На Закарпатті пройшли змагання Кубка України з мотокросу
Закарпатська область приймала чергове змагання з мотокросу. Цього разу двигуни гуділи в урочищі Домашник неподалік села Голубиного Свалявського району.
А загалом на теренах краю протягом року відбувається 4 етапи чемпіонату та Кубка України (Західна зона), а з цього року ще й додався етап з нової для нас мотоциклетної дисципліни – кантрі-кросу. Про перебіг турніру, розвиток мотоспорту в Україні й Закарпатті й новинки для поціновувачів залізних коней ми розпитували голову закарпатського обласного осередку Національної федерації мотоспорту України, заслуженого тренера України Стефана ГАЗУДУ.
– Що таке кантрі-крос і чим він відрізняється від мотокросу?
– У мотокросі траса має від 1800 до 2100 метрів і замкнена в коло. У кантрі-кросі шлях, який має подолати спортсмен, може становити 6–8 кілометрів, причому облаштований трек у лісистій місцевості. Тож це такий собі мотоциклетний марафон, адже, щоб здолати дистанцію, яка складається з декількох кіл, учасник має провести в сідлі ледь не півтори години! Зазначу, що всі типи мотоциклів стартують на трасі одночасно, а підрахунок іде вже після фінішу – хто найкраще проїхав у своєму класі. Ще одна родзинка кантрі-кросу – участь у змаганні квадроциклів: вони стартують окремо від мотоциклетників, але й серед них нагороди розподіляються за двома класами – з повним і неповним приводом.
– Останнє мотоциклетне змагання пройшло неподалік Голубиного. Як виступили краяни?
– Це був 4-й етап Кубка України в Західній зоні (загалом їх три – Західна, Північна й Південна). Попередній відбувся також на Закарпатті – на новозведеній трасі в Ужгороді (23 травня). За підсумками етапів (усього 5 протягом сезону) 10 кращих спортсменів з кожного класу мотоциклів та 5 кращих команд із кожної зони візьмуть участь у фінальних заїздах у Києві в останніх числах жовтня та на початку листопада. На обох домашніх етапах краяни виступили гідно. На ужгородському кращими у своїх класах серед закарпатців стали свалявці Едуард Штефуца, Дмитро Гриланюк, Андрій Крічфалушій та Костянин Шелестай, ужгородці Атіла Ерделі, Владислав Шматок, Анатолій Полочевський та Віктор Стегура. З восьми представлених клубів перемогла Свалява, другі – ужгородці, треті – івано-франківці.
А вже на нещодавньому етапі на Свалявщині перемогу від області святкували Андрій Крічфалушій, Андрій Муренко, Віктор Стегура, Едуард Штефуца, в призери пробилися Корнелія Панько й Денис Алексик. У клубному заліку знову не було рівних свалявцям. А командний залік виграла збірна Закарпаття. Відзначу, що на звітному етапі було навіть більше учасників, ніж на попередньому, – близько 90 з 8 областей західного регіону, плюс 9 клубів. Паралельно проводився й залік чемпіонату нашої області.
– Перед останнім етапом Кубка, який відбудеться в Косові (Івано-Франківщина), які шанси закарпатців потрапити до фінальних заїздів?
– Команда області потрапить на фінал змагань неодмінно – адже захищатиме чемпіонство, здобуте торік (у першості ж країни пророкують місце, не нижче від третього. – Авт.). Також кваліфікуються чимало спортсменів, більшість із яких має досвід перемог і медалей на таких фіналах. Загалом радує прогрес Сваляви, яка в чемпіонаті України після трьох етапів іде на першому місці серед дорослих і на другому – в молодіжних змаганнях. Минулий рік для крайового мотоспорту був урожайним – знаковим у тому сенсі, що ми стали одним із найуспішніших регіонів країни.
Так, у Кубку України перше місце в класі 125 см³ виборов Аттіла Ерделі, мукачівський спортсмен Олександр Матей став першим серед аматорів, а другу сходинку п’єдесталу посів Михайло Капустей (Свалява), ужгородець Степан Штефан – третій. Закарпаття на чолі з тренером стало переможцем Кубка України й посіло друге місце в першості (тренер збірної області В. Стегура).
Результативно виступили й клубні команди. На другому місці в Чемпіонаті України Ужгородський міський об’єднаний навчально-спортивний центр (директор В. Марека), а третє місце у Кубку України здобула ДЮСШ № 1 м. Ужгорода (директор А. Коломоєць). Сподіваємося, що цей сезон лише підтвердить невипадковість минулорічних тріумфів. До того ж, крім власне спортивних здобутків, маємо й організаційні. Запрацювала на повну потужність траса в Ужгороді, а в Голубиному зусиллями голови сільради Михайла Капустея влаштовано таку гідну трасу (із закритим парком для стоянки й підготовки мотоциклів), що могла б приймати й першість Європи!
– Як сталося, що на Закарпатті, на відміну від інших західних областей, мотоцикли – один із найулюбленіших видів спорту?
– Не сказав би, що в Західній Україні мотокрос такий уже й непопулярний: потужні клуби, особливо мотоциклів із повітряним охолодженням, є у Рівному, Луцьку, Львові, Чернівцях… Але на Закарпатті справді цей вид на особливому рахунку ще з післявоєнних часів. До мотоцикла завжди було специфічне ставлення і не лише як до засобу пересування, а й у спортивному сенсі. Вже у 50-х роках минулого століття в краї почали виховуватися майстри спорту, а згодом – чемпіони республіки й Союзу: Андрій Фарагун, Рудольф Гіч, Іван Марека (28 разовий чемпіон України й чемпіон СРСР), Марія Газуда (33-разова переможниця в Україні й 4-разова призерка у чемпіонатах СРСР) тощо. Тому традиції не гаснуть і донині. І хоча технічні види спорту є неолімпійськими, відповідно на них не таке велике фінансування, але за останні роки Всеукраїнська федерація на чолі з Вадимом Копеловим виконує велику роботу, зокрема з пошуку коштів. І результати маємо навіть на міжнародній арені. Чого варті хоча б минулорічні перемоги команди з Рівного на чемпіонаті Європи чи національної збірної на Кубку націй.
Ростислав Рогожа