За гроші, які доводиться сплачувати за розмитнення в Україні, людина може придбати ще два-три авто в Європі
Колона з півсотні автомобілів, переважно з іноземними номерами, сьогодні 2 травня, проїхала Ужгородом у сторону українсько-словацького кордону. Громадські активісти та власники авто з іноземною реєстрацією в такий спосіб учергове привертають увагу до економічно-соціальної проблеми.
Придбати авто в Україні вартує приблизно втричі дорожче, ніж це можна зробити в ЄС. Зважаючи на географічне становище Закарпаття, водії цим активно користуються. Утім мають клопіт із проходженням митних процедур – щоп’ять днів власник авто з іноземною реєстрацією зобов’язаний зробити так звану «пересічку», тобто «показатися» митним органам України. Ще два роки тому таку процедуру треба було проходити кожні 10 днів.
Державні органи, встановлюючи такі норми, пояснювали, що це потрібно для підтримки вітчизняного автовиробника.
Василь Марадик, заступник голови громадської організації «ЗАВТРА» і власник авто з іноземною реєстрацією, пояснює: різниця як у ціні, так і в технологічних особливостях, бо в Європі купуєш автомобілі, які за технічними показниками значно кращі, а ціна в рази нижча: «Я зараз користуюся «Фольсвагеном» 97 року, дизельним, потреба палива набагато менша і він там мені вийшов у 2 тисячі євро. Аналог такої машини в Україні в районі 5-6 тисяч євро».
Тобто за гроші, які доводиться сплачувати за розмитнення в Україні, людина може придбати ще два-три авто в Європі.
Ужгородець Ігор їздить на авто класу «люкс» і також на словацьких номерах. Розкішний Мерседес вартує в Україні щонайменше 25 тисяч доларів, за кордоном чоловік придбав його майже за 12 тисяч: «Є різниця в ціні. Я не пожалкував, що купив машину там. Просимо Верховну Раду прийняти зміни до закону, щоб ми могли раз на 30 днів їздити, бо ви розумієте, це і черги на кордонах…»
Сьогодні власники авто на словацько-українському кордоні біля КПП «Ужгород» підписали звернення до Уряду України та Верховної Ради з проханням прийняти закон, який би змінив норму проходження «пересічки». Такий законопроект уже внесено на розгляд парламенту. У ньому йдеться про термін 30 днів, протягом яких власник авто повинен буде з’являтися на митниці.
Утім імовірність прийняття такого закону невелика. Нещодавно Кабмін знехтував зверненнями громадськості щодо змін норм і залишив у силі термін у 5 днів для реєстрації. Громадські активісти упевнені: у парламенті та уряді є лобісти, які не зацікавлені полегшити життя власникам авто з іноземною реєстрацією.
Це підтверджує і народний депутат Едуард Леонов (відповідальний за Закарпаття від ВО «Свобода» у Верховній Раді), який також був присутній на акції в Ужгороді. Імовірність прийняття такого закону парламентарій оцінює як «50 на 50». Але, певен нардеп, багато залежатиме від активності самої громади та подібних акції, які мають почути в Києві.
Скільки саме на Закарпатті та в Ужгороді власників машин з іноземною реєстрацією не знають точно ні в митних органах, ні в ДАІ. Правозахисник Олександр Пересоляк каже, що Митний кодекс, прийнятий нещодавно, життя транзитних авто не полегшив. Тільки за 2013 рік кількість авто, які перетинали кордон в Ужгороді, збільшився з 9 тисяч до 16 тисяч.