Підписуйтесь на нас у соціальних мережах
  • Facebook 312 000+
    Найбільша новинна спільнота Закарпаття
  • Telegram 15 900+
    Миттєво повідомляємо про найголовніше
  • Instagram 15 400+
    Тримаємо в курсі всіх подій
  • Відразу сповіщаємо важливі новини
  • Viber 13 800+
    Канал головних новин Закарпаття та України
  • YouTube 2000+
    Не лише розповідаємо, але й показуємо
Реклама на PMG.ua
Більше 4 мільйонів читачів на місяць. Найпопулярніше видання Закарпаття!
  • Головна
  • Економіка
  • Розмитнення автомобілів: 6 варіантів розвитку подій, до яких варто бути готовими

Розмитнення автомобілів: 6 варіантів розвитку подій, до яких варто бути готовими

Сьогодні – День української Конституції. Основному Закону виповнюється 22 роки, але весь цей час загальне правове і законодавче поле в Україні росте й змінюється з огляду на потреби суспільства та громадян. Сьогодні в центрі нашої уваги трансформація українського ринку автомобілів. Йтиме він цивілізованим, осмисленим стратегічно шляхом, чи рушить доріжкою популізму та тимчасових «яскравих ідей»?

Здавалося б, це має турбувати здебільшого політиків та бізнесменів, але насправді йдеться про добре знайомі кожному з нас питання. Як підуть подальші справи на автомобільному ринку в Україні? Чи варто купувати собі «євробляху», чи вже час швиденько її здихатись? Чи можуть змінитись ціни на вживані автомобілі після набуття чинності якимось із нещодавно зареєстрованих законопроектів? Щоб дізнатися яким може стати автомобільний ринок у найближчому майбутньому, оглянемо останні законодавчі ініціативи.

6. Не відбудеться нічого

Це не той випадок коли «стабільність — на краще». Насправді, не відбудеться нічого позитивного. Якщо жоден із наявних законопроектів не стане законом, ми повернемось у «старі часи»: з 1 січня наступного року знову діятимуть «драконівські» ставки акцизу, які унеможливлять імпорт вживаних автомобілів, електрокари обкладатимуться податками «за повною програмою»... Ну і до всього, у 2020-му «прийде» Євро-6. Це найгірший варіант, при якому умовно виграють лише власники старих автомобілів – на них триматиметься ціна, як на 40-річні Chevrolet на Кубі.

5. Легалізація «євроблях» за «молдовським сценарієм»

Свого часу наші сусіди знизили акциз у кілька разів та дозволили розмитнити авто з іноземною реєстрацією. Середня вартість «легалізації» одного авто у Молдові склала 1155 євро. По закінченню пільгового періоду «амністії», було введено жорсткі механізми протидії наповненню ринку новими та експлуатації наявних «євроблях». Спершу цей варіант жваво обговорювався між активістами та нардепами, почалась підготовка документів, однак активісти не погодились на разові заходи. Розмитнення, на їхню думку, має бути однаковим для всіх та на постійній основі, без усіляких «але». «Молдовський сценарій» залишається лише в якості спогаду про одну із спроб. Втілюватись ця ідея не буде.

4. Розмитнення за 500 євро

Законопроект №8208 містить саме таку пропозицію: для всіх автомобілів встановити єдину ставку розмитнення 500 євро. Щоправда, не зовсім для всіх: лише на авто з Євро-5(6), тобто не старші за 8-9 років. Ця пропозиція мала б діяти тимчасово – до кінця 2019 року. Втім у документа відсутнє достатнє економічне обґрунтування у пояснювальній записці, а ставши законом, запропонований механізм не дозволить розмитнити «євробляхи». Також є «тертя» із діючим законодавством, в тому числі з міжнародними угодами. Вивчивши законопроект та супровідні до нього документи, можна дійти висновку, що його шанси стати законом вкрай незначні.

3. Зафіксувати знижені ставки акцизу

Ідея «зачепитись» за норми, прописані у законопроекті №3251, який згодом став законом №1389, випливає на поверхню вже вдруге. Уперше – в проекті №5562, де пропонувалось продовжити «3251» до кінця 2020 року. А законопроектом №8398 його автори пропонують встановити частину ставок із «закону Горвата» в якості постійних, а частину залишити «драконівських», на авто із двигунами великих об’ємів.

Ця ініціатива, оскільки при ній вимоги «Євро» залишаються, жодним чином не змінить ситуацію з «євробляхами», питання доступності автомобілів вирішується умовно, та дуже тимчасово (фактично – до моменту набуття чинності нормами Євро-6 у 2020 році). Тому прогнозувати якесь майбутнє такому документу навряд чи варто – він не здатен принести на ринок суттєві позитивні зміни.

