Дачний кооператив у Оноківцях поставили у приклад всій Україні
Десятки років дачний кооператив «Світанок», що в селі Оноківці неподалік Ужгорода, працював за такою схемою розрахунку за надані комунальні послуги, яка не влаштовувала ні самих власників дачних ділянок, ні надавачів послуг. Буквально цими днями вдалося кардинально переломити стару й незручну систему в бік цивілізованого способу.
ВІДЕО ДНЯЙдеться про те, що в усіх дачних кооперативах із радянських часів стосунки між надавачами різних послуг та споживачами будувалися за схемою, яка на сьогодні однозначно є атавізмом і апріорі не може бути прийнятною в цивілізованому суспільстві, – зазначається у повідомленні прес-служби ПАТ «Закарпаттяобленерго».
Так, мешканцям «Світанку» доводилося розраховуватися за електрику по єдиному лічильнику (загальному на весь кооператив), який стояв на трансформаторі. Це змушувало дачників займатися, окрім садівництва, ще й питаннями енергозбуту – збирати гроші по кожному окремому будиночку, ловити крадіїв електрики, а потім шукати кошти на покриття недостачі (в цьому випадку фінансовий тягар лягав на плечі кількох постійних мешканців кооперативу) тощо. «Так само на всіх лягали питання вирішення проблем на кшталт порваних снігом чи деревопадом електропроводів або обрізання крон дерев під електромережами, – розповідає Олександра Степанівна Лугіна, яка живе в одному з будиночків на території кооперативу. – Відтак при виникненні будь-якої проблеми треба було комусь обійти всіх членів кооперативу, зібрати кошти для того, щоб найняти бригаду спеціалістів, які би здійснили ремонт, прорізку дерев чи виконали будь-які інші роботи. Певна річ, хтось платив, хтось ні, і в підсумку основні витрати «тягнули» на собі ті, хто постійно живе на дачах. Повірте, це було вкрай клопітно й витратно».
РекламаЩе важче працювалося бухгалтерії кооперативу. Жінці літнього віку доводилося щомісяця обходити весь кооператив (а це 134 ділянки), списувати показники лічильників на кожному будиночку, збирати гроші, а потім нести їх у банк і оплачувати рахунок. «Найстрашніше, що мусила буквально кожного місяця пішки йти лісом із торбою, повною грошей, – розповідає бухгалтер кооперативу Людмила Миколаївна Мельничук. – Я досі не розумію, як не боялася цієї відповідальності, адже нерідко в сумці несла й по 20 тисяч гривень!»
У членів кооперативу давно назрівало бажання щось змінити. Тому вирішили відправити ініціативну групу до керівництва ПАТ «Закарпаттяобленерго» й донести до них проблему. «Знаєте, йшла на прийом, як першокласниця, – боялася непорозуміння, – розказує Олександра Степанівна. – Проте нас вислухали, тієї ж миті представники компанії виїхали на місце, все оглянули й заявили, що питання вирішити можна, проте є одна умова – встановити автоматизовану систему комерційного обліку АСКОЕ. Ми погодилися, адже сума за встановлення обладнання виявилася не такою вже й значною – в межах півтори-двох тисяч гривень, залежно від типу лічильника (одно- чи трьохфазного). При цьому всі лічильники тарифні, що дозволяє отримувати в нічний період доби електрику зі знижкою в 30%».
РекламаГенеральний директор ПАТ «Закарпаттяобленерго» Віктор Петров так коментує ситуацію: «Можливо, енергопостачальній компанії і зручніше було б працювати за одним лічильником, мовляв, хай у кооперативі споживачі самі між собою розбираються та самотужки вирішують власні проблеми, але це не є цивілізованим підходом до роботи. Тому прийняли рішення перевести весь кооператив на автоматизовану систему комерційного обліку. Фактично, наші спеціалісти зараз встановлюють на кожному дачному будинку сучасний двозонний прилад обліку з радіомодулем. Параметризацію ПАТ «Закарпаттяобленерго» зробило безкоштовно. У даному випадку всі витрати на обладнання та матеріали беруть на себе мешканці, а ПАТ «Закарпаттяобленерго» виконує всі необхідні роботи. У підсумку кожен дачник підпише персональний договір із електропостачальною компанією, зможе отримувати щомісяця рахунки за спожиту електроенергію, отримає дистанційний доступ до своєї електронної абонентської книжки та зможе розраховуватися через Інтернет (система білінгу)».
Віктор Петров пояснює, чому ПАТ «Закарпаттяобленерго» пішло на такий крок. Каже, що схожих прецедентів, коли дачні чи будь-які інші кооперативи заганяють себе в глухий кут неконтрольованим приростом заборгованості, що в кінцевому випадку просто призводить до відключення кооперативу та витребування коштів через суди, виконавчу службу, – непоодинокі. «У цьому конкретному випадку ситуація ще була регульованою, – уточнює генеральний директор підприємства. – Члени кооперативу зібрали кошти, погасили всю заборгованість і самі ініціювали покращення умов свого життя. Зараз із кожним членом кооперативу ми укладаємо договір про користування електричною енергією й надаємо можливість контролювати своє споживання та розраховуватися через Інтернет. Певен, наш приклад – один із перших в Україні й загалом може слугувати за зразок усім аналогічним кооперативам та суттєво спростити їм життя».
Члени кооперативу не можуть натішитися з того, що нарешті основну проблему вдалося вирішити. Кажуть, переконати всіх у доцільності такого кроку було надзвичайно складно, і якщо спершу погодилися на перехід на такий спосіб розрахунку трохи більше половини членів, то зараз – практично більшість. І навіть ті, хто спершу був категорично проти, – вже розпитують про умови та переваги. В ПАТ «Закарпаттяобленерго» переконують, що готові працювати абсолютно з усіма. Єдина умова – споживачі повинні взяти на себе витрати зі встановлення автоматизованої системи комерційного обліку АСКОЕ.