Безкоштовне розмитнення авто: стали відомі деякі нюанси
Українці зможуть розмитнити своє авто умовно безкоштовно. Чому саме "умовно"? Річ у тім, що деякі платежі все ж доведеться заплатити.
Питання скасування плати за розмитнення автомобілів з іноземною реєстрацією або суттєвого її зменшення в суспільстві обговорювалося давно. Десятиліттями українці обурювалися ставками, за якими вони розмитнювали придбані за кордоном авто. Часто сума всіх податків та зборів перевищувала вартість самого транспортного засобу.
Влада кілька разів ішла на поступки тим, хто ввіз уживаний автомобіль, але про скасування плати мова не йшла.
Усе змінила війна. Для стимулювання важливого для країни імпорту разом з низкою товарів Верховна Рада звільнила ввезені в Україну іноземні транспортні засоби від сплати мита та інших зборів.
Поки документ очікує підпису президента, пояснюємо, як працюватимуть нові правила розмитнення автомобілів для українців.
Що змінюється
У перші тижні війни автомобілі з-за кордону в Україну ввозилися лише для потреб військових, евакуації громадян та доставляння гуманітарних вантажів.
1 березня уряд прирівняв ввезення авто для цих цілей як гуманітарну допомогу, дозволивши оформлення за спрощеною процедурою. Щоправда, до декларації необхідно було додати дозвіл обласної військової адміністрації.
Згодом правила почали послаблювати. Спочатку уряд дозволив усім громадянам відтерміновувати сплату митних платежів. Для цього при ввезенні іноземних авто в Україну треба було заповнити й підписати заяву.
Скасування розмитнення відбулося в третій декаді березня, коли уряд дозволив ввозити будь-яку гуманітарну допомогу без отримання дозволів, за декларативним принципом. Це стосувалося лише авто, які ввозилися для потреб військових.
Через місяць після масштабного військового вторгнення Верховна Рада скасувала податки та збори на імпорт автомобілів для всіх громадян. Ухвалений закон ще не набрав чинності – з 25 березня він лежить у президента.
При цьому документ передбачає, що з 1 квітня 2022 року від сплати ПДВ, акцизного збору та ввізного мита звільняються такі ввезені транспортні засоби:
- легкові автомобілі та кузови до них,
- причепи та напівпричепи,
- мотоцикли,
- транспортні засоби для перевезення вантажів або понад десять осіб.
Після підписання закону пільгові умови розмитнення автомобілів діятимуть не постійно. Послаблення введені лише на період дії воєнного стану, який триває з 24 лютого.
"За попередніми оцінками експертів, через бойові дії в Україні безповоротно втрачено близько 500 тисяч авто. Ще близько 300 тисяч покинуло території України. Загалом близько мільйона машин вибуло з активної частини автопарку.
Купівельна спроможність українців знизилась, а вітчизняні автовиробники в Україні відсутні. Закон дасть можливість українцям, які втратили авто, але його потребують, купити його за кордоном", – пояснюють логіку законодавців в Інституті дослідження авторинку.
Керівниця практики митного регулювання та міжнародної торгівлі PwC в Україні Віта Мірошниченко зауважує, що закон зобов’язує оформляти автомобілі з іноземною реєстрацією за спрощеною процедурою.
Це означає, що митні органи повинні це робити максимум за годину. Для реалізації цього механізму невдовзі буде оприлюднений проєкт наказу.
Те, що українці матимуть можливість майже безкоштовно розмитнити автомобіль, є приємною звісткою для тих, хто збирався це зробити, але стримувався через високий розмір податків. Проте це рішення має і зворотну "сторону медалі".
Ця сторона має грошове вираження у вигляді недоотриманих платежів до державного бюджету. Міністр фінансів Сергій Марченко констатував, що через війну надходження від митниці в березні становитимуть лише 7 млрд грн, замість запланованих 39 млрд грн. Скільки від планових приходилось на розмитнення автомобілів невідомо.
"Є надія, що надалі, коли розмитнена машина приїде на заправку, станцію технічного обслуговування чи шиномонтаж, плата за такі послуги стимулюватиме суміжні галузі до власного відновлення і таки принесе податки в бюджет, хоча їх обсяг і складно оцінити", – зазначає аналітик Інституту законодавчих ідей Тарас Рябченко.
