Кандидати у народні депутати почали масово піарити себе на сторінках обласних газет (ФОТОФАКТ)
Іміджеві публікації, прихована агітація, інформаційні приводи для згадування імені кандидатів у позитивному контексті, чорний піар – так про діяльність політичних партій та кандидатів до парламенту писали друковані ЗМІ Закарпатської області протягом вересня.
Серед партій матеріалами із ознаками джинси найбільше відзначилися ВО «Батьківщина», «Партія Сергія Тігіпка «Сильна Україна», «Народний фронт», «Радикальна партія Олега Ляшка», меншою мірою – ВО «Свобода».
Серед кандидатів-мажоритарників лідерами джинси в обласних ЗМІ є Василь Ковач (чинний нардеп, самовисуванець), Олександр Ледида (екс-голова Закарпатської ОДА, самовисуванець) Валерій Лунченко (екс-голова Закарпатської ОДА, кандидат за списком «Народного фронту»).
Пропонуємо детальний аналіз найбільших проявів джинси у закарпатських друкованих ЗМІ, зафіксований протягом вересня.
Про наявність джинси свідчить не лише зміст матеріалів із явною симпатією до певних кандидатів чи партій, а й те, що публікації з однаковими назвами та авторами, ідентичними реченнями та аналогічними інформаційними посилами з’являлися одночасно у різних ЗМІ.
ВО «Батьківщина». Стаття «Рівняння на НАТО» опублікована у газеті РІО (№37 від 13 вересня). Головні месиджі публікації: необхідність вступу до НАТО; підтримка цієї ініціативи Ю.Тимошенко; організація зборів, що відкривають шлях до референдуму по цьому питанню.
У газеті «Неділя» (№37 від 19 вересня) – ціла шпальта іміджевої публікації з ознаками агітації – «Тимошенко: «Для мене честь бути другим номером за Надією Савченко». У матеріалі розповідається про з’їзд партії, кандидатів та головні тези передвиборної програми.
У газеті «Неділя» (№38 від 26 вересня) діяльності ВО «Батьківщина» присвячена знову ціла шпальта. На сторінці – співчуття загиблим воїнам АТО від Ю.Тимошенко; заклик до Президента повернутися на проукраїнські позиції; інформація щодо організації референдуму щодо вступу до НАТО.
Така ж шпальта із подібними інформаційними месиджами з’явилася і у газеті РІО (№39 від 27 вересня).
У цій же газеті (№38 від 20 вересня) опублікована стаття «Батьківщина» єдина дала дорогу молодим», де зміст – суто позитивні відгуки про політичну силу.
У жодній із згаданих публікацій немає позначки, що це агітація або ж політична реклама. При цьому такі матеріали містять в собі інформаційні повідомлення, які можуть спонукати виборця голосувати за конкретну партію.
«Партія Сергія Тігіпка «Сильна Україна». У газеті РІО (№37 від 13 вересня) з’явилася стаття «Новий парламент уперше обійдеться без комуністів». Ілюстрація – фото Сергія Тігіпка. Інформаційні месиджі: «Сильна Україна» – єдина прохідна опозиційна партія, орієнтована на російськомовного виборця.
У газеті «Срібна Земля-Фест» (№27 від 19 вересня) опубліковане повідомлення «Закарпатці підтримали «Сильну Україну», в якому йдеться про хід партійного з’їзду та участь у ньому закарпатської делегації. Варто зазначити – матеріал підписаний від імені прес-служби партійної організації. Аналогічний матеріал з’явився і на шпальтах муніципальної газети «Новини Закарпаття» (№103-104 від 20 вересня 2014 року). В останній газеті підпису – що матеріал підготовлений прес-службою партії, – уже немає.
У газеті РІО (№38 від 20 вересня) – публікація «Мобілізація «Сильної України», де йдеться про хід партійного з’їзду, тези передвиборної програми, позитивні коментарі політологів про партію.
У газеті РІО (№39 від 27 вересня) опублікований матеріал «Тігіпко: Відкладати реформи немає часу», де у суто позитивному контексті передаються погляди партійного лідера на суспільно-політичну ситуацію.
Подібні інформаційні месиджі, тільки уже від імені лідера закарпатського партійного осередку «Сильної України» Михайла Поповича, вийшли у світ у «Закарпатській Правді» (№39 від 27 вересня).
Біля жодного із згаданих матеріалів немає позначки політичної реклами. Водночас зміст матеріалів може спонукати виборця голосувати за політичну силу.
«Народний фронт». Як уже повідомляла ОПОРА, лідер закарпатського партійного осередку організації Валерій Лунченко відзначився однаковими інтерв’ю у позитивному контексті у газетах «Срібна Земля-Фест» (№27 від 19 вересня) та РІО (№38 від 20 вересня). Також подібне інтерв’ю вийшло і наступного тижня – у газеті «Неділя» (№38 від 26 вересня).
Повідомлення про кандидата до парламенту за списком «Народного фронту» Андрія Тетерука одночасно вийшло у газетах «Неділя» (№38 від 26 вересня), «Срібна Земля-Фест (№28 від 26 вересня), «Новини Закарпаття» (№106-107 від 27 вересня).
У газеті РІО (№39 від 27 вересня) подібні позитивні інформаційні месиджі вийшли у матеріалі «Міністр Гелетей боїться комбатів?», де йдеться про присутність командирів батальйонів у виборному списку «Народного фронту».
Також зафіксовано подібні інформаційні повідомлення про закарпатських кандидатів від «Народного фронту» у мажоритарних округах у газетах “Срібна Земля-Фест” (№28 від 26 вересня), РІО (№39 від 27 вересня), «Закарпатська Правда» (№39 від 27 вересня). У газеті «Срібна Земля-Фест» підписано, що публікацію підготувала прес-служба політичної сили; у газеті РІО – авторство не вказується; у «Закарпатській Правді» матеріал подано як авторський від журналіста редакції.
