Наповнення місцевих бюджетів за рахунок акцизу на пальне: дві сторони медалі

Життя  7 грудня 2016 року, 14:06 975

Згідно змін до Бюджетного кодексу, які вступили в силу з початком 2016 року, акцизний податок від продажу пально-мастильних матеріалів (простіше кажучи бензину та дизпалива) надходить у бюджет тих населених пунктів, на території яких знаходяться автозаправні станції. Для тих сіл, міст чи об’єднаних громад, що мають на своїй території АЗС це – суттєва допомога. За рахунок коштів від акцизу на пальне, ці населені пункти протягом 2016 року змогли покращити інфраструктуру, відремонтувати дороги, спрямувати фінанси на потреби для власного розвитку. 

Але є інша сторона медалі. Сільські громади, які не мають на своїй території АЗС обурені таким станом речей. Голови місцевого самоврядування нарікають: чому акциз на пальне наповнює бюджети лише тих громад, де є автозаправні станції? Адже пально-мастильні матеріали використовують всі, а кошти надходить лише до окремих  сіл чи міст. В той же час, ситуація з наповненням місцевих бюджетів, особливо тих сіл, які не мають доходів від підакцизних товарів – сягнула критичного рівня. Цілий ряд населених пунктів, в тому числі і на Закарпатті, не мають коштів навіть на першочергові видатки та захищені статті, не кажучи вже про розвиток доріг, інфраструктури та соціальних об’єктів.

Тим часом окремі ділки, які працюють на ринку пально-мастильних матеріалів намагаються обійти закон та уникнути сплати акцизу на пальне: закуповують нафтопродукти гуртом та відкривають  нелегальні заправні станції.  Пальне, яке вони  реалізовують, не йде через офіційну мережу АЗС та не оподатковується.

На цьому питанні акцентував і прем’єр-міністр Володимир Гройсман під час виступу у Верховній Раді України 6 грудня.  Під час розгляду законопроекту про зміни до Бюджетного кодексу прем’єр наголосив, що через появу нелегальних АЗС, почали суттєво падати надходження до місцевих бюджетів. Прем’єр-міністр запропонував, щоб 5% акцизного збору на пальне сплачували  і виробники, й імпортери, які завозять нафтопродукти з-за кордону. Цей збір ітиме одразу до центрального бюджету. І вже звідти кошти автоматично перераховуватимуть безпосередньо до  бюджетів населених  пунктів.  Володимир Гройсман прогнозує, що таким чином вдасться уникнути нелегального продажу пального. Варто додати, що через  нелегальну реалізацію паливно-мастильних матеріалів, бюджети втратили  щонайменше  2 мільярди додаткових надходжень. Якщо ж цю схему вдасться зламати, то ці кошти розподілять  до скарбниць міст, сіл, об’єднаних громад.

На тому, що система надходжень до місцевих бюджетів за рахунок акцизу на пальне має бути змінена, – наголосив і народний депутат України Василь Петьовка. «Ні в якому разі не можна дозволяти, щоб розвивались лише ті міста  чи села, які мають на своїй території АЗС, і які, за рахунок сплати акцизного збору за нафтопродукти  отримують великі надходження до бюджетів. В той же час переважна частина  інших  населених  пунктів ледь зводять кінці з кінцями, не маючи коштів навіть на найнеобхідніші потреби. Вважаю, що така система та методика наповнення місцевих бюджетів має бути змінена, а розподіл акцизних надходжень мав би відбуватися пропорційно до кількості населення, яке проживає в тому чи іншому населеному пункті.  Всі міста, села області, та і врешті, вся держава, повинні отримати шанс на розвиток, аби рухатись в одному напрямку з демократичним цивілізованим світом»,  – йдеться у заяві народного депутата Василя Петьовки.

Джерело: PMG.ua
Якщо Ви виявили помилку на цій сторінці, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter
Коментарі - 0