В Ужгороді презентували результати наймасштабнішого в Україні моніторингу

Життя  4 жовтня 2012 року, 10:17 336
3 жовтня в Ужгородському прес-клубі відбулася презентація результатів загальнонаціонального та регіонального моніторингу ЗМІ на предмет якісного інформування виборців та рівного доступу до ЗМІ суб’єктів виборчого процесу, який проводять Асоціація "Спільний простір"/Комітет "Рівність можливостей" в рамках Спільної програми Ради Європи та Європейського Союзу (проект "Сприяння європейським стандартам в українському медійному середовищі"). Це наймасштабніший в історії України медіа-моніторинг. Вибірка охоплює 227 ЗМІ, серед яких провідні загальнонаціональні медіа, а також телеканали, газети та інтернет-сайти АР Крим й усіх областей України. Ірина Бреза, експерт з моніторингу Асоціації "Спільний простір"/Комітет "Рівність можливостей" розповіла, що у рамках моніторингу аналізують 9 загальнонаціональних та 56 регіональних телеканалів (інформаційні та підсумкові телепрограми), 7 загальнонаціональних та 84 регіональних газети, 5 загальнонаціональних та 66 регіональних Інтернет-сайтів, у тому числі, звичайно, закарпатські ЗМІ. Суб’єктами моніторингу є Партія регіонів, ВО «Батьківщина», Партія УДАР, Комуністична партія, «Україна-вперед», «Свобода». Період моніторингу — 30 липня - 23 вересня 2012 року. У результаті, з’ясовано, що на понад 65-ти найбільших загальнонаціональних і регіональних телеканалах Партія регіонів представлена майже у 15 разів активніше “Батьківщини” (264 години проти 18-ти). Водночас Партія регіонів утричі більше представлена в негативній тональності. Преса збалансованіша за телебачення і більш плюралістична - у 91 найбільших загальнонаціональних та регіональних газетах представлення Партії регіонів переважає “Батьківщину” більш, ніж удвічі, однак Партію регіонів у пресі критикують учетверо більше. Найзбалансованішим є Інтернет – на 71 з найбільших загальнонаціональних та регіональних Інтернет-сайтів представлення Партії регіонів та “Батьківщини” майже однакове за нейтральною тональністю. Водночас показники позитивної та негативної тональної у Партії регіонів більші удвічі. На телебаченні за співвідношенням влада-опозиція чинна влада у 18 разів випереджає опозицію та майже вчетверо - опозицію та непарламентські партії разом узяті. Водночас у негативі влада також представлена втричі більше. У пресі влада майже тричі представлена активніше за опозицію. Водночас у негативі влада також представлена учетверо більше Щодо телебачення, то найкращий баланс симпатій медіа та електоральних симпатій демонструють провідні загальнонаціональні та регіональні Інтернет-сайти. Щодо Закарпаття, то за останній місяць вересень (моніторинг розпочався з серпня) закарпатська преса почала активніше висвітлювати виборчі події у порівняні з попереднім періодом, коли кампанія тільки-но стартувала. «З’явилися публікації позначені як «політична реклама», але частіше тексти подавалися без цієї позначки, чи просто у розділі «Вибори», - зауважила Ірина Бреза. - Можна відзначити кілька напрямків з виборчої тематики, які висвітлювали друковані ЗМІ: приїзд лідерів партій та відомих політичних партійців і висвітлення їхніх вояжів по області, замовні статті із штабів головних політ сил, та висвітлення діяльності мажоритарників ( останні доволі активізувалися: як у діяльності так і у присутності у ЗМІ). Місцеві політики почали частіше вдаватися до чорного піару стосовно своїх конкурентів. Більше чіткіше прослідковується політична заангажованість преси на прикладі розміщення тих чи інших публікацій. Мінімально висвітлюється діяльність уряду у будь-якій тональності. Президент чи міністри фактично відсутні на шпальтах газет. Зате закцентовано увагу на діяльності місцевої влади». Ситуацію з висвітленням виборчої тематики у ЗМІ прокоментували також Віктор Пащенко, політолог, Сергій Федака, професор, Федір Шандор, к.с.н, проректор УжНУ. За словами Федора Шандора, показники представлення у ЗМІ Партії регіонів пояснюються тим, що це партія влади. Щодо ЗМІ, то найбільш демократичним є інтернет-простір. «Якоїсь насправді серйозної передвиборної дискусії на рівні, як це мабуть у європейських державах при парламентських виборах, такого нічого у нас і близько не має, - каже Сергій Федака. - У цьому плані Україні ще дуже далеко до цивілізованого суспільства, а дана кампанія і характер її висвітлення у ЗМІ – це показує. Що стосується окремих персоналій, тих же кандидатів по мажоритарних округах, то це відбувається більше в інформативному плані: або повідомлення про благодійну діяльність того чи іншого кандидата, або про той же самий факт, але у протилежного табору пресі називається вже брутальний підкуп виборця, і суди як хочеш». За словами Сергія Федаки, позиції, програмні ідеї – чому кандидат йде парламент, які він закони хоче продукувати і що змінювати у законодавстві, то про це і близько нічого не має на змістовій стороні у мас-медіа. «А якщо формально – то так, певний баланс дотримується на Закарпатті. Не має грубого переважання якоїсь сили. Партійні газети є і більше про свій табір пишуть, менше про інших. А щодо відносно незалежних ЗМІ – можна сказати, що баланс у поданні інформації таки є. Змістовної дискусії як такої нема і це дуже жаль». Політолог Віктор Пащенко зазначив: «Таку ситуацію у ЗМІ, особливо у місцевих, спровокував закон «Про вибори», який нині реально діє і спрямовує обговорення саме в таке локальне русло. Я думаю, що одна із цілей цього закону і було якраз перетворити вибори в таке досить незрозуміле дійство. Якщо на загальнонаціональному рівні ще можна помітити дискусії про партії, хоча вони абсолютно неякісні: якщо ми дивимось ролики двох основних конкурентів, то бачимо одну і ту ж тезу – «Вони – погані». Практично ніяких позитивних сигналів суспільству немає. Справді програмних тез нема, тому фактично і нема що обговорювати і за чим спостерігати». Звичайно, каже політолог, буде смішно виглядати якщо кандидат-мажоритарник приїде у село Рахівського чи Берегівського району і буде говорити про вступ у Євросоюз чи про євроінтеграцію, то люди його не зрозуміють. «Вони питатимуть його чи бачив він по яких дорогах їхав, що у них нема каналізації і так далі. Тобто сьогодні сама кампанія виходить із запиту, а правила гри формує закон, - додав Віктор Пащенко. - Ми не бачили такого бруду у ЗМІ на жодних з останніх виборів. Мабуть, який є попит, такою є і пропозицію». Ужгородський прес-клуб
Джерело: PMG.ua
Якщо Ви виявили помилку на цій сторінці, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter
Loading...
Коментарі - 0