Новий тунель, який зближує з Європою
Його називають новими воротами в Європу, наймасштабнішим інфраструктурним проектом за усю 25-літню історію Незалежної України. Це новий Бескидський тунель, який знаходиться на межі Львівської та Закарпатської областей.
Масштаби об’єкту, який місяць тому був урочисто відкритий, і справді вражають. Так, його довжина складає 1764 метри. І він є другим за цим параметром тунелем в Україні, після Лутугинського, що знаходиться на окупованій території Луганщини. Крім того, у порівнянні зі старим одноколійним Бескидським тунелем, який пропускав максимум 47 пар поїздів, новий вже двоколійний може пропускати до 100 пар. Також зросте і максимальна швидкість руху поїздів – від 25-40 км/год до 60-70 км/год. Таким чином, запуск тунелю дозволив Україні в кілька разів збільшити обсяг транзитних і внутрішніх залізничних перевезень.
Також запуск нового тунелю був важливий тим, що старий Бескидський тунель був збудований за часів Австро-Угорської імперії ще 132 роки тому, у 1886 році. І був єдиним одноколійним тунелем П’ятого Пан’європейського транспортного коридору, що проходить через території Італії, Словенії, Угорщини, Словаччини та України (Трієст – Любляна – Будапешт – Братислава – Ужгород – Львів).
Новий теж був збудований за австрійською технологією. Щоправда, набагато сучаснішою. І на відміну від інших тунелів в Україні, він може похвалитись своїми сучасними новинками. Так, за словами начальника дирекції з будівництва Бескидського тунелю регіональної філії “Львівська залізниця” ПАТ “Укрзалізниця” Миколи Дідуха, новий тунель обладнаний пожежною сигналізацією, автоматизованою системою управління технологічними процесами, новітньою для України мікропроцесорною централізацією.
І ось, 25 травня, представники української влади та керівництво “Укрзалізниці” урочисто відкрили цей важливий об’єкт. Так, на відкритті Президент України Петро Порошенко наголосив на важливості відкриття цього об’єкту не лише для України, але й для Європи. “60% експортного потоку, перевезеного залізницею у країни Західної і Центральної Європи, здійснюється Бескидським тунелем. Він є символом міжнародної співпраці “Укрзалізниці”, української влади, ЄБРР, Європейського інвестиційного банку. Напрямок тунелю – до Європи».
У свою чергу, керівник “Укрзалізниці” Євген Кравцов звернув увагу на те, що поява нового тунелю дасть можливість Україні отримувати додаткові 1,5-2 мільярди доларів у рік завдяки транзиту та експорту до ЄС : “Без цього тунелю ми б втратили розширювати наш експортний потенціал, який і так зростає”. Варто зауважити, що за даними “Укрзалізниці”, вантажні перевезення до країн Європейського Союзу зросли на понад 3%, а у зворотному напрямку – на понад 30%.
Цікаво, що саме товарний потяг першим проїхав новий Бескидський тунель. Він перевозив руду до Словаччини.
Однак, не лише економічно вигідним є новий Бескидський тунель. За словами Євгена Кравцова, саме Закарпаття має стати логістичним центром як України, так і Європи. Адже вже є плани щодо запуску сполучення “Інтерсіті” між Києвом, Львовом та Ужгородом. А з Мукачева вже найближчим часом до кінця літа планується запуск потягу до Будапешта, а в далеких планах – і залізничного рейсу від Ужгорода до словацьких Кошиць. Тож швидке сполучення між закарпатськими містами та великими містами України, Угорщини та Словаччини максимально спростить в’їзд українців не лише на Закарпаття, але й у країни Європи.
Експерт, голова комітету економістів України Андрій Новак також наголосив на тому, що цей новий об’єкт сприятиме збільшенню і пасажирпотоку, і вантажопотоку: “В основному Україна експортує аграрну продукцію, яка має досить серйозний попит на європейському ринку. А Україна імпортує готові споживчі товари. Але Україні треба буде думати і над експортом споживчих товарів. Але, на мою думку, Бескидський тунель посприяє і активізації торгівлі між Україною та ЄС. І що найголовніше, здешевить логістику доставки товарів”.
Загалом, Бескидський тунель – це не лише новий надсучасний об’єкт, який є новим “вікном в Європу”, але й ще одним засобом швидкої інтеграції України в економічні та транспортні процеси Європи.