Підписуйтесь на нас у соціальних мережах
  • Facebook 312 000+
    Найбільша новинна спільнота Закарпаття
  • Telegram 15 900+
    Миттєво повідомляємо про найголовніше
  • Instagram 15 400+
    Тримаємо в курсі всіх подій
  • Відразу сповіщаємо важливі новини
  • Viber 13 800+
    Канал головних новин Закарпаття та України
  • YouTube 2000+
    Не лише розповідаємо, але й показуємо
Реклама на PMG.ua
Більше 4 мільйонів читачів на місяць. Найпопулярніше видання Закарпаття!
  • Головна
  • Політика
  • Народний депутат Василь Петьовка: "Запровадження децентралізаційної реформи – крок до розвитку населених пунктів"

Народний депутат Василь Петьовка: "Запровадження децентралізаційної реформи – крок до розвитку населених пунктів"

Народний депутат України Василь Петьовка прокоментував ситуацію щодо децентралізації та створення об’єднаних територіальних громад. У коментарі – про наступне:

«На сьогодні проведення децентралізації є однією із найефективніших реформ, що  впроваджуються в Україні з 2014 року. Ухвалення Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» у 2015 році  дозволило розпочати процес об’єднання. Того ж року в Україні було створено 159 об’єднаних територіальних громад, у 2016 році – ще 198. На початок 2017 року в Україні успішно функціонує 367 ОТГ. Разом з тим - це лише 10% від загальної кількості населених пунктів в Україні. 

На Закарпатті у 2015 році були створені і успішно функціонують  Тячівська та Вільховецька об’єднані громади, наприкінці 2016 року  – Полянська ОТГ. Наприкінці квітня вибори проведуть ще у двох об’єднаних громадах з центрами у містах Перечин та Іршава. До сьогоднішнього дня у загальнодержавних  рейтингах у питаннях децентралізації  Закарпаття займає останню позицію в Україні.

За даними аналітиків наразі реформа загальмувала і не може  розкрити весь свій потенціал. Вказують кілька причин. Серед них і те, що згідно  чинної Конституції України: територіальна громада – це «добровільне об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл». Тобто йде неузгодженість із Законом України, який передбачає можливість об’єднуватися не тільки  селам, а й селищним радам  та містам. Наразі є громади, які бажають об’єднатись, проте перебувають у суміжних районах, областях, чи прагнуть об’єднатись з містами обласного значення.  

Для продовження реформи потрібно ухвалити зміни до Конституції (щодо децентралізації), прийняті Верховною Радою у першому читанні. Згідно цих змін первинною одиницею адміністративного устрою стануть громади, від яких далі йде утворення районів і в подальшому – регіонів. 

Інше, що гальмує об’єднання громад – протидія на місцевому рівні. Низка сільських, селищних, міських голів вдаються до саботажу цього процесу. Одна з причин таких дій представників органів самоврядування – проведення виборів до новостворених об’єднаних громад. Коли ж представники влади та політичних партій на  місцях ризикують  програти вибори – об’єднання блокується.

Наразі доцільно ініціювати дискусію щодо запровадження крайніх термінів добровільного об’єднання до 1 жовтня 2017 року. Подальші об’єднання мають відбуватись згідно перспективного плану розвитку, затвердженого Кабінетом Міністрів. Європейський досвід демонструє, що основна роль у формуванні адміністративно-територіального устрою має належати уряду та профільним міністерствам на чолі з прем’єр-міністром.  

У разі відсутності узгодженості вказаних питань, Україна може стати першою країною, яка провалила реформу децентралізації. Цілий ряд європейських країн пройшов процес об’єднання громад, і це дало серйозний поштовх розвитку  для їх економіки.

Процес об’єднання, в тому числі і на Закарпатті, необхідно  завершувати, адже він дав би можливість розвиватися населеним пунктам  та  реалізувати їх економічний потенціал, удосконалювати інфраструктуру та  соціальну сферу».