Зміни в новому 2010-2011 навчальному році
Догорають останні серпневі дні канікул, повні вражень і відпочинку. Батьки і освітяни щороку в цей час мають схожі турботи: як найкраще підготуватися до нового навчального року?
ВІДЕО ДНЯНовий 2010-2011-й ознаменований значними змінами, зокрема впровадженням 11-річного терміну навчання й обов'язкової дошкільної освіти, що викликало бурхливу реакцію усіх громадян країни.
Освіта – основа розвитку особистості, суспільства, нації та держави. Вона є визначальним чинником соціально-економічної, культурної, політичної та наукової життєдіяльності суспільства, а також стратегічним ресурсом забезпечення національних інтересів, зміцнення авторитету і конкурентоспроможності держави у світі. На сучасному етапі громадськість найбільше цікавлять особливості функціонування освітньої ланки в новому навчальному році у зв'язку з впровадженням 11-річного терміну навчання й обов'язкової дошкільної освіти.
РекламаУкраїнська освіта зараз переживає період змін. 22 липня 2010 року Президент України В.Ф. Янукович підписав прийнятий Верховною Радою України Закон України «Про внесення змін до законодавчих актів з питань середньої та дошкільної освіти». Згідно з цим Законом Верховна Рада України встановила, що термін здобуття повної загальної середньої освіти складає 11 років (10 270 годин), у тому числі в загальноосвітніх навчальних закладах І-го ступеня (початкова школа) – 4 роки, ІІ-го ступеня (основна школа) – 5 років, ІІІ-го ступеня (старша школа, як правило, з профільним напрямом навчання) – 2 роки. Кількість навчальних годин визначена відповідно до граничного навантаження учнів, встановленого Державними санітарними нормами. У 10-11 класах тижневе навантаження буде становити 33 години (п'ятиденний навчальний тиждень).
Усі навчальні плани, програми для учнів 1-9 класів залишаються чинними. Ці програми розроблено відповідно до державних стандартів, що істотно відрізняються від програм колишньої 11-річної школи. Окрім цього, в навчальний процес було введено нові предмети («Художня культура», «Музичне мистецтво», «Естетика» та ін.). Новий 11-річний термін навчання передбачає збереження кращих ідей 12-річного навчання. Для учнів 1-9 класів зберігаються робочі навчальні плани та програми.
РекламаНе слід також хвилюватися батькам і учням 10-х класів – з 1 вересня їх чекає звичний режим роботи, без кардинальних змін у робочих планах і програмах, буде внесено лише окремі поправки для 10 класу. Природно, що найбільш суттєвих змін зазнає нормативне та навчально-методичне забезпечення для 11-го класу (для учнів, які розпочнуть навчання 1 вересня 2011 року).
Учнів 1-9 класів, які перейшли на новий зміст і структуру навчання, вже забезпечено підручниками. У цьому році за результатами всеукраїнського конкурсу відібрано підручники для учнів 10-х класів. Уся ця навчальна література залишатиметься чинною на весь час дії Державних стандартів. Тому батькам і вчителям не слід хвилюватися за нові підручники. Наразі проводиться робота над оновленням Державного стандарту початкової освіти. Після його затвердження будуть розроблені навчальні програми і розпочнеться поступова заміна підручників, починаючи з 1 класу. Паралельно проводитиметься робота по модернізації Державних стандартів базової та повної загальної середньої освіти, навчальних програм і після цього – підручників.
Значні зміни чекають і на дошкільну освіту. Введення обов'язкової дошкільної освіти в Україні наближає вітчизняну систему освіти до кращих світових та європейських традицій. Бо охоплення дошкільною освітою дітей п'ятирічного віку законодавчо введено в США і більшості країн Європи. Причому, слід зауважити, що про примус, зобов'язання батьків віддавати дітей на навчання до дошкільних установ зовсім не йдеться. Статтею 9 цього закону передбачено, що діти можуть здобувати дошкільну освіту за бажанням батьків або осіб, що їх замінюють, у дошкільних навчальних закладах, незалежно від форм підпорядкування і власності, в своїй родині – з допомогою фізичних осіб, учителів.
