаним стилем, називається visionery. Я тоді вже малював такі картини і мав виставки майже по цілому світу. У Парижі, Стокгольмі. Я і досі є членом спілки художників Швеції. В Америці були виставки, в Німеччині, в Угорщині – було дуже багато виставок. Але постало питання вибору і замок вибрав мене. Я ж не лише пензлик поставив, я й музику не пишу вже років десять. Я член спілки композиторів, але я тепер нічого не пишу. Я видав одну-дві збірки і… на тому все. Єдине, шо мені вдалося тепер – зібрати і видати книжку матеріалів з місцевих архівів, десь роками я це збирав і написав книжку. Це єдине. А решта стоїть десь у ящиках, чекає кращих часів. Так що таке в мене із мистецтвом. Але, розкажу вам – після тої солі яку я сам собі кладу на рану мистецтва, покладу й ложку меду – один гараж ми тут все ж таки не розібрали. Тут був ремонтний цех, такий величезний гараж і от під ці потреби будівельники випадково зробили базиліку 9-го століття. Тобто гараж має форму такої базиліки. Як то могло статися – не знаю. Ми мріємо перекрити там дах і зробити великі зали для тематичних полотен. Там чотири такі роботи могло б поміститися 4х10 метрів.  І я би хотів написати такі величезні тематичні полотна. І от тоді я би компенсував собі ці 6 років без пензлика, звісно, якщо я не забув, як тримати його в руках. Далі ми зробили б там концертний зал, звичайно, органний зал, нехай навіть це буде сучасний, електронний орган. Я грав колись на духовому багато, в церкві працював як органістом, і мене тягне до того повернутися. Сподіваюсь, ми це все ще тут втілимо.

Тож наступного року Йосип Бартош бере під свою опіку ще два замки на Закарпатті. Невідомо, як він буде усе встигати. Як тільки ми попрощалися – він зустрів достатньо велику групу угорців і почав проводити для них чергову свою екскурсію. Екскурсії замком, який позбавив його мистецької праці, але подарував геть іншу, працю історика, дослідника, мецената і справжнього фаната своєї справи.

Текст: Богдан Логвиненко

Відео: Дмитро Охріменко, Микола Носок

Фото: Тарас Ковальчук

Скопійовано
Наш сайт використовує файли cookie
Для чого це нам потрібно