Перший крок до школи повного дня: як у Мукачівській ЗОШ №13 виявляють здібності дітей
Школа – це не лише місце, де дитина отримує необхідні знання, які вона застосовує протягом усього життя, але й простір, де вона бачить і розуміє, що вона вміє, і як потрібно над собою працювати. Саме школа повного дня стає тим місцем, де батьки можуть залишити свою дитину, яка буде займатись протягом усього дня не лише здобуттям певних навиків та знань, але й розкриватиме свої здібності та таланти.
Першим кроком до впровадження школи повного дня став пілотний проект “Траєкторія таланту”, який нині впроваджується у Мукачівській загальноосвітній школі №13. Тут після уроків діти проходять завдання у 19 різноманітних гуртках: естрадний спів, ігри на різноманітних музичних інструментах, стилізовані та бальні танці, образотворче та декоративно-ужиткове мистецтво, спортивні гуртки, та навіть радіотеатр та дизайн одягу.
Директор навчального закладу Людмила Ковач у коментарі інтернет-виданню “PMG.ua” зазначила, що цей проект – це лише перший крок до впровадження школи повного дня. Адже, на відміну від вже створених таких шкіл, тут ще немає дворазового харчування. Утім, з міського бюджету були виділені кошти на додаткові гурткові години задля реалізації цього креативного проекту. “Після уроків діти мають перерву. Тобто, батьки можуть на деякий час забрати дитину додому. За цей час діти навіть можуть чи вдома, чи тут виконати домашні завдання. А вже у післяурочний час вони приступають до роботи у гуртках”, - мовила очільниця ЗОШ №13.
Людмила Ковач зауважила, що цей проект є початковим рівнем і має перед собою два першочергових завдання. По-перше, зацікавити учнів школи різноманітними завданнями, щоб школа була тим місцем для дитини, де вона б цікаво проводила час, а не вешталася по вулиці. По-друге, проект “Траєкторія таланту” є початковим рівнем гурткової роботи і способом пошуку талановитих дітей, які у майбутньому можуть розвивати свої здібності у спеціалізованих закладах вже на професійному рівні. Наприклад, у Будинку школяра чи інших профільних закладах.
Гурток шахів
Цікаво, що сам директор школи теж є керівником одного з гуртків. Так, Людмила Ковач викладає естрадний спів. “Дуже багато дітей мають бажання займатись вокалом. Є серед них і діти, які вміють співати, і ті, які прагнуть розвивати цей талант. Головне – це бажання кожної дитини займатись тим, чим хоче”, - сказала пані Людмила.
Варто зауважити, що діти можуть відвідувати не лише один гурток, але й кілька. Так, учениця 4-Б класу Надія Шіц розповіла інтернет-виданню “PMG.ua”, що вона встигає відвідувати три гуртки: волейбол, стилізовані танці та декоративно-ужиткове мистецтво. Дівчинка зазначила, що усі ці гуртки їй до вподоби. Тому вона з радістю ходить на ці заняття.
Гурток декоративно-ужиткового мистецтва
Її наставниця, керівник гуртка декоративно-ужиткового мистецтва Ярина Марків розповіла про особливості роботи з дітьми під час занятьгуртка: “Діти зазвичай напружені і втомлені після звичайних уроків. Тому я намагаюсь під час занять дати їм більше свободи, менше напруги, а також можливість вільно працювати у гуртку, розвивати ініціативність та розкривати їхні сильні творчі здібності”.
Заступник директора Мукачівської ЗОШ №13 з гурткової роботи Христина Желізняк-Гарапко розповіла, що за підсумками навчального року в рамках проекту у приміщенні місцевого драмтеатру відбудеться творчий звіт вихованців “Траєкторії таланту”. Вона поділилась секретами майбутнього звітнього концерту: “Особливу увагу я б хотіла звернути на учениць гуртка “Дизайн одягу”. Вони вже вивчають основи дефіле. І дівчатка вийдуть на сцену одягненими у свої костюми. Можна побачити чимало цікавих виступів. Отож, можна буде зрозуміти, наскільки талановитими та обдарованими є діти”.
Крім того, проект “Траєкторія таланту” передбачає інтерактивний зв’язок з батьками. Так, за словами Христини Желізняк-Гарапко, незабаром планується анкетування батьків учнів школи щодо співпраці з школою в плані гурткової роботи. Це зроблено для того, щоб удосконалити роботу гуртків і, можливо, дійти до цілковитого втілення проекту школи повного або продовженого дня.
Волейбол
Та впровадження формату школи повного дня – це і впровадження європейського формату освіти. Адже подібні практики застосовуються у багатьох країнах Європейського Союзу. Так, за інформацією “Німецької хвилі”, у місті Бонн стіна перед входом у місцеву школу імені Готфріда Кінкеля засіяна табличками з назвами гуртків. Кожен школяр сам вирішує, який гурток відвідати. І аби не загубитися, він має прикріпити до відповідної таблички магнітик зі своїм іменем. Варто зауважити, що з 310 учнів цієї школи 260 залишаються у її стінах після занять.
Такі гуртки, на думку європейських експертів, мають важливу і соціальну функцію. Адже батьки мають можливість залишити дітей у благополучному місці і далі спокійно працювати на роботі. А для дітей з неблагополучних сімей це яскрава можливість поспілкуватись з однолітками, вміти комунікувати, вирішувати суперечки чи конфлікти, а також розвивати свої здібності.
Інший освітній експерт Віктор Громовий у коментарі інтернет-виданню “PMG.ua” звернув увагу на принцип необхідної різноманітності. Він зазначив, що якщо у таких школах цей принцип реалізовується, то це є позитивним фактором для розвитку української освіти на місцях.
Наразі проект “Траєкторія таланту” у Мукачеві планує й надалі залучати якомога більшу кількість учнів ЗОШ №13 до цікавої позакласної роботи.