П’яте колесо або чого не вистачає мукачівським автосервісам
Безмежно люблю Мукачево. Чудове місто, але у нього є один МІНУС, якого чомусь дуже важко позбутися. Мова про автосервіси, а точніше, про рівень обслуговування в них.
Одразу поділю цю сферу на три категорії:
1. Сервіси для ВАЗів, ГАЗів,УАЗів та інших … «Зів», які у 90% випадків є звичайними гаражами, загубленими десь в нетрях гаражних кооперативів. Так от, саме в цій категорії все чудово – дяді Васі, Вані, Стьопи чудово справляються з поломками вітчизняних «мустангів». Консервативність радянсько-російського автопрому, доступність запчастин і майже піввіковий досвід дозволяють швидко і недорого поставити вашу техніку «на ноги»…
2. Автосервіси, на яких обслуговуються нові авто та «молодняк» віком до десяти років. За всіх не скажу, але загалом і тут все більш-менш добре.
3. Сервіси, для авто з категорії «за десять». Саме в цьому сегменті все настільки сумно, що навіть класичний шекспірівський шедевр не зможе вмістити всього рівня драматизму.
Аби не затягувати тему і не завантажувати читача технічною термінологією, наведу просту аналогію: уявіть собі, що в Мукачеві є мережа маленьких магазинчиків, більш відомих тут як «АВС», але в кожному ви можете купити тільки один вид товару і не завжди сьогодні. Тобто, аби приготувати «борщ», вам необхідно оббігати все місто від Підгорода і Росвигова, витративши на це все не один тиждень свого життя.
З сервісним обслуговуванням 3-ї категорії аналогічна ситуація. Не важливо, власником якого авто ви є, але якщо воно старше 10-15 років, будьте готові, що полагодити його буде не так легко. І навіть якщо це досить поширені на теренах України «європейці» Audi, VW, Mercedes чи Ford (його європейське відгалуження), то не зітхайте з полегшенням.
Почнемо з того, що в Мукачеві практично немає сервісів, які б займалися повним циклом ремонту такої категорії автомобілів. Так, якщо у вас поломка на кілька позицій, або ви вирішили провести планове ТО, будьте готові до того, що по місту доведеться «спалити» не один літр пального і «намотати» не один кілометр. Несправністю кондиціонера в місті займається, наприклад, Йончі-бачі з Паланку, але він абсолютно не розбирається в ходовій і міняти амортизатор ви їдете до дяді Саші в Підгоряни, а якщо вам необхідно заварити випускний колектор, який прогорів десь в процесі їзди, то ви ще повинні заїхати до зварювальника Феді, який живе десь біля «зеленого» ринку… Але ця їзда є тільки вершиною айсберга, адже його основне тіло - це час.
Зазвичай, як тільки ви заїжджаєте на черговий «піт-стоп», першою фразою майстра є: «Йой, лем не ниська! Прийдіть в понеділок після обіду». Ваш аргумент, що сьогодні вівторок і до понеділка ще дуже і дуже довго чекати залишається непоміченим або ще частіше наштовхується на контраргумент: «Тать позирайте, кілько в ня туй машин в дворі!». Ви дивитеся на «кладовище» авто з трьох сантиметровою товщею пилюки на капотах і розумієте, що більшість з цих авто так нікуди і не поїде. Добре, подітись нікуди, і, набравшись терпіння, ви повертаєтесь додому. Проходить шість днів. Ваша заповітна мрія потрапити на прийом до майстра нарешті втілюється в житті і тут черговий облом: «Чогось те нараз не повіли, што у вас дізель 99-го – я сякі лем бензінові роблю до 2003-го!». Ще однією відомою фразою наших майстрів є: «Се у тебе дуже рідкісна машина». Ну, так, дійсно рідкісна, думаєш собі, рахуючи поштучно 2,5 мільйони екземплярів «рідкісних» машин твоєї моделі.
Саме тому власники автомобілів даної категорії часто возять з собою «мануали» (інструкції по ремонту та обслуговуванню), роздруківки схем і т.д. або ж везуть своє авто на сервіс в Київ, Львів, чи будь-яке інше велике місто, інколи навіть в сусідню Угорщину чи Словаччину.
Висновок напрошується сам собою. В Мукачеві сьогодні фактично пустує величезна ніша, і той, хто наважиться інвестувати кошти в цю галузь, отримає непоганий результат. Тим більше в Закарпатті, яке перенасичене відносно новими автомобілями іноземного виробництва, багато з яких «прописані» в ЄС.