Зниження ввізного мита на авто з ЄС: як це позначиться на цінах
Від 1 січня 2018 року Україна знизить ввізне мито на автомобілі, вироблені у країнах Європейського союзу. Мито поступово знижуватимуть протягом найближчих десяти років. Водночас автодилери кажуть, що суттєво впливу на ціни це не спричинить.
Поетапне зниження мит на ввезені автомобілі передбачене угодою про Зону вільної торгівлі між Україною та ЄС і стосується як нових автомобілів, так і старих.
Фіскальна служба і Мінекономрозвитку на підставі угоди створили і довели до виконання митниць графік зниження мит на автомобілі, територія походження яких є Європейський союз. Відповідно до графіка, чекати обнулення мита українцям доведеться ще сім-десять років залежно від обраного авто. В середньому 10% мито під час імпорту легкових авто повинно знижуватися протягом 10 років щорічно на 0,9%.
Графік зниження мит на автомобілі з ЄС
Нові автомобілі з бензиновим двигуном:
- об’ємом до 1000 куб. см мито скоротиться від 7,5% митної вартості в 2017 році - до 6,3% в 2018 році, 5% в 2019 році та до 2023 року складе 0%;
- об’ємом від 1000 до 1500 куб. см скоротиться від 8,2% митної вартості в 2017 році - до 7,3% в 2018 році, 6,4% в 2019 році і до 2026 року складе 0%;
- об’ємом від 1500 до 2200 куб. см і від 2200 до 3000 куб. см ставка залишиться незмінною до 2019 року - 5%, і знизиться до 0% до 2023 року.
Нові автомобілі з дизельним двигуном об’ємом:
- обсягом до 1500 куб. см і 1500 куб. см до 2500 куб. см мито скоротиться від 8,2% митної вартості в 2017 році - до 7,3% в 2018 році, 6,4% в 2019 році і до 2026 році складе 0%;
- обсягом понад 2500 куб. см - мито скоротиться від 7,5% митної вартості в 2017 році - до 6,3% в 2018 році, 5% в 2019 році і до 2023 року складе 0%;
Вживані автомобілі, до 5 років з усіма типами двигунів:
- скоротиться від 10% митної вартості в 2017 році - до 7,3% в 2018 році, 6,4% в 2019 році і до 2026 року складе 0%.
Важливо, щоб не просто марка автомобіля належала компанії з країни-члена ЄС, а автомобіль був вироблений на території країн Євросоюзу. Наприклад, за зниженими митами можна завести до Україну автомобіль американської марки Ford, якщо він був зібраний на фабриці в Німеччині. Але не можна буде завести за зниженими ставками автомобіль Volkswagen, зібраний на заводі в Мексиці. Для імпорту автомобіля з ЄС за зниженими митами імпортеру обов’язково доведеться пред’явити на митниці сертифікат походження авто.
Експерти автомобільного ринку впевнені, що зниження ставок мита не позначиться на роздрібних цінах на автомобілі - занадто малу частку це зниження займає у вартості автомобіля.
"Це ніяк не відіб’ється на ринку. Зниження мит наступного року на 0,9%. На машині вартістю 10 тис. доларів 0,9% - це 90 доларів. Це хіба зниження?", - говорить генеральний директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко.
Він зазначив, що машини не подешевшають і в десятирічній перспективі після обнулення мита. Щорічно собівартість машин зростає, і зниження мита тільки частково може компенсувати її зростання.
"З кожним роком набирають сили нові вимоги щодо насичення машин системами безпеки тощо. Машина стає більш екологічно чистою, але і дорожчою. Автомобіль дорожчає, а зниження мита може не багато з цього компенсувати", - зазначив глава асоціації.
Продавці автомобілів також вважають, що зниження мит не призведе до зростання частки європейських авто на ринку України. Адже європейські авто дорожчі за азіатські.
"Зниження мит дуже невелике, воно ніяк не позначиться ні на цінах, ні на ємності ринку. Більш істотні фактори - цінова політика заводів-виробників, політика по модельній лінійці, динаміка курсів валют. Наприклад, за рік євро виріс до долара на 10-15%. Тобто весь імпорт з ЄС автоматично подорожчав на 10-15% порівняно з імпортом з інших країн", - зазначив директор з маркетингу групи компаній "АІС" Сергій Боровик.
Він упевнений, що кінцевий споживач не відчує різницю в ціні від зниження Україною мит на автомобілі. Крім мита, на роздрібну ціну авто в кінцевому підсумку впливають ставки акцизу, ПДВ і збору до Пенсійного фонду, які складають левову частку в платежах за іноземне авто. Тому щорічне зниження мит на 0,9% залишиться практично непомітним в динаміці цін на машини.
Незначно вплинути на ціни на європейські машини могло б одномоментне зниження мит до нуля. Проте нульове мито без перехідного періоду не було підтримане ні з боку України, ні з боку Євросоюзу. Лобісти українського автопрому розраховують, що за перехідний період українська автомобільна промисловість зможе перебудуватися і почати конкурувати зі своїми європейськими сусідами.
Водночас установили ліміт на пільгові ставки на автомобілі, ввезені з ЄС – не більше 45 тисяч машин у 2018-му. Якщо ліміт за рік буде перевищено, то мито повернеться до рівня 10%. Одна з асоціацій автовиробників за підсумками дев’яти місяців 2017 року констатує, що загальний імпорт легкових автомобілів до Україну склав 109,6 тис. одиниць, при цьому імпорт з країн ЄС - 69,6 тис. шт. Якщо статистика підтвердиться офіційно, то через перевищення ліміту наступного року пільгове мито працювати не буде.
Суттєво знизити ціни на автомобілі могло б розміщення автозаводу якоїсь міжнародної торгової марки в Україні. Проте робити цього поки що ніхто не поспішає. Інший вихід – скасування акцизів, збору до Пенсійного фонду під час первинної реєстрації машини, а також ПДВ. У парламенті є кілька таких законопроектів, які навряд чи стануть реальністю, адже скасування цих платежів призведе до зниження доходів до держбюджету.