Європейські автобуси, вечірні маршрути: новації у галузі пасажирських перевезень Мукачева
На сесії Мукачівської міської ради 29 депутатів прийняли рішення про створення комунального підприємства, яке буде здійснювати пасажирські перевезення у місті. Це рішення сколихнуло усю громадськість Мукачева, адже відкритими залишаються питання нових автобусів , зміни маршрутів та подальшої долі приватних перевізників, які зараз займаються громадським транспортом міста над Латорицею. Газета «Панорама» вирішила з’ясувати, що чекати пасажирам та працівникам громадського транспорту найближчим часом?
Зараз вулицями Мукачева курсують понад 60 автобусів. Серед них переважно транспортні засоби марок «ПАЗ» та «Богдан». Однак, за словами міського голови Андрія Балоги, новостворене комунальне підприємство планує закупити 30-35 автобусів європейського типу. «Розглядаються варіанти купівлі автобусів марок «IVECO» або «МАЗ». У останніх є мотори та підвіски «Mercedes». Тобто, це європейський автобус, але з білоруською маркою. Середня вартість цих транспортних засобів складає близько 90-120 тисяч доларів», – зауважив мер Мукачева.
Найближчим часом буде проводитись тендер на закупівлю нових автобусів. Як повідомив газеті «Панорама» Андрій Балога, фінансуватиметься проект нового громадського транспорту за системою: 30% коштів з міського бюджету, а 70% надає банківська установа, яка надасть кращі умови кредитування. Опісля, з-поміж кількох автовиробників, визначиться переможець. На думку градоначальника, нові автобуси мають відповідати стандартам «Євро-5» та «Євро-6», мають мати пандуси для людей з обмеженими можливостями, а також звукові сигнали.
Комунальний транспорт курсуватиме по всіх мікрорайонах міста. Та перед стартом роботи нового громадського транспорту буде повний перегляд маршрутів. Тож у міськраді зазначили, що будуть можливі зміни міських маршрутів. Планується введення і вечірніх маршрутів, які будуть курсувати до 23:00 або, навіть, до півночі. Один із можливих рейсів буде з’єднувати залізничний та автовокзали.
Зміни у галузі громадського транспорту міста, ймовірно, торкнуться і мешканців Мукачівського району. Міський голова у коментарі газеті «Панорама» розповів, що є ідея, ніби районний транспорт зупинятиметься при в’їзді в місто: на автовокзалі або на 2-3 новостворених міні-автостанціях у мікрорайонах Мукачева.
Окрім оновлення автопарку громадського транспорту, для пасажирів плануються й інші новації. Так, окрім нових автобусів, мукачівцям доведеться чекати і на нові автобусні зупинки. Вони суттєво відрізнятимуться від своїх попередників, адже будуть обладнані електронними табло, які повідомлятимуть про прибуття та відправлення автобусів.
На зупинках планується встановлення терміналів для оплати послуг міських пасажирських перевезень. Тобто, буде введення електронних квитків. Це означає, що будуть не лише квитки одноразового використання, але й абонементи різних конфігурацій (день, тиждень, місяць, три місяці, 5 робочих днів, два вихідні). Міський голова пообіцяв, що ціна за один проїзд не збільшиться і складатиме 4 гривні. А в абонементах плануються і знижки.
Однак є й інша сторона медалі. Створення комунального підприємства стало неприємною неочікуваністю для приватних перевізників. Як розповів один із підприємців, близько кількасот працівників можуть втратити свої робочі місця. Це і лікарі, і механіки, і слюсарі, і водії. Так, у підприємця наразі працюють близько 40 працівників. Але, як запевнив міський голова, теперішні працівники транспортної галузі міста пройдуть переатестацію. Ті, хто залишаться, і далі працюватимуть у новоствореному комунальному підприємстві.
Внаслідок цього рішення частина перевізників не буде задіяна на ринку міських перевезень. Сам перевізник зазначив, що спільно з родиною вони обслуговують більше 10 маршрутів. Він інвестував чимало коштів на створення автопарку, зокрема, нових автобусів «ПАЗ» 2010-2013 років виробництва. За його словами, інвестиції, вкладені у цю галузь, поки не відбились через придбання цих нових автобусів, оскільки, в середньому, один транспортний засіб «ПАЗ» коштує близько 1,6-1,8 мільйонів гривень.
Крім того, приватні перевізники скаржаться на те, що ще з січня 2016 року підприємці не отримали з міського бюджету коштів за перевезення пільгових категорій громадян. Так, вони оцінюють перевезення пільговиків у суму близько 4-6 мільйонів гривень.
На це Андрій Балога відповів: «Держава заклала можливість субвенції, але кошти на це не виділила. Тому вона переклала увесь цей тягар на міські бюджети. Будемо розглядати різні варіанти, як компенсувати ці втрати. Але та сума, а саме близько 3 мільйонів гривень, це, на мою думку, забагато».
Варто зауважити, що цього понеділка вже відбулась перша зустріч між мером та перевізниками. Та поки обидві сторони не дійшли консенсусу. Однак події навколо галузі міського транспорту і далі розвиватимуться. Так, вже наступного понеділка, ймовірно, обиратимуть керівника новоствореного комунального підприємства. Новий очільник, у свою чергу, до наступної сесії Мукачівської міської ради, яка відбудеться 15 грудня, має розробити бізнес-план та переробити статут. Також залишиться відкритим питання компенсування пільгових перевезень та подальшої співпраці з міськими перевізниками.
То ж чи знайдуть компроміс представники міської влади та перевізники? Газета «Панорама» і надалі стежитиме за ситуацією у міському транспорті і повідомлятиме про те, як ситуація розвиватиметься надалі.