Прокладено вже дві третини Бескидського тунелю
Не так давно почалося будівництво 1800-метрового залізничного тунелю, який згодом замінить старенький Бескидський тунель, котрий вже давно не справляється з необхідним навантаженням і вимагає капітального ремонту.
За останню чверть століття це один із найбільших інфраструктурних проектів в Україні і одне з небагатьох будівництв, яке не було зупинене за 2014 рік. Найбільш складною транспортною перепоною між Львовом і Мукачевом є Карпати, де залізничне полотно петляє поміж гір, піднімаючись на сотні метрів вгору і долаючи численні мости через гірські річки. Найважча ділянка знаходиться між станціями Лавочне і Воловець, де поїзди піднімаються до найвищої точки шляху, а ухили перевищують 30 градусів.
Щоб прокласти дорогу через цю місцевість, будівельникам довелося пробити кілька тунелів загальною протяжністю більше 2000 м і прокласти ряд високих мостів. Поруч розташовані дві станції: Скотарське і Бескид, які виконують в основному технологічну роль по роз’їзду зустрічних потягів та перевірці (підкачуванню) гальмівної системи після затяжного спуску. До того ж нa прохідній ділянці Лавочнe – Воловець до вантажних поїздів чіпляють 1-3 допоміжні локомотиви, – повідомляє Воловецька районна держадміністрація.
Ключовим інженерним об’єктом і найбільш вузьким місцем системи є Бескидський тунель, розташований якраз на межі Львівської та Закарпатської областей безпосередньо за станцією Бескид. Тунель має довжину 1746 м. Був побудований в 1886 р. ще за часів Австро-Угорщини. Всередині він має двосхилий профіль; точка перелому профілю – вища точка Воловецького перевалу.
При відновленні залізниці в 1940-х роках, цей тунель став основним каменем спотикання, оскільки в 1944 році при відступі німецько-угорських військ тунель був підірваний в шести місцях і сильно пошкоджений, в 1954-1956 роках Бескидський тунель був реконструйований у зв’язку з електрифікацією ділянки Мукачево-Лавочне, проте у тунелю все одно залишилися певні конструктивні недоліки. Тоді в тунелі був виконаний цілий комплекс робіт з відведення води, обладнано електроосвітлення і споруджено додатково 10 камер і 30 ніш. Після цього реконструкція більше не проводилась. Через внутрішню деформацію, руйнування дренажної системи та невідповідність габаритам, діючим нормативним вимогам старий тунель давно вичерпав свій експлуатаційний ресурс.
Потяги через тунель проходять на невеликій швидкості. Крім того, Бескидський тунель вимагає постійної уваги з боку залізничників: в багатьох місцях виявлено протікання води, яка взимку утворює на стелі тунелю численні бурульки і лід, що в свою чергу спричиняє небезпеку для руху поїздів. У зимові місяці щодня доводиться витрачати чимало зусиль, щоб позбутися льоду і вивезти його за межі тунелю. Втім закрити тунель на капітальний ремонт можливості немає, так як рух поїздів на перевалі завжди інтенсивний і про тривалі «вікна» для капітального ремонту тунелю не може бути й мови.
Таким чином, тунель вимагає термінової заміни не тільки через низьку пропускну здатність, але і з причини свого аварійного стану. Тільки в 2000-х роках почався рух по створенню тунелю-дублера, який буде прокладений паралельно старому тунелю на відстані 30 м від нього.
Новий Бескидський тунель буде двоколійним, довжина тунелю становитиме 1764,5 м (разом з порталами – 1822 м).
Прокладання тунелю буде виконано у два етапи: зараз розкривається верхня частина тунелю з облаштуванням тимчасового кріплення, потім буде розроблена нижня частина, виконана гідроізоляція і облаштоване укріплення із залізобетону.
Прохідники рухаються з проектною швидкістю 3 м на добу На кінець 2014-го було пройдено 1070 м.
Проектом передбачено спорудження 49 ніш і 12 камер, розташованих у шаховому порядку через кожні 60 і 300 м відповідно.