Шлях до Європи починається з Рахова
4 вересня у Рахові проведено робочу нараду за участі керівництва Рахівських РДА та ради, представнирків Львівської залізниці, Чопської митниці Міндоходів України, штабу Мукачівського прикордонного загону, Консулів Генеральних консульств Угорщини в Ужгороді доктора Гергеля Тріба та Берегові Іштвана Мані, представників румунської залізниці та голів прикордонних із Румунією населених пунктів.
ВІДЕО ДНЯВідкриваючи нараду, Рахівський міський голова Ярослав Думин, голова Рахівської РДА Ірина Вербіцька та виконуючий повноваження голови райради Михайло Фірка вітали поважних гостей, презентували Рахів та Рахівщину як унікальний регіон в географічному центрі Європи, який має величезний туристично-рекреаційний потенціал. Вони наголосили також, що через відсутність належного транспортного сполучення гірських населених пунктів цей потенціал викорис- товується недостатньо ефективно, а регіон належить до депресивних територій.
Професор Федір Гамор (Карпатський біосферний заповідник) презентував учасникам наради «Концепцію проекту відновлення руху історичного потяга через Рахів до Будапешта і Праги та налагодження пасажирських перевезень до столиці Трансільванії, румунського міста Клуж-Напока». Було наведено історичну довідку про будівництво транскарпатської залізниці, ділянка якої на перегоні Сігет Мармацієй – Ясіня, введена в експлуатацію рівно 120 років тому. Продемонстровано унікальні історичні фотографії потягів, які курсували через станцію Рахів із Відня до Львова, та до Праги і Будапешта тощо. Привернута увага до міжнародної нормативно - правової бази, яка дає можливість відновити рух цих історичних потягів, які без сумніву можна віднести до європейської культурної спадщини.
РекламаУ цьому контексті, на думку доповідача, великі можливості надає «Рамкова конвенція про охорону та сталий розвиток Карпат», рішення про прийняття якої, схвалено до речі, на міжнародній науково-практичній конференції «Карпатський регіон і проблеми сталого розвитку», яка проводилась з нагоди 30-річчя Карпатського біосферного заповідника, у місті Рахові ще 13-15 жовтня 1998 року. Особливо наголошено, що статті 8, 9 та 11 цієї Конвенції чітко визначають зобов’язання країн, які підписали її (Польща, Румунія, Сербія та Чорногорія, Словаччина, Угорщина, Україна та Чехія) щодо сталого транспорту та інфраструктури, сталого туризму та збереження культурної спадщини.
Так, в статті 9 зазначено, що «Сторони проводять політику планування і розвитку щодо сталого транспорту та інфраструктури з урахуванням особливостей гірського довкілля, необхідності охорони вразливих територій, зокрема регіонів, багатих на біорізноманіття, територій, на яких знаходяться міграційні шляхи, або тих, що мають міжнародне значення, охорону біологічного різноманіття та ландшафтів, а також тих територій, що мають особливе значення для туризму», і що «сторони співпрацюють щодо розробки сталої транспортної політики, яка забезпечує переваги мобільності та доступу в Карпатах, водночас зменшуючи негативний вплив на здоров’я людей, ландшафти, рослини, тварин та їхні середовища існування…». Все це може бути достатньо вагомою підставою для налагодження належного залізничного сполучення в цьому унікальному транскордонному куточку Карпат, та для відновлення руху історичних потягів. І дуже приємно, що учасники наради одностайно підтримали цю Концепцію.
РекламаТак, перший заступник начальника Львівської залізниці Олександр Єфименко підкреслив, що Укрзалізниця підтримує ідею відновлення руху потягів через українсько-румунський кордон, а генеральний директор Укрзалізниці Богдан Остап’юк уже спрямував до Міністра інфраструктури України М.Ю.Бурбака пропозиції щодо подачі інвестиційного проекту до Євросоюзу для виділення фінансової підтримки на реконструкцію ділянки залізниці на дистанції Рахів- держкордон.
Консул Генерального консульства Угорщини в Ужгороді доктор Гергель Тріба та начальник румунської залізничної станції Сігет Флорін Рус заявили про готовність угорської та румунської сторони підтримувати цей Проект. А офіційні представники митної та прикордонної служби запевнили, що з їхньої сторони не виникатиме жодних проблем для організації транскордонного залізничного сполучення, адже для цього уже є підписано відповідні міждержавні Угоди.
За результатами робочої наради підписано Протокол про наміри, у якому визначено конкретні кроки та терміни для подальшої роботи із реалізації цього важливого для розвитку транскордонної співпраці Проекту.
РекламаПрофесор,член Національної спілки журналістів України Федір Гамор