Безвізовий політ: чи стануть українці ближчими до неба?
Вже більше місяця діє безвізовий режим з країнами Європейського Союзу. Завдяки цьому українці мають змогу за спрощеною процедурою подорожувати Європою, відвідувати родичів чи знайомих, брати участь у різноманітних семінарах, конференціях та бізнес-зустрічах. Однак, "безвіз" – це лише право, яке є у кожного українця. Та не кожен житель нашої країни має можливість вільно та дешево подорожувати європейськими країнами.
Одну з таких можливостей українці нещодавно втратили. Йдеться про вихід ірландської лоукост-авіакомпанії "Ryanair", яка спеціалізується на дешевих авіаперельотах, з українського ринку. Причина скасування усіх рейсів з України полягає у тому, що державний аеропорт "Бориспіль", що біля Києва, не зміг затвердити угоду з авіаперевізником і став на сторону авіакомпаній з високими тарифами. Внаслідок цього конфлікту були скасовані 4 рейси з Борисполя (до Лондона, Манчестера, Ейндговена та Стокгольма) та 7 – зі Львова (до Лондона, Ейндговена, Берліна, Меммінгена, Вроцлава, Кракова та Будапешта).
Ця новина викликала шалений резонанс серед українців, і, зокрема, закарпатців, які часто користуються іноземними дешевими авіалініями (лоукостами). Адже українці втрачають можливість за досить дешевою ціною подорожувати країнами Європи. Ужгородець Павло Федака, який неодноразово подорожував Європою саме лоукостами і під час розмови з журналістом інтернет-видання "PMG.ua" зауважив, що дешеве авіасполучення є дуже важливим для України: "Безвіз значно спростив українцям процедуру подорожей до Європи. Зараз кожен може її здійснити. Тому лоукости вкрай важливі для України, адже ми не є занадто заможною нацією і дешеві авіаквитки користуватимуться великим попитом. Якщо Україна хоче вижити у протистоянні з Росією, то їй вкрай важливо розвивати сполучення з Європою, особливо авіасполучення. Мережа аеропортів, які здійснюють рейси у всі куточки Європи, зробить нашу націю мобільною, а європейці зможуть, не витрачаючи зайвого часу, їздити до нас з діловою та туристичною метою".
Сам співрозмовник з Ужгорода розповів про власний досвід європейських авіамандрівок з найближчих до Закарпаття: "Літав не так багато, але певний досвід подорожей лоукостами наявний. Літав з Будапешта в Барселону і назад. З Братислави в Париж (Бове) в обидві сторони. Двічі літав на Брюсель (аеропорт Шарлеруа) – одного разу з Дебрецена, іншого разу з Будапешта. З Брюсселя літав на Тенерифе (Канарські острови, Іспанія) та у зворотньому напрямку. Квиток на літак в Брюссель в обидві сторони коштував 20 євро, в Барселону і Париж (теж в обидві сторони) – 50 євро. А на Канари зі столиці Бельгії – 85 євро".
Та все ж, закарпатець вважає, що попри близькість Ужгорода та Мукачева до летовищ словацьких Кошиць та угорських Дебрецена та Будапешта, на Закарпатті необхідно розвивати власне авіасполучення. Навіть, незважаючи на те, що до найближчих європейських аеропортів їхати усього лише 100-150 кілометрів: "Дуже прикро, що в Закарпатській області катастрофічна ситуація з аеропортами – Мукачівський знищений через меркантильні інтереси щодо його земельної ділянки (близько 200 га), а Ужгородський паралізований через бездіяльність "Украероруху", який не може провести належну сертифікацію з органами Євросоюзу (літаки при вильоті та посадці в аеропорт "Ужгород" здійснюють політ через територію Словаччини). Тому закарпатці змушені шукати лоукости у Львові, Кошице, Дебрецені та Будапешті. Так не повинно бути. Ми маємо стати самодостатніми у плані авіасполучення. Вирішувати ці питання мають можновладці. Сподіваюсь на їх волю до руху у цьому напрямку".
Цікаво, що у обласного керівництва є бажання розвивати ужгородське летовище. І вже, можливо, саме цього літа доля повітряних воріт Закарпаття вирішиться. Так, голова Закарпатської ОДА Геннадій Москаль у коментарі інтернет-виданню "PMG.ua" заявив, що 25 липня відбудеться нарада у справі аеропорту "Ужгород". "На цю нараду запрошені представники "Украероруху", Європейської агенції з авіаційної безпеки EASA, Кабінету Міністрів, зокрема, Міністерства інфраструктури України. Якщо на нараді ми не дійдемо згоди, то, можливо, його доведеться продати іноземному інвестору", – сказав Геннадій Москаль.
За його словами, протягом весни в аеропорту "Ужгород" проводились ремонтні роботи з оновлення злітної смуги. До слова, за інформацією інтернет-видання «PMG.ua», підрядником робіт на території летовища є румунська компанія «Trameco», що входить до "Seline Group". Ця компанія оновлювала інфраструктуру аеропортів у румунських містах Бая-Маре та Орадя.
Тож поки ситуація навколо Ужгородського летовища зависла в повітрі.
Експерт, директор консалтингової компанії «Friendly Avia Support» Олександр Ланецький у коментарі інтернет-виданню «PMG.ua» зауважив, що лоукости необхідні Україні, зокрема, регіональним аеропортам. Як приклад, він навів прихід авіакомпанії «Ryanair» на авіаринок сусідньої Польщі: "Лоукости – це те, що дуже потрібно зараз для України. Особливо для розвитку польотів з регіональних аеропортів, таких як аеропорт «Ужгород». Щоб Україна справді отримала максимальну користь від приходу «Ryanair», країна повинна звернути увагу на вдалий приклад Польщі і втілити польський досвід на практиці. До Польщі «Ryanair» прийшов у 2004 році у Вроцлав. Через рік літаки ірландської авіакомпанії літають до Гданська, Кракова, Лодзі, Познані, Щечина та Жешува. І лише у 2006 році авіакомпанія відкрила перший і єдиний рейс в центральний аеропорт Варшави (ім. Шопена) в Дублін. По справжньому в Варшаву «Ryanair» прийшов з 2012 року, відкривши польоти на колишню базу ВПС «Модлін». Зараз «Ryanair» виконує польоти в 14 аеропортів Польщі з 16 діючих в країні. Бувають і інші приклади, коли ця авіакомпанія заходить відразу в центральні аеропорти країни, їм в майбутньому стають не цікаві ніякі інші аеропорти. Тобто, якщо зараз ірландський лоукост прийде в аеропорт Львова, йому летовища Ужгорода, Тернополя, Івано-Франківська, Рівного та інші в радіусі 250-350 км будуть не цікаві.
Олександр Ланецький запевняє, що ірландська авіакомпанія повернеться в Україну: "Питання лише полягає у тому, на яких умовах діятиме ця співпраця. Якщо бігти зараз за цим авіаперевізником, то точно будуть погані перспективи щодо умов для України в цілому і для регіональних аеропортів зокрема. Якщо перечекати деякий час і почати нові переговори, то можна і спробувати повторити успіх Польщі".