Біля жодного із згаданих матеріалів немає позначки передвиборної агітації, водночас про партію – суто позитивна інформація, що може спонукати виборця голосувати за дану політичну силу.
«Радикальна партія Олега Ляшка». Суто позитивні згадки про цю політичну силу, детальна розповідь про партію та її лідера, погляди лідера партії на суспільно-політичну ситуацію зафіксовані у матеріалах «Три дні з Олегом Ляшком» (газета РІО №37 від 13 вересня); «Радикальна партія йде перемагати» (газета РІО №38 від 20 вересня); «Радикальна партія йде перемагати» (газета «Новини Закарпаття» №103-104 від 20 вересня); «Батальйони просити не будуть» (газета «Новини Закарпаття» №106-107 від 27 вересня); «Олег Ляшко: «Ми готові тягнути віз із багнюки» (газета «Срібна Земля-Фест» №28 від 26 вересня).
Жоден із згаданий матеріалів не позначений як політична реклама, хоча зміст повідомлень може спонукати виборця голосувати за дану політичну силу.
ВО «Свобода». У цієї політичної сили зафіксована в обласній пресі одна публікація з явними ознаками агітації – матеріал «Свободівці» кують перемогу» (газета «Новини Закарпаття №103-104 від 20 вересня), де йдеться про партійний з’їзд цієї політичної сили та списки її кандидатів. Матеріал не позначений як політична агітація.
Серед кандидатів-мажоритарників у закарпатській обласній пресі лідерами публікацій з ознаками агітації та джинси найбільше відзначилися чинний народний депутат України від округу №68 Василь Ковач та екс-голова Закарпатської ОДА Олександр Ледида.
Василь Ковач. Іміджеве інтерв’ю цього кандидата з’явилося у газеті «Неділя» (№37 від 19 вересня). Попри те, що газета коштує 2.50 грн, невідомі безкоштовно розкидали газету у поштові скриньки ужгородських багатоповерхівок.
У цій же газеті (№38 від 26 вересня) з’явилося інтерв’ю кандидата «Василь Ілліч Ковач: «Мрію про гарне, квітуче місто, з європейським обличчям». На цій же шпальті опублікований матеріал «Енергія добрих справ», де під виглядом звіту депутата перераховуються зроблені «добрі» справи».
Аналогічний «звіт депутата» з’явився на цілій шпальті муніципальної газети «Ужгород» (№39 від 27 вересня).
Хоча згадані матеріали містять суто позитивні повідомлення про кандидата і можуть спонукати виборця голосувати за нього, вони не позначені як політична агітація.
Варто зазначити, що статті із ознаками чорного піару щодо Василя Ковача регулярно публікують газети РІО та «Трибуна». Згадані видання натякають, що Василь Ковач проводить прямий підкуп виборців. Матеріали з ознаками чорного піару дані видання публікують й щодо кандидатів у нардепи Віктора, Івана, Павла Балог та Василя Петьовки (округи – 69, 73, 71, 72).
Олександр Ледида. Крім публікацій з ознаками агітації, зафіксовані матеріали з позитивним інформаційним приводом згадування імені цього кандидата.
У газеті «Закарпатська Правда» (№37 від 20 вересня) наводяться погляди Олександра Ледиди щодо коштів на житло сім’ям загиблих в АТО. У цьому ж номері газети – іміджеві інтерв’ю Олександра Ледиди щодо суспільно-політичної ситуації.
Матеріал із подібними інформаційними посилами вийшов і у газеті «Європа-Центр» (№36 від 19 вересня).
У цьому ж номері – інтерв’ю з Олександром Ледидою уже як із віце-президентом федерації гандболу України, котре перед тим було опубліковане у «Закарпатській Правді». Варто зазначити, що дане інтерв’ю не містить ознак політичної агітації.
Інформаційне повідомлення про те, що Олександр Ледида балотується в окрузі 68 і чому саме це робить – одночасно з’явилося у газетах «Срібна Земля-Фест» (№28 від 26 вересня), «Закарпатська Правда» (№39 від 27 вересня), «Європа-Центр» (№37 від 26 вересня). Зміст даних публікацій може спонукати виборця голосувати за кандидата, однак вони не позначені як політична агітація.
Сергій Ратушняк. Видання РІО та «Трибуна» регулярно під виглядом коментарів цитують висловлювання цього кандидата, які він пише у соціальній мережі «Фейсбук». Також час од часу наводяться коментарі кандидата щодо суспільно-політичної ситуації в країні. Таким чином згадані видання хоча й прямо не агітують за кандидатуру Сергія Ратушняка, однак забезпечують йому незбалансовану щодо інших кандидатів інформаційну присутність на своїх шпальтах.
Громадянська мережа ОПОРА нагадує: згідно з частиною 17 статті 74 Закону України «Про вибори народних депутатів», «усі матеріали передвиборної агітації повинні бути відокремленими від інших матеріалів і означені як такі».
Згідно з частиною 7 цієї ж статті, «засобам масової інформації, їх посадовим та службовим особам і творчим працівникам під час виборчого процесу у своїх матеріалах і передачах, не обумовлених угодами, укладеними відповідно до вимог частин п'ятої та десятої статті 72 і частин другої та сьомої статті 73 цього Закону, забороняється агітувати голосувати за або не голосувати за партії, кандидатів у депутати чи поширювати інформацію, яка має ознаки політичної реклами, безоплатно або яка оплачена з джерел, не передбачених законом, а так само поширювати будь-яку інформацію з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного суб'єкта виборчого процесу».
Згідно з частиною 1 статті 68 Закону, «передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата у депутати або партію - суб'єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України».