В «Укрзалізниці» заявили про плани побудови у Мукачеві переходу для пересадки на європейську колію
Нещодавно в. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов озвучив ідею створення у закарпатському Мукачеві нового пасажирського хабу, де пасажири зможуть зручно і швидко пересісти з українських поїздів на ті, що прямують до найближчих європейських країн.
— На відміну від Чопа, через який зараз слідують безпересадкові вагони в Європу, Мукачево територіально розташоване більш зручно, — заявив керівник ПАТ «Укрзалізниця». — Тож потенційна географія маршрутів з цього міста значно ширша. Крім того, це — друге за розмірами місто в Закарпатській області, де зосереджуються основні транспортні потоки. За словами Євгена Кравцова, на першому етапі планується організувати рух поїздів до Угорщини (Будапешт, Загонь). А у перспективі існує можливість запустити маршрути до Словаччини (Кошице, Братислава) та Румунії (Сату-Маре). Таким чином Закарпаття, на території якого розташований географічний центр Європи, стане ще й важливим транспортним вузлом, що зв’язуватиме декілька країн континенту. Про подробиці реалізації цього проекту кореспонденту нам розповів заступник директора Департаменту пасажирських перевезень далекого сполучення ПАТ «Укрзалізниця» Олександр Красноштан.
— Чи зацікавила пасажирів ідея створення залізничного пасажирського хабу на Закарпатті?
— Ми спираємося на досвід курсування поїздів у напрямку польських міст Перемишль і Холм. Вони користуються великою популярністю серед пасажирів і приносять прибутки нашій компанії. У цих містах уже сформувалися своєрідні пересадочні вузли (хаби), де українські подорожуючі можуть пересісти на поїзди, що прямують до інших польських міст.
Ідея створення таких хабів настільки сподобалася пасажирам, що її почали реалізовувати наші сусіди. Наприклад, білоруські колеги створили хаб у Бресті, де можна пересісти із внутрішніх поїздів на польські і навпаки.
Ми впевнені, що подальший розвиток залізничного сполучення з європейськими країнами неможливий без створення подібних хабів, зокрема і на території України. Така можливість існує в Мукачеві, куди заходять колії шириною 1435 мм, що ведуть одразу до трьох європейських країн — Угорщини, Словаччини та Румунії.
Правда, в радянські часи вони використовувалися лише для вантажних перевезень. Тому жодної інфраструктури, потрібної для обслуговування пасажирів, на цих коліях немає. І для того, щоб запустити поїзди, її треба створити.
— Наскільки масштабні роботи доведеться провести?
— Оскільки колія ніколи не використовувалася для пасажирських перевезень, вона не доходить до мукачівського залізничного вокзалу. Тупик, у який можуть заходити поїзди, розташований на відстані майже 500 м від станції, і не обладнаний платформою для посадки і висадки пасажирів.
Отже, щоб започаткувати проект міжнародного хабу, треба збудувати платформу і обладнати зручний пасажирський перехід між нею і вокзалом станції Мукачево.
ПАТ «Укрзалізниця» звернулося до місцевої влади з пропозицією реалізувати цей проект спільно. Треба зазначити, що в адміністрації міста добре розуміють, наскільки вигідно Мукачеву стати тим містком, який поєднуватиме Україну з Європою. Тому місто зголосилося самостійно обладнати потрібний пішохідний перехід, а Укрзалізниця у свою чергу найближчим часом зведе пасажирську платформу.
— Чи зручно буде пасажирам робити такий доволі довгий перехід між місцями висадки і посадки?
— На жаль, з технічних причин сьогодні уникнути цього переходу неможливо. Але у будь-якому разі на те, щоб пересісти з європейського поїзда на український або навпаки, знадобиться набагато менше часу, ніж на процедуру заміни вагонних візків у безпересадкових поїздах, яка може тривати годинами.
Якщо ж проект залізничного хабу у Мукачеві стане успішним, можна буде продовжити колії таким чином, щоб євроколія заходила прямо на вокзал, що зробить пересадку ще зручнішою.
— У які країни можна буде доїхати із Мукачева?
— Сьогодні найближчим до впровадження є проект пасажирського сполучення з Угорщиною. Ми вже провели продуктивні переговори з угорськими залізницями, які готові організувати рух поїздів із Мукачева до Загоні і Будапешта. У перспективі, якщо наші сусіди будуть зацікавлені, можна буде запускати поїзди до Словаччини та Румунії.
— Потяги будуть українського формування чи закордонного?
— Наразі у ПАТ «Укрзалізниця» немає пасажирського рухомого складу для колії 1435 мм. У нашому розпорядженні є лише локомотиви. Але попередні дослідження показують, що для транскордонного руху найкраще підходить моторвагонна тяга. Тому розпочинати рух у європейському напрямку будуть закордонні поїзди.
— Яку вигоду з цього матиме ПАТ «Укрзалізниця»?
— У вартість залізничних квитків завжди закладена інфраструктурна складова. І наша компанія, як мінімум, зможе отримувати частину цих коштів за використання колій та іншої залізничної інфраструктури.
— Коли розпочнеться робота мукачівського хабу?
— Сьогодні цим проектом зацікавилися всі причетні суб’єкти: і ПАТ «Укрзалізниця», і угорські залізниці, і місцева влада Мукачева та Закарпаття. І найголовніше, у організації зручного залізничного сполучення зацікавлені численні пасажири.
Це є запорукою того, що проект буде реалізовуватися без зайвих зволікань. Ми плануємо, що перші поїзди з Мукачева до угорського кордону зможуть вирушити вже в 2018 р.