За підсумками вимірювання Індексу публічності Ужгород опинився на 19 місці
Обласний центр Закарпаття за підсумками вимірювання Індексу публічності 2017 опинився на 19 місці у рейтингу із 24 міст. Такі дані щодо муніципалітету під час круглого столу в Ужгородському прес-клубі презентував координатор вимірювання Індексу публічності в Ужгороді Ярослав Гулан.
Найпублічнішими містами стали Івано-Франківськ, Київ та Луцьк, а замикають рейтинг міста Черкаси, Одеси та Полтава, – йдеться у повідомленні спільноти "ОПОРА Закарпаття" у соціальній мережі Фейсбук.
«Рівень публічності влади міста Ужгород зафіксовано на рівні 56,1%, – зазначив Ярослав Гулан. – Цей показник вищий, ніж у 2016 році, коли цифра індикатору публічності не досягала і 50%. Водночас Ужгород поки лишається у категорії «міст із низьким рівнем публічності» – адже для того, аби місто потрапило у вишу категорію – «задовільний рівень публічності», – треба подолати позначку у 60%. Тобто, лишилося набрати щонайменше 5%».
Як озвучив під час круглого столу на тему публічності Ужгородської міської ради представник Громадянської мережі ОПОРА, серед позитивних факторів є вичерпна інформація про керівництво міськради, керівників структурних підрозділів виконкому, їх фотографії та біографії; контактні дані. Зафіксовано вчасне оприлюднення проектів та прийнятих нормативно-правових актів; оприлюднюється інформація про бюджет міста; здійснюється публікація протоколів засідань сесій та депутатських комісій. Оновлено сайт міськради, який, у порівнянні із попередньою версією, є більш зручним для користувача, є система пошуку документів чи інформації.
Серед тенденцій, які знижували оцінку Індексу 2017, є відсутність на сайті міськради електронних декларацій (чи активних гіперпосилань на них) керівництва міста і депутатів; не оприлюднено розпоряджень міського голови щодо кадрових питань; відсутня практика звітування про роботу міського голови та виконавчих органів на публічній зустрічі із громадою. Відсутня також вичерпна інформація про комунальні підприємства, зокрема – фінзвітність, перелік їх послуг, тарифи на ці послуги.
Депутати нинішньої каденції досить відповідально ставляться до звітування про свою роботу, анонсують свої звітування. Кожен депутат надав на сайт свій особистий номер телефон, виборець може зв’язатися у будь-який час, – зазначила секретар Ужгородської міської ради Андріана Габор. – Щодо відсутності на сайті міської ради електронних декларацій, то законодавством не передбачена їх публікація, але пропозицію ОПОРИ – щодо публікації чи вказання лінків на сайт НАЗК можемо взяти до уваги. Адже всі декларації оприлюднені на сайті НАЗК.
Керуюча справами виконкому Ужгородської міської ради Олена Макара поінформувала, що нещодавно в органі місцевого самоврядування запущено електронний документообіг. Відремонтовано перший поверх, де вже працює ЦНАП, і незабаром прийом до нього буде у порядку електронної черги. Невдовзі працюватимуть ліфти, що важливо для людей з інвалідністю. «Зроблено багато роботи, тож думаю у рейтингу 2018 року будемо виглядати краще», – резюмувала Олена Макара.
Під час круглого столу виникла дискусія і щодо формату звітування виконавчих органів перед громадою. Сьогодні керівники структурних підрозділів звітують про свою роботу на засіданнях міськвиконкому. Начальник відділу інформаційної роботи Алла Кохан наголосила, що оголошення щодо звітів структурних підрозділів чи громадських слухань, які проходили вже у 2018 році, публікуються і на сайті міськради і у муніципальній газеті, однак людей на ці заходи приходить доволі мало. Після дискусій серед учасників круглого столу виникла ідея, що анонси про звіт чи слухання публікувати не тільки на сайті та розсилати по ЗМІ, а й вивішувати на дошці оголошень, наприклад у приміщенні того ж ЦНАПу.
Координатор закарпатського осередку Громадянської мережі ОПОРА Святослав Бабіля констатував, що у 2013 році, коли вимір Індексу почався вперше, ознайомитися з аудіозаписами чи подивитися сесію онлайн – такого не було в принципі. Сьогодні це можливо і не лише через вимірювання Індексу публічності, а й завдяки діяльності і міської влади, і активної громадськості міста. Щодо формату звітування, то варто брати позитивні практики, і якщо у інших містах України звіт відбувається саме у форматі відкритої зустрічі із громадою, то це досвід, на який варто рівнятися.
Найближчим часом представники ОПОРИ передадуть представникам міської влади Ужгорода детальні звіти із інформацією про позитиви та негативи, виявлені у процесі вимірювання Індексу публічності. Традиційно у звіті будуть і рекомендації щодо усунення негативів та покращення загальної ситуації.