Міжнародний аеропорт "Ужгород" може і повинен запрацювати
Закарпатські ЗМІ повідомили, що на минулому тижні, а точніше 6 квітня п.р., в міжнародному аеропорту "Ужгород", саме такою є офіційна назва підприємства, приземлився чартерний літак Airbus A 318. Літак потужний, вміщує 132 пасажирів і здатен долати відстані до 5700 км. Він здійснював рейс за замовленням однієї з великих закордонних компаній, яка має завод поблизу Ужгорода. Однак відомо, що у лютому 2016 року аеропорт припинив регулярну роботу через призупинення Державіаслужбою дії сертифікату на обслуговування пасажирських авіарейсів у зв’язку з виявленими порушеннями правил безпеки. З того часу випадки прийняття літаків в Ужгороді стали рідкістю. В цьому році їх нараховується менше десятка і то через технічні причини пілотам доводиться приземлятися без допомоги спеціального обладнання, "всліпу", тому це можливо лише в хорошу погоду. Отже, з ужгородським летовищем очевидна проблема і вона непокоїть.
Під час свого офіційного візиту в Закарпаття, ініційованого мною за участі керівництва обласної влади, міністр інфраструктури України Володимир Омелян у листопаді 2016 року заявляв, що аеропорт слід якнайшвидше запускати і для цього міністерство вирішує питання з Аерорухом щодо обслуговування польотів і є непогані шанси щоб навесні 2017 року відновити його регулярну роботу.
Раніше повідомлялося, що компанія Міжнародні авіалінії України зацікавлена у відновленні роботи аеропорту Ужгорода для налагодження рейсів до міст України, а також до Європи і США, із використанням літаків великої місткості, понад сто пасажирів, типу "Боїнг" та "Ембраєр". Спеціалісти МАУ вважають, що аеропорт "Ужгород" має можливості для відправки та прийому міжнародних рейсів, а організувати роботу можна за різними схемами, до прикладу шляхом здійснення польотів з посадкою в Києві і далі в напрямку різних країн світу.
Однак для забезпечення ефективного функціонування аеропорту необхідно зробити розширення і ремонт злітної смуги, навігаційного обладнання, запровадити систему електронного обліку пасажирів і електронні квитки, розширити парк пожежних автомобілів, придбати спеціальні автомобілі для заправки киснем, зняття зледініння та інших видів обробки літаків і деякого іншого обладнання. Яке, до речі, може бути і арендованим за сприяння МАУ. Ця компанія, за повідомленнями ЗМІ, ще у серпні 2016 року запросила в комісії з експлуатації повітряних ліній права на польоти Київ - Ужгород на період до 2066 року.
Розташування ужгородського аеропорту унікальне для України, оскільки зліт і посадка літаків можуть бути здійснені виключно через повітряний простір Словаччини. Коли аеропорт був збудований у далекому 1929 році, Закарпаття із статусом автономного краю входило до складу Чехословаччини. Тоді жодних проблем з розташуванням не виникало. Тепер же низку технічних питань руху літаків необхідно вирішувати на міждержавному рівні Україна – Словаччина. Ця робота теж потребує активізації.
У кінці березня цього року, за повідомленням прес-центру Закарпатської облдержадміністрації, до обласної влади надійшло повідомлення Європейського агентства з питань авіаційної безпеки (EASA) про те, що відновлення нормальної роботи міжнародного аеропорту "Ужгород" можливе лише у випадку відповідності обладнання українського Аероруху, що обслуговує аеропорт, європейським нормам. Зазаначено, що переговори з цього питання EASA веде з Аерорухом ще з 2012 року, але за увесь цей час жодного результату щодо відповідної атестації не має.
Між тим, у Державну програму розвитку аеропортів до 2023 року ужгородський аеропорт влключений і на 2017 рік за рахунок коштів Державного фонду регіонального розвитку передбачено на понад 13 млн грн реалізацію проєкту з капітального ремонтіу злітно-посадкової смуги.
Жодних сумнівів не має, що задля значного підвишення комфортності для пасажирів, що з діловою або туристичною метою подорожуть до Закарпаття та до інших місць країни і світу, підняття на більш високий щабель рівень привабливості нашого краю, необхідно комплексно і оперативно взятися за вирішення усіх проблем, що досі остаточно не завершені або з тих, чи інших причин гальмуються.
Більшість депутатів Верховної Ради України від Закарпаття розділяють зазначену позицію. І до речі, днями відповідний запит нами надіслано на адресу Кабінету Міністрів України. Хочеться сподіватися на позитивний подальший хід роботи, щоб літаки в Ужгороді курсували, нарешті, у щоденному режимі.