З 1-го вересня тринадцять бюро правової допомоги надаватимуть правову допомогу закарпатцям
У середу, 31 серпня, в приміщенні Закарпатської ОДА в Ужгороді відбулася прес-конференція, приурочена до відкриття в області тринадцяти бюро правової допомоги. У заході взяли участь начальник Головного територіального управління юстиції у Закарпатській області Руслана Натуркач, директор Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Закарпатській області Василь Попадинецт та перший заступник начальника Головного територіального управління юстиції у Закарпатській області Іван Алмаші.
Виступаючи перед представниками ЗМІ, Руслана Натуркач наголосила, що «відкриття бюро правової допомоги є одним із кроків системного реформування територіальних підрозділів Міністерства юстиції, що дає змогу розширити мережу точок доступу до безоплатної правової допомоги для мешканців регіону. У результаті проведених організаційних та інших заходів у Закарпатській області у травні-червні 2016 року було ліквідовано 13 районних та міських управлінь юстиції та значно скорочено витрати на утримання апарату. Відбулося і скорочення чисельності держслужбовців: із 505 до 386 осіб». Натомість у краї з 1 вересня запрацює 13 бюро правової допомоги, які покликані надавати правову допомогу кожному, хто її потребує. Це, за словами Руслани Натуркач, не потягнуло за собою жодних зайвих витрат, адже бюро створені на матеріальній базі колишніх управлінь юстиції, а в більшості райцентрів функціонуватимуть у тих приміщеннях, які раніше займали управління. Бюро надаватимуть не тільки правову допомогу та юридичні консультації, але й сприятимуть у доступі до електронних сервісів Мін’юсту. Що ж до персоналу, то в області упродовж квітня0липня проходив відкритий конкурс з відбору керівників тринадцяти бюро, в якому взяло участь 80 претендентів. Новопризначені працівники бюро – це молодь віком від 18 до 35 років, а найголовнішим критерієм відбору, окрім професійних якостей, було їхнє бажання працювати у команді та надавати правову допомогу громадянам. Тож нині бюро повністю готові до виконання своєї основної місії – надання якісної та доступної правової допомоги у краї, – зазначає Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги.
Василь Попадинець розповів, що на Закарпатті з липня минулого року Ужгородський, Мукачівський та Хустський місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги надають безоплатну правову допомогу усім категоріям громадян, визначеним законодавством: інвалідам, малозабезпеченим, ветеранам війни (у тому числі АТО), дітям-сиротам. За рік роботи до центрів звернулося 2400 краян, яким видано 682 доручення адвокатам для представництва їх інтересів у судах. Як засвідчує досвід роботи центрів, 80% громадян, які звертаються за допомогою у центри, потребують первинну правову допомогу: юридичні консультації, роз’яснення тощо. Зважаючи на це, Мін’юстом було прийнято рішення про відкриття бюро правової допомоги. «Місія нових інституцій, перш за все, полягає у розширенні правової спроможності територіальних громад,правопросвітництві, наданні безоплатної первинної допомоги, забезпеченні доступу до безоплатної вторинної правової допомоги та наданні її, а також забезпеченні доступу до електронних сервісів Мін’юсту. Окрім цього, бюро повинні стати інформаційними провідниками держави в регіоні, адже це сприятиме вирішенню багатьох проблем громадян», – зазначив він.
Як повідомив Василь Попадинець, 1 вересня на Закарпатті бюро правової допомоги відкриваються у всіх райцентрах, окрім Мукачева та Ужгорода (тут діють місцеві центри), а також у місті Чоп, смт. Дубове та Великий Бичків. Для покращення доступу до правової допомоги працюватимуть мобільні групи, які виїжджатимуть до громадян (особливо, інвалідів), і на місці вирішуватимуть їхні проблемні питання. Наразі в області вже є досвід надання правових консультацій мобільними групами, удистанційних пунктах доступу до безоплатної правової допомоги, через скайп-зв’язок «Бібліоміст».
Іван Алмаші зазначив, що у багатьох країнах світу – надання адмінпослуг через онлайн-сервіс є вже звичною справою. В Україні ж, попри те, що закон про електронний документообіг прийнято ще в 2003 році, лише у березні минулого року відбулося прирівнювання електронного документу до його оригіналу, виданого держслужбовцем. «Величезний позитив у тому, що новостворені бюро правової допомоги надаватимуть населенню таку послугу, як сприяння у доступі до сервісів Мін’юсту. Це дуже важливо, зважаючи на те, що значна частина гірських населених пунктів краю не повністю мають доступ до інтернету. Щодо послуг, які можна отримати через онлайн сервіси, то це такі напрямки: виконавча служба, реєстрація юридичних осіб та підприємців, рухомого чи нерухомого майна, бізнесу чи банкрутства», – повідомив він. Іван Алмаші переконаний, що доступ до сервісів Мін’юсту, значно полегшить життя та вирішення проблем різного характеру для краян.
Тож фахівці бюро правової допомоги готові надавати юридичні консультації, роз’яснення, сприяти у доступі до сервісів Мін’юсту кожному, хто цього потребує.
З 1 вересня бюро правової допомоги на Закарпатті запрацюють за адресами:
м. Рахів, вул. Миру, 1;
м. Тячів, вул. Незалежності, 30;
м. Виноградів, вул.Миру, 3;
смт. Міжгір’я, вул. Шевченка, 97;
смт. Дубове, вул. Гагаріна 1;
смт. Великий Бичків, вул. Грушевського 108;
м. Берегово, вул. Кошута, 1;
м. Свалява, вул. Головна, 57;
м. Іршава, пл. Народна, 1;
смт. Воловець, вул. Пушкіна, 6;
смт. Великий Березний, вул. Шевченка, 27;
м. Перечин, пл. Народна, 16;
м. Чоп, вул. Залізнична, 1.