У бензині на українських АЗС знайшли заборонені речовини: чим небезпечний контрафакт
Останніми роками тіньовий ринок пального в Україні стрімко зростає. Зараз експерти оцінюють кількість контрафактного бензину приблизно в 20% від усього обороту. Від нього страждають не тільки автомобілі, але й автолюбителі, пішоходи, екологія та навіть бюджет держави.
Чим так небезпечний контрафактний бензин – читайте у матеріалі.
Як з’являється дешевий бензин?
Бензин на українських автозаправних станціях – переважно імпортний. Різні компанії купують його приблизно за одну і ту саму ціну і платять однаковий податок. Тож не дивно, що на багатьох АЗС ціни на пальне приблизно в одних межах. Але є і заправні станції, на яких бензин традиційно коштує набагато дешевше. Різниця може доходити до 3-4 грн. Як же їм вдається так заощаджувати?
Як стверджується в дослідженні Інституту споживчих експертиз, деякі компанії "кустарним" способом "розбавляють" бензин різними непідакцизними речовинами на міні-НПЗ. Це дрібні підприємства з найпростішим обладнанням.
"Вони роблять примітивну перегонку, – пояснює директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн. – У низькооктановий бензин стандарту Євро-2, Євро-3, щоб підняти йому октани і поліпшити деякі властивості, добавляють додаткові компоненти, присадки. Так отримують пальне".
За підрахунками експертів групи "А-95", міні-НПЗ в Україні близько 25. Загалом група "А-95" оцінює обсяг ринку бензину приблизно в 2,5 млн тонн. З них близько 500 тис. – контрафактне пальне.
Вражають і обсяги, в яких деякі мережі АЗС імпортують підакцизні присадки під виглядом розчинників. Наприклад, за даними дослідження "А-95", компанії, пов’язані з мережею "БРСМ-Нафта", за 2020-й рік імпортували близько 2 тис. тонн монометиланіліну (заборонена речовина, що належить до амінів).
"У тонну бензину досить додати 1%, 10 кг цього монометиланіліну і в тебе виходить з 92-го бензину – 95-й", – роз’яснює принцип дії Сергій Куюн
Крім амінів, контрафактний бензин може містити підвищений рівень бензолу, сірки і кислотомістких компонентів (метанол, різні спирти).
Чим такий бензин небезпечний для автомобіля?
Кожна складова має свій особливий вплив на системи автомобіля.
Бензол. Ця речовина дуже токсична. Воно роз’їдає паливну систему і може призвести до її відмови.
Сірка. Якщо її в пальному занадто багато, утворюється нагар, забруднюються паливні форсунки і "вбиваються" каталізатори.
Монометиланіліни. Це найнебезпечніша з речовин, які додають у бензин. З 2013-го ароматичні аміни (серед яких монометиланіліни) заборонено використовувати в бензинах, які продають в Україні. Спочатку ці речовини дійсно зникли з українського бензину, але тепер їх знову фіксують. Старі автомобілі реагують на монометиланіліни не так різко. У нових він може пошкодити двигун.
Яку небезпеку контрафакт несе для людини?
Попадання цих токсичних речовин у довкілля підвищує рівень забруднення повітря. Уже з повітря ці речовини опиняються в організмі людини, і деякі завдають непоправної шкоди здоров’ю. Це становить загрозу як для самих автомобілістів, так і для пішоходів.
Сірка. Вона робить вихлопи більш забрудненими, через що в повітря потрапляють небезпечні окисли. Ці речовини вражають верхні дихальні шляхи і накопичуються в організмі людини.
Монометиланіліни. Речовина вкрай токсична, її пов’язують з онкологічними захворюваннями легеневої системи.
"Якщо в парах пального висока концентрація монометиланіліну – людина, яка це вдихне, може навіть знепритомніти", – говорить Куюн.
Чим контрафакт шкодить ринку?
Крім усього іншого контрафактний бензин завдає шкоди економіці і всьому ринку АЗС. Пальне розбавляють непідакцизними речовинами, щоб піти від сплати податків. Як пояснює Сергій Куюн, з кожного літра бензину приблизно 7 грн – це акцизний збір. Водночас чиста маржа автозаправних станцій – близько 3 грн. Якщо вдається зробити безакцизний бензин – можна заробити щонайменше додаткових 7 грн. Загалом різні маніпуляції зі складом дозволяють збільшити маржу до 12 грн. За рахунок цього власники автозаправних станцій можуть собі дозволити продавати такий бензин на кілька гривень дешевше. До того ж їхні заробітки ростуть у рази, а в бюджет ідуть мінімальні податки.
Крім легальних мережевих заправок із бензином сумнівної якості є і маса нелегальних, так званих "наливайок", кількість яких можна оцінити тільки побічно. Подібна ситуація на ринку призводить до того, що заправкам, які працюють прозоро і продають бензин хорошої якості, – працювати просто нерентабельно. Фактично, їх також мотивують йти в тінь:
"Коли ви витрачаєте 1,5-2 млн на легальну заправку, а поруч з вами стоять" наливайки", які коштують 10-20 тис дол, то звичайно у них ціни інші, – каже експрезидент Асоціації операторів ринку нафтопродуктів України Леонід Косянчук. – Ви повинні покривати свої витрати на зарплати, на освітлення, на окупність об’єкта. Через цю ситуацію зменшуються припливи легального сектору і податки в бюджет".
Те, що дешевший бензин може мати в своєму складі різні домішки, навряд чи стане новиною для людей, які активно ним заправляються. Але з огляду на загальний рівень доходу населення і постійне зростання цін на пальне – для багатьох автолюбителів саме ціна, а не якість відіграє першочергову роль. Тому навіть зважаючи на згубний вплив розведеного пального на автомобіль, на здоров’я людей і на екологію – попит на нього поки не падає.