Підписуйтесь на нас у соціальних мережах
  • Facebook 312 000+
    Найбільша новинна спільнота Закарпаття
  • Telegram 15 900+
    Миттєво повідомляємо про найголовніше
  • Instagram 15 400+
    Тримаємо в курсі всіх подій
  • Відразу сповіщаємо важливі новини
  • Viber 13 800+
    Канал головних новин Закарпаття та України
  • YouTube 2000+
    Не лише розповідаємо, але й показуємо
Реклама на PMG.ua
Більше 4 мільйонів читачів на місяць. Найпопулярніше видання Закарпаття!
  • Головна
  • Життя
  • Як закарпатські сільські і селищні голови поїхали до Ходорівської ОТГ, що на Львівщині

Як закарпатські сільські і селищні голови поїхали до Ходорівської ОТГ, що на Львівщині

Напрочуд цікавим і повчальним виявився візит 30 сільських і селищних голів та депутатів місцевих рад Закарпаття, консультантів регіонального відділення АМУ до Ходорівської міської об’єднаної територіальної громади Жидачівського району на Львівщині, що відбувся 8 червня. Ознайомитись із реформним досвідом сусідньої Львівщини зголосились сільські голови сіл Кушниця, Довге і Заріччя, що на Іршавщині, Нижні і Верхні Ворота, що на Воловеччині, Кальник, Ракошино і Зняцьово, що на Мукачивщині, Оноківці на Ужгородщині, Ганьковиця та Полянська сільська ОТГ на Свалявщині, селище Батьово на Берегівщині.

Більшість візитерів складали лідери ще не об’єднаних сільських територіальних громад Закарпаття, де все ще вагаються здійснити практичні кроки зі створення ОТГ. Безсумнівно, що навіть нетривалий візит до вельми успішної Ходорівської міської ОТГ, яка об’єднала навколо себе 11 сільських рад і 41 сільський населений пункт, мав неабияк зміцнити переконання закарпатців в актуальності, перспективності і навіть безальтернативності децентралізації. Адже реформа здійснюється саме через формування спроможних ОТГ як базових, економічно міцних і духовно здорових територіально-владних цеглин-клітинок держави.

Кабінет Міністрів України своїм розпорядженням від 24 травня 2017 року №348-р затвердив перелік 208 спроможних ОТГ, які були створені у 2016 році. Загалом у 2015-2017 роках в Україні створено 413 ОТГ, з них на Закарпатті лише 5 – Тячівська, Іршавська і Перечинська міські та Вільховецька і Полянська сільські. Усі 5 ОТГ на Закарпатті не лише визнані спроможними, але більшість з них є ще й бюджетно самодостатніми.

Але чи такими є всі потенційно можливі ОТГ, які мають намір утворитись на Закарпатті? До прикладу, на Львівщині лише 7 із 25 утворених ОТГ є повністю самодостатніми і спроможними. І першою у цьому переліку самодостатніх ОТГ визначена саме Ходорівська міська ОТГ, створена у 2016 році. Зауважимо, що Ходорів – місто районного значення, але не є центром району. Маючи близько 12 тис. осіб міського населення, Ходорівська міська ОТГ загалом нараховує близько 27 тис. осіб, тобто кількість сільського населення в ОТГ на 3 тис. осіб переважає міське, але при цьому створена ОТГ залишається бюджетно самодостатньою! Власне, цей феномен не в останню чергу став причиною того, що саме Ходорівська міська ОТГ була обрана об’єктом для навчального візиту на Львівщину.

Закарпатська делегація від самого початку навчального візиту і до його завершення була приємно вражена непідробними щирістю і теплотою прийому з боку дружнього колективу Ходорівської міської ради і виконкому. Але найбільше вражень справили реформні завзяття і ентузіазм справжнього і авторитетного лідера ОТГ – Ходорівського міського голови Олега Коцовського, котрий вже багато скликань і до об’єднання обирався міським головою. Він провів із закарпатцями майже 10 годин поспіль, організувавши перед тим цікаву і насичену програму ознайомлення з містом та практичною роботою колективів міської ради і виконкому та старостатів у нових умовах функціонування ОТГ. В цій програмі знайшлось місце як урочистій зустрічі закарпатців з хлібом-сіллю, так і спільній ранковій молитві поряд з величним модерним храмом Святих Володимира і Ольги, будівництво якого завершується і отримує підтримку ще й з міського бюджету, що є новацією для України. Ще не закінчена будова храму настільки незвична і гармонійна, що вже внесена до Всесвітнього каталогу шедеврів архітектури ХХІ століття і, безсумнівно, стане візитівкою Ходорова. А екскурсія до реконструйованого міського Палацу культури завершилась півторагодинним концертом для гостей, який дали 12 самодіяльних народних музично-пісенних і танцювальних колективів міста.

Закарпатці мали змогу ознайомитись з більшістю об’єктів міської інфраструктури, включаючи нещодавно відкритий ЦНАП, міські ринок, стадіон і цвинтар, Алею слави Небесної Сотні, пам’ятник активному учаснику Євромайдану і Герою України ходорівчанину Роману Точину, а також пам’ятники Богдану Хмельницькому, Тарасу Шевченку, Івану Франку та Ісусу Христу, що мають неабияку художню цінність. На завершення програми відбулась зустріч з керівним складом Ходорівської міської ради у форматі круглого столу, на якій закарпатці отримали як тестові інформаційні матеріали, так і фахові відповіді на численні запитання щодо специфіки організації ефективної роботи Ходорівської міської ОТГ, у т.ч. міської ради і виконкому, старостатів, формування і виконання бюджету, використання коштів на виконання проектів за підтримки ДФРР і державної субвенції на розвиток інфраструктури ОТГ тощо.

