У 2017 році відремонтовано рекордну кількість автошляхів
Завершується сприятливий для будівництва і ремонту автошляхів сезон. Можна підбивати попередні підсумки, адже у листопаді-грудні вже мало що зміниться. У цей період треба закладати базу на наступний рік, а це – визначення обсягів можливого фінансування, робота над проектно-кошторисною документацією, підготовка і проведення тендерів для конкурсного відбору виконавців на нові обсяги та уточнення усіх організаційних питань щодо перехідних об’єктів та незавершеного будівництва.
Нагадаю, що загалом в нашій країні мережа доріг становить майже 170 тис.км., з яких близько 50 тис.км. – це автошляхи державного значення, решта – місцеві дороги. За останні п’ять років, до нинішнього, було відремонтовано 2,6 тис.км. доріг або 1,5% всієї мережі, в тому числі у 2016 році – 816 км. доріг. Як визнають в "Укравтодорі", основні дороги державного значення зношені на 97%, тобто їх, по суті, потрібно будувати заново. Для того, щоб лише підтримувати дороги в більш-менш прийнятному стані потрібно ремонтувати в рік по 5 тис.км. автошляхів.
На 2017 рік було заплановано здійснити ремонт 2,5 тис км. Це рекордний обсяг з 2011 року, коли зафіксовано ремонтний бум на основних дорогах, які вели до об’єктів футбольного чемпіонату Євро-2012. Було обіцяно на 2017 рік виділення 35 млрд. грн., це з розрахунку 7 млн. грн. за 1 км. ремонту (факт. у 2016 році) удвічі покриває плановий обсяг. Зрозуміло, що ці кошти використовуються і на інші витрати: розрахунки по боргах минулих років; ремонт мостів; виготовлення нових проектів; ну і, звичайно, ямковий ремонт. До речі, в цьому році, як було заявлено на початку вересня Прем’єр-Міністром України Володимиром Гройсманом, ямковий ремонт в державі пройшли 40 тис. км. автодоріг, тобто майже чверть усієї протяжності автодоріг держави.
По факту картина відрізняється від задекларованих навесні намірів. До кінця року "Укравтодор" хоче відремонтувати 2000 км., адже оримали лише 20 млрд.грн. фінансування. Однак, в порівнянні із минулим роком, обсяги ремонтних робіт зросли майже у 2,5 рази і це, як на мене, неабияке досягнення. Слід зазначити, що водії схвально ставляться до змін, що відбулися в шляховому господарстві і з приємним здивуванням відгукуються на помітні позитивні зрушення.
До прикладу, днями завершено ремонтні роботи на державній автодорозі М-19 Доманове - Ковель- Чернівці - Тереблече. Ця важлива транспортна артерія, що веде в бік державного кордону з Румунією і проходить по території Волинської, Рівненської, Тернопільської та Чернівецької областей, загальною протяжністю понад півтисячі кілометрів, капітально відремонтована вперше за останні 20 років.
Від поточного середнього і капітального ремонту країна поступово рухається і до нового будівництва. Нова дорога Львів - Одеса, яка пройде через Хмельницький, Вінницю, Миколаїв та Херсон, з’єднає західний коридор з українськими чорноморськими портами і стане ще однією потужною складовою транзитних можливостей України. Роботи на цьому об’єкті вже розпочато і, як очікується, за 3 - 4 роки нова автодорога європейської якості запрацює в сполученні Захід - Південь, що надзвичайно важливо для розвитку економіки країни і додасть комфорту для усіх категорій водіїв.
Закарпатська область також у поточному році отримала новий темп щодо посилення активності у справі приведення шляхового господарства у належний стан. Цьому сприяло, серед інших факторів, приєднання до "дорожнього експерименту" коли у першому півріччі в обласний бюджет надійшло на дорожні роботи від перевиконання плану митних надходжень у державний бюджет по нашому регіону понад 190 млн. грн. коштів.
Уперше за багато років якісно ремонтується державна автодорога Н-09 Мукачево - Рахів - Івано-Франківськ - Рогатин. Це дуже важлива 422 кілометрова магістраль, яка із Заходу на Схід перетинає усе Закарпаття, сполучаючи п’ять райцентрів і багато інших населених пунктів. Дорога, до речі, ще у минулому році входила у ТОП-10 найгірших автодоріг України, а після завершення ремонту буде радувати своєю якістю. Вже зараз відгуки про стан після ремонту багатьох ділянок цієї траси і в нашій області, і на ділянках Івано-Франківської та Львівської областей дуже схвальні.
Відремонтовано дорогу Кам’янське - Берегово, яка не відновлювалася з 1992 року. Це дуже важлива дорога від міжнародного пункту пропуску "Лужанка" на українсько-угорському кордоні до траси Мукачево - Рогатин, якою щоденно проїжджають сотні автомашин, включаючи великовагові каміони – учасників міждержавного європейського вантажного транзиту.
Не кажу вже, до прикладу, про нове якісне асфальтове покриття на гірських дорогах до сіл Косівська Поляна і Кваси Рахівського району, про яке вже майже забули мешканці цієї місцевості. Або відремонтовану дорогу в с.Лумшори з Тур’ї Ремети Перечинського району, однієї з туристичних родзинок нашого краю. Також ремонтуються дороги і в межах населених пунктів, зокрема, в Ужгороді, Хусті та ін.
Важливо констатувати, що "крига скресла", справи пішли в кращому темпі і перспективи вимальовуються обнадійливі. В Уряді кажуть, що є наміри за 3-5 років навести лад у шляховому господарстві країни і на це знайдуть і фінансування, і виконавців, і організаційну рішучість.
Також хотів би відзначити, що в області завдяки нашим спільним зусиллям з обласною владою збудовано та відкрито новий асфальтний завод у селі Рокосово Хустського району, який забезпечуватиме виробництво сировини для будівництва автодороги Н-09 Мукачево - Рогатин та планується найближчим часом відкриття нових аналогічних заводів.
Серед проблем галузі, зауважу, що через зміни у методиці формування плану митних платежів і порядку розрахунків з місцевими бюджетами, які започаткував Уряд, припинилися надходження в обласний бюджет коштів від "дорожнього експерименту". За третій квартал 2017 року сума надходжень залишилася незмінною 192,5 млн. грн. Так працювати не можна, подібний стан треба виправляти, інакше "ложка дьогтю" зіпсує нашу радість і надію. Але ми й надалі продовжуємо співпрацювати з Урядом та місцевою владою у напрямку покращення дорожньої інфраструктури області.