Підписуйтесь на нас у соціальних мережах
  • Facebook 312 000+
    Найбільша новинна спільнота Закарпаття
  • Telegram 15 900+
    Миттєво повідомляємо про найголовніше
  • Instagram 15 400+
    Тримаємо в курсі всіх подій
  • Відразу сповіщаємо важливі новини
  • Viber 13 800+
    Канал головних новин Закарпаття та України
  • YouTube 2000+
    Не лише розповідаємо, але й показуємо
Реклама на PMG.ua
Більше 4 мільйонів читачів на місяць. Найпопулярніше видання Закарпаття!
  • Головна
  • Життя
  • Децентралізація: як адміністративні послуги стають доступнішими для українців завдяки мобільності

Децентралізація: як адміністративні послуги стають доступнішими для українців завдяки мобільності

Центри надання адміністративних послуг (ЦНАП) працюють по всій Україні й кожен надає більше сотні послуг. Але є певні відмінності в організації роботи Центрів в залежності від умов проживання в громадах: створюються віддалені робочі місця для адміністраторів у великих селах, впроваджуються в роботу мобільні ЦНАПи, щоб надавати послуги у старостинських округах, які віддалені від центрів громад. А ще є "мобільна валіза", оснащений всім набором гаджетів, який адміністратор бере в руки і йде надавати послуги вдома, в лікарні, в маленькому селі до якого не доїхати через бездоріжжя.

Журналісти з Луганщини та Закарпаття взяли участь в Програмі міжрегіональних обмінних візитів в межах проєкту "Сильні медіа – сильне суспільство" та дослідили як і які адміністративні послуги надаються в їх місцевості, що змінилося за час впровадження реформи децентралізації.

Марківський мобільний ЦНАП на Луганщині їздить по селах за графіком

З 2018 року у Марківській громаді працює оновлений ЦНАП, який надає майже 110 послуг. Завдяки фінансовій підтримці проєкту міжнародної технічної допомоги було проведено капітальний ремонт приміщення й оснащення Марківського ЦНАПу. Було придбано обладнання для оформлення і видачі закордонних ID-паспортів. Також тут працює електронна черга, інформаційний кіоск, на комп’ютерах встановлена програма «Універсам послуг». У ЦНАПі облаштовано комфортну зону очікування і зал приймання громадян, зручну дитячу кімнату, і навіть пеленальний столик. В Центрі є сучасна протипожежна сигналізація та система відеоспостереження.

"Марківський ЦНАП обслуговує територію 1200 квадратних кілометрів і це змушує нас комбінувати різні підходи у роботі з відвідувачами, щоб вчасно і якісно надати адміністративні послуги марківчанам", – каже керівниця марківського ЦНАПу Єлизавета Сич.

Пані Єлизавета розповіла, що їх заклад отримав в користування мобільний кейс, який дозволяє у форматі віддаленого робочого місця здійснювати повноцінний прийом документів від громадян з інвалідністю, наприклад, в лікарні або вдома. У ЦНАПі створено віддалене робоче місце для працівників Марківського відділу Пенсійного фонду України, а працівники Марківського селищної ради ведуть прийом громадян з питань реєстрації місця проживання та видачі довідок про склад сім’ї. Ощадбанк в приміщенні встановив електронний термінал для оплати відвідувачами платних послуг.

А нещодавно до Марківської громади завдяки підтримці програми "U-LEAD з Європою" прибув сучасний ЦНАП "на колесах". Автомобіль оснащений двома комплектами "резини" – літня та всесезонна, двома робочими місцями для адміністраторів. А вже електронну "начинку" для робочих місць на 26 тисяч гривень закупили за гроші місцевого бюджету: це ноутбук, принтер, сканер, роутер і антенна, щоб підключатися до Wi-Fi зон в польових умовах.

"Мобільні ЦНАП – це спеціалізовані автомобілі, що працюють в режимі повноцінного офісу та надають адмінпослуги у форматі "єдиного вікна" для всіх, хто не може отримати послуги у ЦНАП або онлайн, – каже пані Єлизавета. – Крім цього, вони обладнані пандусом для людей з інвалідністю та мобільними валізами, які дозволяють отримати послугу будь-де є інтернет-зв’язок.

Також мобільний ЦНАП забезпечений терміналом "Ощадбанку", який банківські працівники надають безплатно в користування, що дуже зручно при сплаті за адміністративні послуги з пільговою комісією 5 гривень. Такий же безплатний термінал встановлено й в офісі Марківського ЦНАПу.

У мобільних ЦНАП громадяни можуть:

  • отримати необхідні адміністративні послуги;
  • сплатити за послугу як готівкою, так і платіжною карткою;
  • скористатися послугою виїзного адміністратора, тобто отримати послуги навіть удома.