РекламаУ результаті проведення відповідної роботи по створенню умов для забезпечення дітей дошкільною освітою кількість груп збільшилася на 7 (У Завидівському, Кленовецькому, Ключарківському, Пістрялівському, Нижньокоропецькому, Горондівському та Кольчинському ДНЗ №1), з них 4 групи – для дітей віком до 3 років. На 2010 рік передбачено подальше розширення мережі дошкільних груп, зокрема відкриття груп в 4 дошкільних навчальних закладах: Чинадійово (ДНЗ № 1), Залужжя, Барбово, Лалово.
З метою задоволення потреб населення у дошкільній освіті у 2010 році завершується будівництво дошкільного навчального закладу в селі Червеньово на 75 місць (4 дошкільні групи), загальна кошторисна вартість якого становить 4067,3 тис. грн. З метою відновлення роботи дошкільного навчального закладу в селі Макарьово (на 50 місць) ведеться реконструкція колишнього аварійного приміщення дитячого садка, ліквідованого у 1996 році. Роботу з реконструкції об'єкту планується завершити до кінця 2010 року. У ряді дошкільних навчальних закладів проведено необхідний ремонт системи водопостачання, каналізації, харчо-блоків, групових кімнат, закуплено нове обладнання, кухонний посуд, інвентар тощо.
Вчителі, вихователі, адміністрації шкіл і дитячих садків на початок навчального року готові до реалізації змін в організації учбово-виховного процесу.
Однією з найнеобхідніших умов забезпечення якісної освіти завжди був і залишається належний стан матеріально-технічної бази навчального закладу. Відділ освіти Мукачівської районної державної адміністрації завжди приділяв велику увагу вирішенню питань, пов'язаних із зміцненням матеріально-технічної бази, підготовки закладів освіти до нового навчального року. В цьому навчальному році матеріально-технічна база загальноосвітніх навчальних закладів Мукачівського району, в основному, підготовлена і здатна забезпечити роботу навчальних закладів та установ.
Для проведення поточних ремонтів школи було централізовано забезпечено господарськими та будівельними матеріалами: фарбами, лаками, дошками, лагами, вапном, шпаклівкою, цементом, шифером, металопродукцією, виробами з дроту, піском, щебенем, склом, виробами з бетону, ламінатом, ламберією, лінолеумом, господарськими товарами.
Проведено капітальний ремонт будівель Баркасівської ЗОШ І-ІІІ ст., корпус №2, Верхньокоропецької ЗОШ І-ІІІ ст. (корпус початкової школи), Горондівської ЗОШ І-ІІІ ст. (корпус початкової школи), Лохівської ЗОШ І-ІІІ ст. (корпус №3), Ракошинської ЗОШ І-ІІІ ст. (с.Кайданово), Станівської ЗОШ І-ІІІ ст. (корпус №1), Лецьовицької ЗОШ І-ІІ ст., Стародавидківської ЗОШ І ст., ремонт фасаду Івановецької ЗОШ І-ІІ ст. Здійснено належні ремонти у Зняцівській ЗОШ І-ІІІ ст., Клячанівській ЗОШ І-ІІІ ст. (корпус №3), Пузняковецькій ЗОШ І-ІІІ ст., Бабичівській ЗОШ І-ІІ ст., Копинівській ЗОШ І-ІІ ст.
Успішно завершено капітальний ремонт корпусу їдальні Кольчинської ЗОШ І-ІІІ ст., ремонт їдалень Великолучківської, Залужанської ЗОШ І-ІІІ ст. та системи водопостачання Страбичівської ЗОШ І-ІІІ ст., Лалівської ЗОШ І-ІІ ст., каналізації Барбівської ЗОШ І-ІІ ст., Чинадіївської ЗОШ І-ІІІ ст.
