Щоб не платити за воду втридорога: все, що треба знати про повірку лічильників води
Справний лічильник гарантує чесні нарахування за спожиту воду – без переплат та використання принципу «середнього споживання». А необхідність робити повірку прописана у Законі України «Про метрологію та метрологічну діяльність». Більше того, за законом, водоканали не можуть брати до уваги показники лічильників, у яких закінчився термін повірки. Хто має оплачувати повірку лічильників води, як часто її треба проводити і чи закладає новий закон вартість процедури для побутових споживачів у тарифи водоканалів, - розкладаємо відповіді на всі ці питання по поличках.
Без повірки воду не відріжуть, але розрахунок тарифу змінять
Обов’язкову періодичну повірку лічильників регламентує ст.17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність». Наказом Мінекономрозвитку від 13 жовтня 2016 року № 1747 встановлено міжповірочний інтервал для лічильників води – 4 роки.
Особливості роботи системи водопостачання, технічний знос приладів – причин неточної роботи лічильників може бути кілька. Усі вони призводять до збоїв у роботі водомірів, а отже й неправильних показників. Фахівці кажуть, іноді відхилення у нарахуваннях складають до 25-30%, а це – на чверть збільшує і наші платіжки за воду. Тож періодична повірка не просто зобов’язання споживача, а й спосіб гарантувати собі точні показники та оплату виключно за спожиті кубометри.
Не пізніше ніж за місяць до настання строку проведення періодичної повірки засобу вимірювальної техніки постачальник інформує про це споживача, надсилаючи повідомлення. Контролювати терміни можна і варто також самотужки, тим більше ця інформація вказана у рахунках за воду – у квитанціях зазначена дата наступної повірки. Для нових лічильників можна визначити дату повірки, додавши 4 роки до дати виробництва приладу, що вказана в його технічному паспорті. Якщо ваш лічильник вже проходив періодичну повірку, її дату ви можете подивитись у виданому вам свідоцтві. Обрати метрологічну фірму, яка виконуватиме ці роботи, можна самостійно – про це розкажемо нижче.
Що буде, якщо повірку лічильника не зробити вчасно? Припинення водопостачання водоканали застосувати не можуть. Але дієвий метод «покарання» таки є. Лічильник знімають з обліку. А це значить, що платитимете ви не за спожиті кубометри – тариф нараховуватимуть за показниками загальнобудинкового лічильника: від його показників віднімається сума показників всіх квартирних лічильників, а залишок розподіляється на оселі, де лічильників нема або вони не повірені.
Якщо будинок не обладнаний загальнобудинковим лічильником, сплачувати буде необхідно відповідно до встановлених нормативів або за так званим загальним абонентським тарифом. У нас середня норма на людину встановлена у розмірі 8 кубометрів води на місяць. Тобто родина з трьох прописаних у квартирі мешканців у такому випадку сплачуватиме водоканалу вартість 24 кубометрів - а це 932 гривні! При тому, що за наявності вчасно повіреного лічильника води реальне споживання для родини з трьох членів складає не більше 10-15 кубометрів води, а щомісячна вартість удвічі менша!
Хто проводить повірку лічильників та скільки це коштує
Законом встановлено, що повірка лічильників виконується коштом споживача. Тож і обирати виконавця робіт можна на власний розсуд. Наразі в Україні працюють кілька фірм, але довіряти повірку приладів обліку варто лише тим компаніям, які мають угоду з водоканалом, а відповідно – і процедуру обміну інформацією з постачальником води.
Середня вартість повірки, якщо йдеться про побутових споживачів – 440 гривень. При цьому, для пенсіонерів, інвалідів часто надають знижки. Вартість може коливатися залежно, наприклад, від складності доступу до лічильника, місця його встановлення. Зараз є ліцензовані компанії, які завдяки високоточному обладнанню виконують повірку без демонтажу приладів, а результати надсилають у Водоканал, повідомляючи, що споживач з конкретним номером лічильника провів повірку у конкретну дату. Усе просто, швидко, офіційно та з мінімальним клопотом для замовника послуги.
Фактично водоканали ніколи не займалися повіркою як такою. Вони акумулювали кошти споживачів і замовляли цю процедуру у метрологів. А з 2017 року держава офіційно відділила зобов’язання забезпечувати повірку від постачальника. Наразі споживачі можуть на власний розсуд обирати компанію, яка робитиме повірку приладу обліку. Логічно й правильно: адже надавач послуг, тобто водоканал, не може контролювати сам себе.
1 травня 2021 року набрали чинності зміни до статті 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність». За повірку «вузлів комерційного обліку» у платіжки окремо включатимуть додаткову абонплату. При цьому у законі дається чітке поняття: «вузол комерційного обліку – вузол, що забезпечує загальний облік споживання відповідної комунальної послуги у будівлі, її частині (під’їзді), обладнаній окремим інженерним вводом». Тобто в тариф водоканалів включили виключно повірку загальнобудинкових лічильників. Натомість повірка індивідуальних лічильників, які розташовані у наших з вами квартирах, залишається за нами. Цитуємо: «Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання теплової енергії та води в квартирах (приміщеннях) будинку, здійснюються за рахунок власників таких вузлів обліку, якщо інше не встановлено договором».
Про обов’язковість повірки та її важливість досі знають не всі споживачі. Через це, кажуть фахівці, часто виникають непорозуміння та плутанина з оплатою.
Повірка лічильників води – не просто зобов’язання споживача, прописане законом. Це реальний і нескладний спосіб бути впевненими, що ви платите лише за використані кубометри, ваш лічильник працює справно, а Водоканал надає чесні рахунки. А враховуючи те, що сертифіковані компанії проводять повірку приладів швидко і без демонтажу, просто у вас вдома, – це не лише потрібна, а й дуже проста процедура!