"Наш ЦНАП "на колесах" зроблений на базі невеликого мобільного автомобілю "Форд-транзит" і таких всього по Україні біля двадцяти, що дозволяє економити на паливі, швидко пересуватися між віддаленими селами, у такого автомобіля добра прохідність по бездоріжжю, що для наших умов є важливою складовою, – каже керівниця Марківського ЦНАПу Єлизавета Сич. – Якщо вже експлуатуються по великих містах "мобільні" ЦНАПи на 6 адміністраторів, то нам вистачає автомобіля на два робочих місця. Попит на послуги великий. Тому ми затвердили разом з керівництвом Марківської громади графік виїздів на 13 населених пунктів. За день об’їжджаємо 3-5 сіл в залежності від кількості відвідувачів та відстані між селами".

"Ми виїздимо не в центральне село, де знаходиться старостат, а в кожне село громади: від найбільшого (це село Бондарівка 1200 осіб населення) до найменших (Кабичівка – 500 осіб, Веселе – 300 осіб). Тож, в кожен населений пункт "мобільний" ЦНАП приїздить 1-2 рази на місяць".

Люди вже знають "свої" приїзді дні й записуються у старости на прийом. Ми ж своєю чергою по таким заявкам орієнтуємося, яких саме спеціалістів потрібно доправити у прийомні дні до села. Також наш графік прив’язаний не до дат, а до днів. наприклад в село Бондарівку ми їдемо, кожну четверту п’ятницю місяця. Саме в старостатах, а їх в нас дев’ять ми організували віддалені робочі місця.

Наші працівники, що працюють в старостатах проводять опитування громадян та виявляють їх потреби в адміністративних послугах, а потім повідомляють в центральний офіс ЦНАПу в Марківці про те, які спеціалісти в їх населених пунктах затребувані на даний час. Наразі в Марківському ЦНАПі працює 20 осіб (9 – це віддалені робочі місця).

Троїцький ЦНАП надає мобільні послуги вже другий рік

В 2020 році відбулась передача сучасного мобільного Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) Троїцькій громаді. Передача мобільного ЦНАПу була організована Програмою ООН із відновлення та розбудови миру за фінансової підтримки Європейського Союзу.

"В мобільному ЦНАПі надаються адміністративні послуги та послуги соціального характеру, - каже керівниця Троїцького ЦНАПу Анастасія Варибрус. - Ми отримуємо заявки від старостинських округів, де і надаємо потрібні послуги. Головна умова - в цьому селі має бути інтернет покриття. Так, ми надавали послуги мобільним ЦНАПів в селах Покровське, Воєводське, Арапівка".

"В Троїцькій громаді адміністративні послуги надає ЦНАП, який територіально розташований у смт Троїцьке, – каже керівниця Троїцького ЦНАПу Анастасія Варибрус. – Однак у громаді є багато сіл, мешканцям яких важко отримати адміністративні послуги через територіальну віддаленість від селища, стан здоров’я, відсутність власних транспортних засобів тощо. Таким людям тепер допоможуть мобільні ЦНАПи".

Були випадки, коли з "мобільною валізою" адмінстратор надавав послуги у лікарні породіллі та вдома людям похилого віку.

Під час роботи Троїцького мобільного ЦНАПу державною реєстратораторкою Світланою Коломієць прийнято 11 заяв щодо послуг з реєстрації права власності на земельні ділянки та надано 14 консультацій з реєстрації нерухомості в Воєводському старостинському окрузі.

Автомобіль має 2 робочих місця адміністраторів, обладнаних комп’ютерною технікою та програмним забезпеченням. Є 2 мобільних кейси – мобільний кейс-ЦНАП і кейс для енергоаудиту, відеоспостереження, GPS навігація, 3 види автономного опалення, вентиляція, кондиціонер, 2 види штучного освітлення, дизель-генератор та туалетну кімнату з гарячою і холодною водою.

Троїцький мобільний ЦНАП здійснює прийом громадян в Покровському старостаті: 14 осіб отримали консультації з питань реєстрації земельних ділянок під будівництво, 8 особам надали послуги з реєстрації місця проживання, 2 громадянам внесли відповідні записи до паспоту громадянина України стосовно перейменування назви вулиці та 3 громадянам надані паспортні послуги з вклейки фотокартки при досягнення 25-ти та 45-ти річного віку.

Керівниця апарату Троїцької селищної ради Зоя Акунєєва вважає, що в умовах великої відстані між адміністративним центром та селами - до 50-60 кілометрів та великою кількістю сіл з малочисленим населенням, без постійного автобусного сполучення та бездоріжжя (а всього в Троїцькій громаді – 45 населених пунктів!) дуже важливу роль відіграє робота саме мобільного ЦНАПу.