2. «Формула акцизу» та відміна норм «Євро»

«Комітетські» законопроекти із номерами 8487 та 8488, «народжені» після перемовин між нардепами та активістами, міністерствами, представниками автобізнесу та іншими гравцями ринку, найоб’ємніші та найбільш компромісні. Спершу, коли у Комітеті з питань податкової та митної політки велась мова про «молдовський сценарій», постійні норми розмитнення та скасування «Євро» пропонували ввести не раніше 2020 року, разом із техоглядом та страхуванням за правилами ЄС.

Але, на диво, не очікуючи на настання 2020-го року, запропоновано скасувати відповідність вживаних авто еконормам «Євро» та зняти будь-які вікові чи кількісні обмеження на з авто з пробігом. Регулюючим засобом буде спеціальна формула акцизу, залежна від типу і об’єму двигуна та віку автомобіля. На новіші з меншою «кубатурою» авто менші ставки акцизу, і навпаки. Спеціальні ставки запропоновані на електромобілі: 1 євро за 1 кВт*год ємкості тягової батареї.

Також ці рішення містять так званий «чорний ящик» – набір запобіжних механізмів проти ввезення та подальшого користування «євробляхами». Якщо вже розмитнюватись – то всім, лише так і не інакше.

Одним із моментів цього проекту, який викликав деякі суперечки, є відсутність прямої заборони розмитнювати авто із країни-агресора. Варто нагадати, що нові автомобілі із РФ обкладаються додатковим митом, у розмірі від 14 до 17%, що вже є запобіжним механізмом, а щодо вживаних авто все ще простіше: кожен потенційний покупець у змозі сам прийняти рішення, за який автомобіль йому віддати свої гроші. Це вже скоріше питання свідомості кожного, а не механізмів законодавчого регулювання. Ці проекти у терміновому порядку отримали необхідні висновки Головного науково-експертного управління, та вже двічі їх намагались включити до порядку денного пленарних засідань ВР, – щоправда, поки безуспішно. Але це свідчить про неабияку підтримку згаданих документів з боку ініціаторів їх подання. Тому, імовірно, саме цей варіант і буде прийнятий, і за цими правилами житиме український автомобільний ринок у майбутньому.

1. Скасувати акциз на транспортні засоби взагалі

І не лише на легкові авто, а і на всі інші типи ТЗ – вантажні, автобуси, мотоцикли, причепи та навіть кабіни і кузови до ТЗ. Такі пропозиції міститься у проектах №8505 та 8506, зареєстрованих через кілька днів після внесення в Раду попередніх документів. Щоб ця ідея запрацювала на повну, доведеться скасувати «Євро», що ще у 2016 році запропонував зробити автор ідеї про скасування акцизу (у проекті №5561). Це найдешевший варіант розмитнення, особливо для старих автомобілів, які у Європі вартують 1000 євро чи менше. За імпорт такого авто доведеться сплатити 100 чи 200 євро – фактично, формальність.

А от наскільки ця ініціатива «прохідна» – це ще те питання. Проект №5561 отримав негативний висновок від ГНЕУ, та за 2 роки жодного разу не виносився на голосування. Авторському колективу проекту №8505 доведеться добряче постаратись, щоб довести профільним комітетам ВР та міністерствам, що відміна акцизу не призведе до зменшення надходжень до бюджету, а наповнення парку старими 15-20-річними іномарками не нашкодить екології та дорожній безпеці. Щоправда, остання думка дискусійна: що краще – підтримувати на ходу 30-річні «Жигулі» і «Москвичі», чи пересісти на 20-30-річну «Ауді»? Нехай навіть вона була виготовлена ще до винайдення норм «Євро», а її ресурс, закладений виробником, вичерпаний тричі...

А ще, якщо ця ініціатива стане законом, вживані авто віком більше 10 років відчутно подешевшають, а машини старіші 20 років вартуватимуть як вживаний «Айфон» із розбитим екраном. Пункти прийому металобрухту будуть переповнені ВАЗами та їм подібними авто, виробленими ще у часи Радянського Союзу. Надмірна доступність старих автомобілів створить ще більший дефіцит на парко-місця та збільшить кількість заторів у великих містах. Ризиковані заходи, ще й з непростим «вихлопом».

Висновки

Чи відбудуться якісь зміни на авторинку? Імовірно так, і вже цього року. Найбільше шансів має «комітетський» пакет законопроектів, той, що із «формулою акцизу». Він дозволить забути про норми «Євро», але регулюватиме наповнення ринку наддешевими старими автомобілями. Не передбачається стресових ситуацій щодо цін на авто з пробігом. Комплексно вирішується питання авто на іноземній реєстрації.