Підписуйтесь на нас у соціальних мережах
  • Facebook 312 000+
    Найбільша новинна спільнота Закарпаття
  • Telegram 15 900+
    Миттєво повідомляємо про найголовніше
  • Instagram 15 400+
    Тримаємо в курсі всіх подій
  • Відразу сповіщаємо важливі новини
  • Viber 13 800+
    Канал головних новин Закарпаття та України
  • YouTube 2000+
    Не лише розповідаємо, але й показуємо
Реклама на PMG.ua
Більше 4 мільйонів читачів на місяць. Найпопулярніше видання Закарпаття!

Про реформу ЖКГ

Власникам квартир в багатоквартирних будинках радив би знайти час і переглянути Закон.

У п’ятницю, 17 листопада п.р., було повідомлено про підписання прийнятого в цілому Верховною Радою України проекту закону “Про житлово-комунальні послуги”. Так, у парламенті завершився достатньо тривалий шлях цього важливого законопроекту, який був поданий і офіційно зареєстрований ще 10 грудня 2015 року.

Простеживши етапи його просування і трансформації змісту, можна собі уявити масштаб роботи з документом від безпосереднього написання авторським колективом першої редакції, до розгляду і висновків профільного комітету та відповідних підрозділів апарату Ради, і потім першого, другого, повторного другого читання. Скільки людської праці, і не простої, а висококваліфікованої, потрібно помножити на години, дні, місяці, щоб отримати у готовому вигляді збалансований, цілісний, якісний документ, здатний без додаткових тлумачень регулювати цілу серйозну господарську галузь країни. 

Тепер слово за Президентом. Якщо підпише – далі оприлюднення і законопроект стане Законом України, який потрібно знати і виконувати.

Отже, запрацює цей Закон в наступному році, а окремі його статті, згідно перехідних положень, і пізніше, тобто буде час у зацікавлених осіб докладно ознайомитися із змістом та зрозуміти сутність закладених в ньому реформ.

Закон об’ємний, понад 40 сторінок тексту стандартного формату, тому розповідати про нього можна довго. Але ж ми обмежимося короткою ілюстрацією новацій, що закладені законодавцем у цей документ, і відрізняють його від тих актів, що діяли до цього раніше. 

Законом формулюються основні принципи державної політики у сфері житлово-комунальних послуг, зокрема щодо регулювання цін і тарифів на ці послуги, перелік яких визначено і конкретизовано в документі. При цьому, повинно бути враховано досягнутий рівень соціально-економічного розвитку та природних особливостей відповідного регіону і наявності технічних можливостей. 

В цій частині законопроект був суттєво доопрацьований після першої редакції, зважаючи на численні зауваження, пропозиції і поправки, які надходили від народних депутатів та інших суб’єктів, що приймали участь в обговореннях, громадських слуханнях тощо. 

Це ж стосується і повноважень органів місцевого самоврядування, які зовсім не були сформульовані в авторському тексті, що позбавляло місцеву владу необхідних важелів впливу на тарифи та якість житлово-комунальних послуг. 

Не дуже популярним буде запровадження пені за несвоєчасну оплату житлово-комунальних послуг, яка спочатку пропонувалася в розмірі 0,1% за кожний день прострочення від суми боргу, але не більше 100% від загальної суми боргу. Такий рівень пені теж був підданий критиці і в остаточному варіанті зменшений у 10 разів. 

Отже в прийнятому документі пеня залишається, однак її розмір складає 0,01% від суми боргу за кожний день прострочення, або 3,6% річних. Це повинно стати стимулюючим фактором своєчасності і повноти розрахунків по договірних зобов’язаннях між отримувачами і постачальниками послуг у житлово-комунальній сфері. 

Введено і розділ щодо відповідальності виконавців комунальних послуг або управителів багатоквартирних будинків, які зобов’язані здійснювати перерахунок вартості послуг за весь період їх ненадання, надання не в повному обсязі або невідповідній якості, а також сплатити споживачу неустойку (штраф, пеню) у порядку та розмірі, визначених законодавством або згідно договорів. Однак, потрібно буде такий порядок не затягуючи часу розробити і затвердити де-юре у відповідних підзаконних актах, які довести до відому усіх учасників договірних відносин в цій сфері.

За новим Законом усі послуги споживачам будуть надаватися за умови укладання відповідних договорів. Порядок укладання і перелік істотних умов, які повинні міститися в договорах докладно розписані в Законі. Типові договори будуть розроблені Урядом або іншими уповноваженими Законом державними органами. Отже, тут також повинна бути проведена значна роз’яснювальна робота для успішного і правильного запровадження у практику договірних взаємовідносин у житлово-комунальному господарстві. 

Важлива роль за новим Законом покладається на співвласників багатоквартирних будинків, які вимушені будуть самоорганізовуватися для вирішення спільних питань і різного роду проблем, що виникають в процесі експлуатації будинків. 

Зокрема, Закон передбачає, що обслуговування внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку, що забезпечують надання відповідної комунальної послуги (крім послуг з постачання природного газу і електричної енергії) здійснюється виконавцем такої послуги на підставі відповідного договору із співвласниками. А капітальний ремонт цих систем здійснюється співвласниками, чи залученими ними уповноваженими на виконання таких робіт особами, за рахунок співвласників. 

Це, можливо, шокуюча новина для мешканців будинків, адже до цього всі сподівалися на місцеву владу та створені нею житлово-комунальні підприємства і організації. Тепер же прийдеться навчатися господарювати самостійно. Це важливий перехідний фактор, який поки що не всім зрозумілий для практичного його запровадження. 

Більш зрозумілим є положення, що технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання буде здійснювати оператор газорозподільчої системи за рахунок тарифу на послугу з розподілу природного газу. І теж саме щодо систем електропостачання буде здійснювати електророзподільне підприємство за рахунок тарифу на розподіл електричної енергії. 

Ну і конкретизуються в Законі принципи оплати комунальних послуг за індивідуальними договорами в багатоквартирних будинках, які визначають плату за послуги, плату за абонентське обслуговування, плату за обслуговування внутрішньобудинкових систем. До цього також доведеться звикати. 

Зараз вже з’явилося багато матеріалів до цього питання. Опубліковано в інтернеті повний текст прийнятого Верховною Радою України законопроекту “Про житлово-комунальні послуги” та багато роз’яснень щодо нього. Власникам квартир в багатоквартирних будинках радив би знайти час і переглянути і Закон, і матеріали на цю тематику для того, щоб в майбутньому бути підготовленими до змін, які чекають кожного власника житла, після введення Закону в дію. Бути підготовленим і озброєним знаннями нікому і ніколи не заважало. Думаю і щодо викладеного – тим більше.