РекламаЗ метою підготовки загальноосвітніх навчальних закладів до роботи в осінньо-зимовий період проведено ремонт систем опалення, здійснено заміну 993 вікон на металопластикові в 24-х загальноосвітніх навчальних закладах району (в Бобовищенській, Дерценській, Зняцівській, Лохівській, Макарівській, Ракошинській, Страбичівській, Чинадіївській ЗОШ І-ІІІ ст., Бистрицькій, Брестівській, Жнятинській №2, Лавківській, Ключарківській, Нижньокоропецькій, Обавській, Руськівській, Чинадіївській ЗОШ І-ІІ ст., Березинській, Гандеровецькій, Жборівській, Косинській, Кучавській, Новоселицькій, Плоскановецькій ЗОШ І ст.).
Триває робота з оновлення шкільних меблів. Так, у 2010 році придбано меблі для їдалень, шкільних методичних та навчальних кабінетів, комплекти меблів для комп'ютерних класів, дошки, столи та стільці для вчителів, а також меблі для дошкільних навчальних закладів.
Не менш важливим є і питання роботи з педагогічними кадрами з метою підвищення результативності роботи педагогічних колективів шляхом удосконалення професійної майстерності педагогів, творчого підходу до організації навчально-виховного процесу. Протягом 2009-2010 навчального року, удосконалюючи зміст, форми та методи роботи з педагогічними кадрами, проведено ряд семінарів-практикумів, які дали можливість обмінятись досвідом роботи, отримати методичні рекомендації щодо викладання основ наук, сприяли розширенню світогляду і поглибленню знань керівників та педагогічних працівників району.
Цікаво і змістовно проведено семінари керівників шкіл у Баркасівській та Горондівській ЗОШ І-ІІІ ст., заступників директорів шкіл з навчально-виховної роботи, який відбувся на базі Чомонинської ЗОШ І-ІІ ст., заступників директорів шкіл з виховної роботи – у Лохівській ЗОШ І-ІІІ ст.
У 2009-2010 навчальному році продовжено роботу школи майстерності «Мистецтво управляти» в секціях директорів шкіл та заступників з навчально-виховної роботи.
Справжній вчитель – це людина, яка безперервно займається самоосвітою, самовдосконаленням, свої здобутки і знання може передати учням. Турбота про обдаровану молодь завжди була одним із пріоритетних напрямків роботи вчителів Мукачівського району.
Обдаровані діти – золотий запас нації, її інтелектуальна еліта, гордість і надія України, джерело її авторитету в світі. Досвід та практика суспільного життя свідчать про те, що наявність обдарованості та високого інтелектуального потенціалу нації – запорука найбільших успіхів у будь-якій сфері діяльності держави. Саме тому велику увагу ми приділяємо роботі з обдарованими дітьми. Програма роботи з обдарованою молоддю, яка вже тривалий час функціонує в загальноосвітніх навчальних закладах Мукачівського району, спрямована на створення сприятливих умов для розвитку творчого потенціалу дітей, пошуку, підтримки і стимулювання інтелектуально і творчо обдарованих дітей та молоді, на-дання можливостей для здібних дітей виходити за межі програми улюбленого предмета.
РекламаВважаємо, що реалізувати цю програму можливо через індивідуальну роботу з обдарованими дітьми, а також чітко продуману систему факультативів, курсів за вибором. У 2009-2010 навчальному році продовжено роботу між шкільних предметних факультативів. Протягом навчального року працювало 30 факультативів.
Педагогічна праця є однією із найскладніших. Вона вимагає різнобічної підготовки, високого рівня духовної культури і професійної майстерності. Її результати, як правило, віддалені у часі. Тому критерієм правильності обраних орієнтирів діяльності вчителя є результативність його педагогічної праці. За підсумками 2009-2010 навчального року 30 випускників 11-х класів за період навчання в 10-11-х класах досягли високих успіхів у навчанні і отримали атестати про повну загальну середню освіту з відзнакою та були нагороджені золотою і срібною медалями за особливі успіхи у навчанні. Всі вони стали студентами вищих навчальних закладів України.
Вчителям необхідно брати орієнтири на здобуття ще кращих результатів у підготовці інтелектуально та духовно розвинених особистостей, здатних докласти всіх зусиль для розбудови нашої держави. Саме педагоги сприяють формуванню підростаючого покоління, від якого залежать майбутнє українського народу, завтрашній день нашої Вітчизни.
Олесь Гузинець