Читайте також:
Децентралізація на Закарпатті: як проходить процес та які нові громади планують створити

Аналіз і узагальнення всього побаченого і почутого під час робочих зустрічей, екскурсій і круглого столу у Ходорові дозволяють сформулювати певні уроки і рекомендації щодо створення і організації ефективної роботи ОТГ, центрами яких є міста районного значення, або селища. Вони охоплюють як питання різних аспектів і передумов створення справді спроможних ОТГ (політичних, економічних, інформаційно-комунікаційних, кадрових та ін.), так і організації ефективної роботи ради і виконкому та старостатів по управлінню уже створеної ОТГ.

1. Уже на стадії планування ключовими і визначальними характеристиками створюваної ОТГ доцільно обрати такі:

а) максимально можливі розмір території і населення ОТГ в межах урядової методики, які виправдовуватимуть повноту створюваної нової структури і функцій виконкому ради ОТГ для забезпечення належного рівня і якості послугу сферах освіти, охорони здоров’я, культури, землекористування, планування, будівництва і архітектури, житлово-комунального господарства, громадського транспорту, благоустрою, надання найширшого переліку якісних адміністративних послуг;

б) через прогнозні розрахунки бюджету створюваної ОТГ передбачити досягнення не лише характеристик спроможності, але й бюджетної самодостатності ОТГ за рахунок позитивної динаміки показників економічного розвитку ОТГ в умовах зрослого ресурсного потенціалу. Наведена теза не лише повністю узгоджується з чинними Концепцією і законодавчо-нормативними основами створення спроможних ОТГ, але й заперечує достатньо поширені на Закарпатті думки про можливість утворення начебто спроможних ОТГ у складі 2-3 сільських (селищних) рад. Водночас вона заперечує й іншу крайність, яка останнім часом поширюється керівниками окремих районів Закарпаття про начебто доцільність формування ОТГ за принципом «один район - одна ОТГ».

2. Дуже важливо, щоб при формуванні ОТГ за участі багатьох сільських рад були створені сприятливі політичні передумови як на рівні обласної, так і районної влади, а також – належна інформаційно-роз’яснювальна робота в громадах. Сприятливі політичні передумови означають і те, що обласні влада чітко, неупереджено і без затримок виконує передбачені законодавством функції про надання висновку щодо конституційності і законності рішень місцевих рад по створенню ОТГ, вчасно розробляє і затверджує Перспективний план формування територій спроможних громад або зміни до нього і направляє до Кабінету Міністрів, без затримок направляє матеріали до ЦВК на призначення перших виборів у створюваній ОТГ тощо.

Сприятливі політичні передумови з боку обласної та районної влад у процесах формування ОТГ водночас є й екзаменом для цих рівнів влади щодо практичної підтримки однієї з найголовніших системних реформ, яку проводить державна влада в Україні з єдиною метою: через децентралізаційну реформу і радикальні зміни в територіальній організації влади з передачею більшості повноважень, фінансових ресурсів і відповідальності на базовий рівень створюваних ОТГ досягнути суттєвого покращення рівня і якості життя людей і водночас – ефективності і дієздатності місцевого самоврядування в Україні, та відповідності принципам Європейської Хартії місцевого самоврядування, ратифікованої нашою державою ще у 1997 році.

За словами Ходорівського міського голови Олега Коцовського, при формуванні Ходорівської міської ОТГ та в її подальшій роботі політична підтримка з боку Львівської обласної і районної влад була і є у повному обсязі.

3. Існує низка проблем стратегічного значення, які доцільно розпочати вирішувати ще до формування спроможної ОТГ. До таких проблем Ходорівська міська рада віднесла підготовку і утворення Центру надання адміністративних послуг, підготовку до розробки Стратегії розвитку майбутньої ОТГ, підбір, підготовку або перекваліфікація якісних кадрів для майбутніх управлінь і відділів виконкому міської ради і ЦНАП з розрахунку на прогнозовані потреби ОТГ.

4. Надзвичайно важливо досягнути успіху уже в перший рік діяльності ОТГ. Такими є розвиток і підтримка підприємництва та бізнесових проектів, формування культурного міського простору на основі національно-патріотичних традиці; благоустрій територій і підтримка самодіяльних народних музично-пісенних і танцювальних колективів на базі міського Палацу культури, розвиток закладів освіти і охорони здоров’я та підвищення якості освітніх і медичних послуг.

5. Цивілізаційна сутність сучасної європейської моделі місцевого самоврядування апріорі передбачає творчий підхід до всіх аспектів управління життям громади і територій. Це обумовлює появу інноваційних рішень у тих питаннях, які недостатньо, або ж зовсім не унормовані чинною законодавчо-нормативною базою і можуть бути вирішені через інноваційний нормативний акт місцевої ради. Ходорівській міській раді вперше в Україні вдалося прийняти важливі інноваційні рішення, які стосуються: виокремлення виконкому міської ради, а за ним і старостатів в юридичну особу зі своїми статутом, державною реєстрацією.

Отже, інноваційні рішення місцевих рад ОТГ мають право на життя, проте їхня реалізація потребує неабияких зусиль.

Фото Юрія Лівака