Закон про зниження акцизів на ввезення вживаних авто може запрацювати без президентських обмежень
Історія з розпіареним законом про зниження акцизів на ввезення вживаних авто, триває, і в четвер ми можемо побачити черговий її кульбіт. Нагадаємо, що після того як парламент прийняв закон 3251, який суттєво знижує вартість іномарок для українців, він надовго застряг по дорозі на підпис президента.
Частково це пояснювалось тим, що один з його головних супротивників нардеп Дмитро Святаш зареєстрував постанову про його скасування, без розгляду якої подальший хід документу було давати не можна. Але все одно з моменту голосування в залі у травні та підписання президентом у липні пройшло більше місяця.
Президенту навіть окремо довелось відповідати на питання щодо підписання закону на традиційній прес-конференції, де він пообіцяв перед цим його ретельно вивчити. Вивчати було що, бо лобісти автоімпортерів підняли хвилюпро знищення тисяч робочих місць та величезних втрат бюджету у разі введення його в дію.
В результаті Порошенко закон підписав. Щоправда, з декількома суттєвими «але», які фактично нівелювали всі принади обіцяних податкових новацій.
«Я його підписую, спростувавши безпідставні застереження, що президент збирається його ветувати, – розповів президент в присутності народних депутатів. – А ви пропозиції президента підтримуєте в залі».
На яких умовах президент підписав закон про акцизи
Пропозицій від президента було «всього нічого»:
По-перше, президент вирішив дозволити українцям завезти одну «беушну машину» до кінця дії закону (2019-й), а не по одній в рік, як зазначалось у прийнятому законі.
По-друге, бажаючі отримати машину за зниженим акцизом, повинні, за задумом президента, особисто поїхати за нею до країни ЄС, що одразу відсікає цілий пласт потенційних покупців.
І, по-третє, власникам купленої на пільгових умовах машини президент вирішив обмежити право її перепродати протягом дії закону (точніше, такі продавці мають сплатити при цьому «зекономлений» акциз).
«Це по-чесному з боку президента, парламенту і уряду до людей, це по-чесному по відношенню до держави і до необхідності фінансування її видатків в умовах війни, яка не закінчена», – резюмував Порошенко і, хитро посміхнувшись, таки поставив свій президентський підпис.
Шанси на поправки – мізерні
Щоправда, сам по собі спосіб гіпотетичного внесення запропонованих змін в цей закон має слабкі місця. Зазвичай президент, якщо має свої пропозиції, накладає на закон вето і Рада просто заново переголосовує законопроект з запропонованими поправками. Так, наприклад, вже відбулося цього тижня з законопроектом щодо порядку експорту металобрухту, який раніше ветував президент.
У випадку ж з вживаними авто на Банковій, мабуть злякались іміджевих втрат від вето, бо закон набув великого суспільного резонансу з подачі самої Баноковою. Тож Порошенко урочисто під телекамери підписав його авансом, скинувши подальші маніпуляції з законом на власну фракцію в Верховній Раді.
Відповідний законопроект з президентськими правками № 4905 зареєстрований в Верховній Раді, причому вніс його не президент, а частина тих же депутатів, що ініціювали законопроект, який тепер змінюється. Але вже майже не півпарламенту, як у випадку з першим варіантом закону, і, в основному, це депутати з пропрезидентської фракції на чолі з Ніною Южаніною.
От тільки шанси прийняти ці зміни на останньому пленарному тижні (тобто фактично в цей четвер) хиткі: голова фракції БПП Ігор Гринів припустив, що розгляд поправок до закону буде перенесено на невизначений термін. Якщо в четвер поправки не включать в порядок денний і не проголосують, потім Рада піде на канікули і з 1 серпня закон запрацює в первозданному вигляді.
Чому депутати проти правок президента
Депутат Роберт Горват, який сам називає себе «паровозом» закону зі зниження акцизів на вживані авто, хоч і представляє Блок Порошенка, від президентських правок, м’яко кажучи, не в захваті.
«Вони трохи нівелюють суть закону, але ми з групою депутатів ще плануємо домовлятися уніфікувати ці правки так, щоб вони влаштували всіх – і автодилерів, і автовиробників», - пояснив Горват.
Депутат зізнався, що йому не дуже імпонує те, що людина, згідно з цими правками, не може свою приватну власність, тобто автомобіль, продавати протягом трьох років.
«Це не поміщається в моїй голові. Не може, наприклад, інвалід чи пенсіонер поїхати за машиною за кордон, а у 70% населення України взагалі нема загранпаспорту, вони ніколи не були за кордоном і не розуміються на таких поїздках. Ці люди будуть просто знахідкою для шахраїв. Можливо, президент не повністю володів ситуацією. Зараз ідуть перемовини між депутатами і людьми, які доносять до вух президента, як нам правильно вийти з цього тупика», - зазначив нардеп.
Горват сподівається, що зміни до його закону вдасться проголосувати до грудня, щоб мати визначеність зі змінами в Податковий кодекс до прийняття бюджету на наступний рік.
«Я б хотів все-таки домовитись про певні коригування до цього моменту. Від мого законопроекту буде вигідно всім – і державі, і бюджету, і людям. Є проста арифметика: чим більше завезуть автомобілів цього року, тим більше буде оновлений парк і буде наповнення до бюджету як від реєстрації автомобілів, так і заправки їх бензином і так далі», - пояснив Горват.
Нардеп, вважає, що «контролює підтримку в залі» і на президентські правки, навіть якщо їх поставлять на голосування, просто не вистачить голосів.