Як завезти авто за новою процедурою
Деталі проведення процедури розмитнення автомобілів за новими правилами прояснить постанова, яку уряд прийме після набрання чинності закону, попереджає Тарас Рябченко. Втім вже зараз можна сказати, до чого слід бути готовими тим, хто планує придбати авто за кордоном.
Перше – це витрати, які не пов’язані з розмитненням. Громадянам все одно доведеться сплатити до пенсійного фонду від 3% до 5% від вартості автомобіля для першої реєстрації, сплатити за реєстрацію 190,15 грн та бланк свідоцтва – 114 грн, номерні знаки – 135 грн.
Другий, але чи не найбільш важливий момент стосується виїзду за кордон для купівлі авто. Як відомо, на період дії воєнного стану чоловікам у віці від 18 до 60 року заборонено виїжджати з України.
Виключення стосуються багатодітних батьків та одиноких чоловіків з неповнолітніми дітьми. Простіше кажучи, виїхати за кордон для купівлі авто та завезення його в Україну можуть переважно жінки.
Зрештою придбати авто за кордоном можна, не залишаючи межі України. Це може зробити довірена особа, на яку майбутній автовласник виписав завірену нотаріусом довіреність. Список працюючих нотаріусів доступний у відповідному реєстрі.
Інший варіант – скористатись послугами компаній, які займаються імпортом автомобілів в Україну.
"Зараз наш працівник перебуває в Польщі, де ми купуємо машини для армії, а потім почнемо "приганяти" авто без розмитнення. Машини ми привозимо на евакуаторі до кордону, а звідти – або на інший евакуатор, або на автовоз", – зазначили у компанії Komis Auto. Щоправда, за ці послуги доведеться заплатити від 400 дол до 1000 дол.
Третій момент стосується країни походження автомобіля, а точніше його місця перебування.
Через те, що російські окупанти більше ніж місяць блокують морське сполучення України зі світом, доставити автомобілі з США, Кореї чи Грузії майже неможливо.
Чому майже? Бо теоретично судна можуть доставити авто в країни ЄС, звідки їх необхідно буде доставити в нашу країну. Проте, як попереджають фахівці, на такій логістиці автовласники втрачатимуть додаткові кошти.
"Якщо ви імпортуєте авто із США до країн ЄС, виникає зобов’язання сплатити платежі відповідно до законодавства країни-члена ЄС. Тому рекомендуємо ввозити автівки транзитом для перетину кордону з Україною з подальшим митним оформленням.
Як нам відомо, авто з США наразі постачають у митні порти Румунії і Польщі, звідки автівка транзитом прямує до України. Також можна розглянути транзит авто до України у трейлері з Туреччини або Болгарії", – зазначає керівниця практики митного регулювання та міжнародної торгівлі PwC в Україні Віта Мірошниченко.
Тому єдиним раціональним рішенням з точки зору часових та фінансових витрат залишається авторинок ЄС. Мірошниченко нагадує, що імпорт автомобілів з Росії та Білорусі заборонений ще з 2019 року.
Наскільки подешевшають авто
Вартість розмитнення автомобіля залежить від його віку, об’єму та типу двигуна, а також суми, за яку він був придбаний за кордоном.
Наприклад, розмитнення десятирічного автомобіля з дизельним двигуном об’ємом 1500 кубічних сантиметрів, який у ЄС можна купити за 5000 євро, наразі обходиться приблизно у 2800 євро. Розмитнення п’ятирічного автомобіля з такими ж характеристиками, але вартістю у 8000 євро обійдеться у 2975 євро.
За логікою після набрання чинності закону, яким скасовуються сплата всіх платежів, пов’язаних з розмитненням, вартість автомобілів зменшиться приблизно на 30%, а в деяких випадках на 70%. Проте не все так однозначно.
"Ціна зменшиться, але не всі моделі й не різко. Процес буде відбуватися поступово. Різкого обвалу не буде. Поступово стара частина автопарку буде замінена на новішу", – попереджають в Інституті досліджень авторинку.