Нові підходи щодо організації роботи з дітьми дошкільного віку
Вимоги держави до освіти пов’язані сьогодні передусім з формуванням високоморальної, всебічно розвиненої, компетентної, творчої особистості. Зрозуміло, що розв’язання цього завдання розпочинається з дошкільного дитинства, бо саме у цей віковий період у свідомості людини формується первинний образ світу і власного «Я».
ВІДЕО ДНЯСаме тому у 2010- 2011 навчальному році дошкільні навчальні заклади Мукачева поступово розпочнуть роботу за Базовою програмою розвитку дитини дошкільного віку “Я у Світі”, яка є третьою складовою комплекту нормативних документів та науково-методичних матеріалів, пов’язаних з модернізацією змісту дошкільної освіти у нашій країні.
"Я у Світі" є першою в Україні програмою розвитку. Вона реалізує ідею дитиноцентризму, орієнтує педагога на визнання пріоритету розвитку дошкільника як особистості. Символічним є те, що назва Програми вперше починається займенником «Я», що підкреслює виняткову роль власної активності дитини в її особистісному становленні й водночас важливість гармонії індивідуального та колективного «Я». У Базовій програмі наголошено: основне призначення дорослого – допомогти дошкільнику жити власними силами, у злагоді з довкіллям й згоді з собою як активному суб’єкту життєдіяльності.
РекламаНазва Базової програми зумовлена тим, що саме у дошкільному віці виникає перший схематичний обрис цілісного дитячого світогляду, образ світу та себе в ньому. Дитина не може жити у безладі, вона намагається пізнати навколишній світ та свої зв’язки з ним, упорядкувати, пояснити, наповнити змістом життя та діяльність людей, перевірити на власному досвіді здобуту інформацію. Вона прагне дізнатися, для чого живуть на Землі люди; познайомитися з умовами життя та його основними законами – природними, предметними, соціальними. Їй належить навчитися існувати відповідно до цих законів, а не всупереч їм, відкривати для себе та інших людей власні можливості, знаходити своє гідне місце у складному й суперечливому широкому світі, почуватися в ньому щасливою.
Зазначена програма не схожа на традиційні. Вона вирізняється не лише змістом і формою викладу, але й завданнями, цілями, новими, незвичними аспектами роботи. Програма зорієнтована на творчого, ініціативного, винахідливого педагога, який зможе організувати роботу по-новому, переосмислити ставлення до дитини. Саме тому кожному педагогу слід навчитися перебудовувати процес навчання на процес розвитку дитини, що передбачає створення у дошкільному закладі розвивального життєвого простору.
РекламаВперше Базова програма передбачає право педагога вносити обґрунтовані корективи у заздалегідь заплановану діяльність, збагачувати її елементами несподіваності, сюрпризності, варіативності. Важливо наповнити цікавим змістом усю життєдіяльність дитини упродовж дня, збалансувавши різні форми активності дошкільника. При цьому слід передбачити місце і час для різноманітних вільних проявів інтересів самої дитини. Насамперед йдеться про надання дитині можливості займатися своєю улюбленою справою, самовизначатися, самостверджуватися, проявляти вільний вибір діяльності.
Період переходу до роботи за Базовою програмою розвитку дитини дошкільного віку “Я у Світі” надзвичайно складний і відповідальний, адже чимало педагогів-дошкільників не почуваються готовими до неї, хвилюються: з чого ж розпочати цю роботу, за допомогою яких методів та прийомів реалізувати завдання Базової програми, якою має бути структура планування освітньої роботи.
Організовуючи діяльність дитини, вихователям належить переосмислити традиційні функції педагогічної діяльності. Час наполегливо вимагає впровадження у практику роботи особистісно-орієнтованих технологій розвитку, виховання і навчання. При цьому педагогам необхідно:
Реклама* вносити у власну діяльність прогресивні ідеї, активно впроваджувати нововведення, винаходити щось корисне і цікаве для дітей;
* розглядати освіту як процес розширення можливостей компетентного вибору дитиною змісту, місця, тривалості, партнерів, матеріалів для своєї діяльності;
* створювати розвивальні умови для саморозвитку дитини, прояву її сутнісних сил, формування системи ціннісних ставлень до Природи, Культури, Людей, власного Я.
Безумовно, в сучасних умовах зростають вимоги до особистості педагога, до його фахової підготовки, загальної та професійної культури. Сподіваємось на те, що кожен педагог дошкільного закладу міста докладе максимум зусиль для ефективного впровадження у практику роботи з дітьми вимоги Базової програми.
Оксана Пархоменко