– Головним завданням мобільного ЦНАПу є наближення послуг до людей, які знаходяться на значній відстані від стаціонарних ЦНАПів, – каже пані Зоя. – Тепер отримати адміністративні послуги в Троїцькій громаді стало ще зручніше та швидше. Інтернет-покриттям охоплені всі старостинські округи, але ж не всі села громади. Тому людям із маленьких сіл за послугами мобільного ЦНАПу є потреба добиратися до села, де є інтернет покриття. Гроші на утримання мобільного ЦНАПу виділяються із місцевого бюджету.

Послуги мобільного ЦНАПу значно розширили територію надання адміністративних послуг для населення Троїцької громади. Наступні виїзди плануються до усіх старостинських округів, згідно замовлень громадян та тісної співпраці зі старостатами.

В Закарпатті створюють віддалені робочі місця для надання послуг ЦНАП

Особливість Закарпаття полягає у розгалуженій мережі сільських населених пунктів. Компактне розташування та заселеність сіл Закарпаття дозволяють Центрам надання адміністративних послуг громад створювати віддалені робочі місця у малих селищах та селах, а не використовувати мобільні ЦНАПи.

Тячівська територіальна громада – одна з перших, яка виникла у Закарпатській області. У багатьох сенсах саме ця громада є дебютантом у впровадженні реформ в регіоні. Так, ще у вересні 2017 року у Тячівській громаді був відкритий Центр надання адміністративних послуг. Завдяки появі такого центру жителі громади можуть в одному місці отримати більшість необхідних адміністративних послуг.

Варто зауважити, що саме ця громада однією з перших з усіх ОТГ України, де з’явилась можливість отримати біометричні паспорти для виїзду за кордон. А також, щоб спростити надання послуг і уникнути довжелезних черг, ввела електронну чергу. Це особливо актуальним є зараз, коли у світі триває пандемія коронавірусу.

Громада особлива і тим, що до її складу входять і гірські села. Тому для зручності жителі громади можуть отримати необхідні послуги не лише в центрі громади — місті Тячів, але і в інших населених пунктах громади. І тому при старостатах Тячівської ОТГ діють і віддалені робочі місця ЦНАПу, завдяки яким жителі і гірських населених пунктів можуть отримати необхідні послуги. І їх у Тячівській громаді налічується три: у селах Тячівка, Лази та Руське Поле.

"Зручність віддаленого робочого місця полягає у тому, що людям самим не потрібно їхати 13 км до Тячева і бігати по різних інстанціях. Вони приходять до віддаленого робочого місця, щоб вирішити свої земельні питання, отримують послуги здачі документів на будівництво, чи здати необхідні папери на облік місця реєстрації на місці, в селі, в приміщенні старостату", – каже Діана Чулей.

Староста села Руське Поле Діана Чулей розповіла, що робота тут почалась у січні 2018 року. За цей час щодня чимало людей приходять у старостат, щоб отримати необхідну послугу.

"Зручність віддаленого робочого місця полягає у тому, що людям самим не потрібно їхати 13 км до Тячева і бігати по різних інстанціях. Вони приходять до віддаленого робочого місця, щоб вирішити свої земельні питання, отримують послуги здачі документів на будівництво, чи здати необхідні папери на облік місця реєстрації на місці, в селі, в приміщенні старостату. Завдяки спеціальній програмі, яка є і в самому ЦНАПі, ми можемо виконувати послуги на місці. Це зручно для самих жителів села. Адже зараз в селі немає сільської ради, є лише старостат і сільський комітет. Але і до Тячева не потрібно їхати, щоб вирішити нагальні питання і отримати необхідні послуги. Як для мене, це один з вагомих плюсів децентралізації".

Досвід Тячівської громади показав, що реформи діють. Бо відтепер отримати необхідну адміністративну послугу зручно. І цей успішний досвід поширився і на інші громади Закарпаття, які вже на місцях і розвивають сферу надання адміністративних послуг. Тим самим дають можливість людям зекономити свій час та кошти.

Замість висновку

В роботі мобільних ЦНАПів дуже важливі два аспекти: перше – це інформованість населення через різні джерела (місцеві газети, сайти, соцмережі, оголошення на дошках в селах, інформаційні листівки) і друге - тісна взаємодія з органами місцевого самоврядування, а саме зі старостами в селах та використання медійних майданчиків для якісного результату. 

Автори: 

  • Марина Животкова, Луганська область – сайт Троїцьке.City та газета "Сільська новина" 
  • Андрій Слохіняк, Закарпатська область – інтернет-видання "PMG.ua" та газета "Панорама", місто Мукачево

Матеріал підготовлено в межах програми "Сильні медіа – сильне суспільство", що реалізується ГО "Інтерньюз-Україна" за підтримки проєкту USAID "Демократичне врядування у Східній Україні". Думки, виражені в цій публікації, відображають виключно точку зору авторів.