Історія Чорної п’ятниці: від фінансових криз до всесвітніх розпродажів
Багато хто чекає на цю заповітну дату з таким нетерпінням, наче це додатковий Новий Рік.
До цього дня спеціально відкладають гроші, складають список покупок, моніторять ціни та шукають найкращі магазини. До нього морально готуються як продавці, так і покупці. Про що це ми? Правильно, про Чорну п’ятницю!
Кожної останньої п’ятниці листопада весь світ займається одним і тим самим — шопінгом. Знижки сягають 70, а то й 90%. Перед новорічними святами не можна втрачати можливість обрати подарунки для сім’ї та друзів на https://eva.ua/ua/blackfriday/. Знижки на якісні та брендові продукти дають змогу не збанкрутувати та потішити близьких людей.
Чи задавалися ви питанням, звідки пішла ця традиція? Яка історія Чорної п’ятниці? І чому, зрештою, таку приємну подію називають «чорним» днем?
Розставимо всі крапки над I. У цій статті ми розповімо вам, що таке Black Friday і кому ми завдячуємо щорічним ярмарком розпродажів.
Історія найбільшого розпродажу у світі
Що таке Чорна п’ятниця й чому вона «чорна»? Перш ніж ми розглянемо її походження, розберемося, що це за день.
Є кілька теорій щодо тлумачення самого терміна Black Friday. Ми умовно назвемо їх історичною та фінансовою. Згідно з історичною теорією, ще з 19 століття «чорними» називали дні найсильніших економічних потрясінь. Крім Чорної п’ятниці ще відомі Чорний вівторок і Чорний понеділок.
Чорний вівторок припав на 29 жовтня 1929 року, коли в США стався найбільший біржовий крах. Через шахрайство на ринку цінних паперів, котирування компаній спочатку різко пішли вгору, а потім так само стрімко впали. Це призвело до того, що найбільші компанії стали втрачати мільйони доларів за хвилину. За два дні ринок акцій втратив понад 30 мільярдів доларів. Так почалася епоха Великої депресії в Сполучених Штатах.
Чорний понеділок, 19 жовтня 1987 року, дуже схожий на Чорний вівторок: акції компаній стабільно зростали в ціні, а потім різко впали. Щоправда, цього разу причиною стали не тільки махінації на ринку цінних паперів, а й загострення міжнародних відносин і розвиток програмної торгівлі. Але цього разу все обійшлося набагато легше.
Фінансова теорія є більш сучасною і пояснює цей термін інакше. Мовою маркетологів, «вийти в чорне» (in the black) означає «отримати більший прибуток». Це значення з’явилося завдяки фінансовим позначкам: увесь прибуток бухгалтери раніше позначали чорним, а спад — червоним. Оскільки саме п’ятниця після Дня Подяки в США приносила за підрахунками величезний прибуток, її так і почали називати — чорною. Детальніше про це — трохи нижче.
Звідки пішла Чорна п’ятниця?
Щодо появи Чорної п’ятниці існує безліч теорій. На наш погляд, це явище стало породженням збігів обставин і простим розвитком історії.
Усе почалося, як не сумно, з кризи. 24 вересня 1869 року назавжди закріпило статус «чорної» саме за п’ятницею. Цього дня держскарбниця США без попередження влаштувало масовий викид золота на ринок для того, щоб скоригувати курс продажу. Однак це не допомогло. Ба більше, через спекулятивні дії метал обвалився в ціні на 30%. Це призвело до банкрутства як американців загалом, так і багатьох компаній.
Але ж це було у вересні! Як вийшло, що Чорна п’ятниця проводиться завжди в останню п’ятницю листопада? На це вплинули поліція штату Філадельфія та День Подяки, який святкують кожен четвертий четвер листопада.
У 50–60-ті роки День Подяки перетворювався для робітників поліції на пекло: люди стояли в багатогодинних заторах, на вулицях було стовпотворіння. Усе через те, що більшість людей поспішали купити подарунки. А ще саме цього дня проводилася щорічна футбольна гра між представниками флоту та армії. Ну як таке пропустити?
Думаєте, це все? Як би не так. Коли люди зрозуміли, що купити подарунок після роботи — нездійсненне завдання, вони стали брати відгул з різних вигаданих причин. Кількість людей, які йшли з роботи, почала зашкалювати! Підприємства порожніли, а роботодавці нічого не могли з цим вдіяти. Так і з’явилася назва наступного дня — Чорна п’ятниця.
Щодо знижок, то тут усе просто. Коли на початку 80-х років аналіз ринку показав, наскільки сильно зростають продажі в кожну останню п’ятницю листопада, власники магазинів пішли на хитрість задля залучення клієнтів. Вони запровадили практику так званих дорбастерів (doorbuster): відчиняли магазини рано вранці та давали велику, але тимчасову знижку на обрані товари. Це спрацювало! Люди змітали з полиць абсолютно все, навіть те, що продавалося за звичайною ціною.
Black Friday у наші дні
У 2000-х Чорна п’ятниця набула колосальних масштабів. Були зафіксовані перші бійки між покупцями, і навіть кілька летальних випадків. Попри це, грандіозний розпродаж не втрачає своєї актуальності та популярності багато в чому завдяки інтернет-магазинам. Тепер не потрібно таборитися біля входу в торговельний центр — достатньо лише підписатися на розсилку новин від улюбленого магазину та вчасно зайти на сайт.
Також допомагає і тривалість проведення акцій. Якщо раніше Чорна п’ятниця була явищем одного дня, то зараз магазини пропонують знижки протягом кількох тижнів. Готуватися до розпродажу краще заздалегідь: складіть список покупок, почніть планувати бюджет, вивчайте магазини та відгуки, завантажте потрібні додатки та підпишіться на корисні розсилки.