75 років тому Мукачівська греко-католицька єпархія здобула статус sui iuris
2 вересня 1937 року, тобто 75 років тому, Мукачівська греко-католицька єпархія здобула статус sui iuris, завдяки якому вона потрапила у пряме і безпосереднє підпорядкування Святій Столиці. Кругла річниця запровадження статусу sui iuris для греко-католиків Закарпаття є доброю нагодою для того, щоб спробувати осмислити та об’єктивно оцінити значення цього надзвичайно важливого документа як для історії нашої церкви, так і для її сьогодення.
ВІДЕО ДНЯВ умовах бездержавного існування церква, окрім прямого свого обов’язку – турботу про спасіння своїх вірних, часто перебирає на себе або, точніше сказати, мимоволі набуває ще й додаткових функцій, зокрема збереження питомої духовної культури та національної ідентичності своїх вірних. Щоб реалізувати це, назвімо, національно-культурне покликання, церква використовує у богослужіннях рідну мову вірних, організовує школи, де навчають рідної мови, історії свого народу, а також публікує книжки з цих дисциплін. Тому цілком зрозуміло, що в умовах поневоленого Закарпаття панівні угорські кола за всяку ціну намагалися підкорити греко-католицьку церкву – останній бастіон, де жевріло національне життя закарпатців. Саме тому навколо церкви точилася непримиренна боротьба за збереження національної ідентичності наших предків. Нині багато хто не любить згадувати про численні факти приниження греко-католицьких священиків і їх вірних та безцеремонні посягання на обряди, традиції нашої церкви з боку чільних представників угорського клиру, що стали регулярними практично від часу прийняття Ужгородської унії. У результаті таких посягань, як зазначають історики церкви, у 30-40-х рр. ХVIII ст. Мукачівська єпархія остаточно втрачає свою незалежність та переходить під повне підпорядкування римо-католицького єпископа в Ягрі. Зловживаючи фактом підпорядкованості Мукачівської єпархії, Ягерський римо-католицький єпископ систематично вдавався до спроб латинізації її обряду та насильного переведення на григоріанський календар. Так, у травні 1746 р. ягерський єпископ Франциск Баркоці скликає капітулу, де звинувачує мукачівського єпископа Емануїла-Михайла Ольшавського, що той наважився іменуватися Мукачівським єпископом та заперечує сам факт існування Мукачівської єпархії. Більше того, 8 травня 1747 р. єпископа Ольшавського примусили підписати присягу, де він зобов’язувався без попереднього дозволу ягерського єпископа «не висвячувати русинів у духовний сан, не призначати парохів русинів, не будувати нових церков, кладовищ та їх не висвячувати».
Принципова позиція єпископа Ольшавського щодо збереження самобутності Мукачівської єпархії стали причиною численних нападок на єпископа з боку промадярського духовенства. За свідченнями Михайла Лучкая, один парох-мадярон, який мав амбіції посісти єпископську кафедру, публічно обзивав Ольшавського шахраєм, бешкетником, який мав би «свиней пасти, а не бути єпископом…». Асиміляторський тиск на Мукачівську єпархію був такий сильний, що у 1764 році Єпархіальний синод у Мукачеві постановив «раз і назавжди розірвати свою залежність від Ягерського єпископа». Як результат наполегливої боротьби за власні права католиків східного обряду, Закарпаття 19 вересня 1771 року Папа Климент ХІV, буллою Eximia Regalium Principum, вивів Мукачівську єпархію з безпосереднього підпорядкування римо-католицькому єпископу в Ягрі, наділивши наглядовими функціями над нею угорського римо-католицького Остригомського архієпископа.
РекламаЦе був лише перший акт драматичної боротьби наших предків за свою церкву.
Здобуття певних прав Мукачівською єпархією заставило агресивні угорські кола змінити свою східну політику. Тому на початку ХІХ ст. Угорщина бере виразний курс на пошматування історичного Закарпаття, штучно виокремлюючи у 1815 р. 72 мукачівські парафії та включає їх до складу Велико-Варадинської єпархії, а у 1818 р. на базі 194 мукачівських парафій організовує Пряшівську єпархію. У 1912 р. до складу новоствореної Гайдудорозької єпархії входять 68 парафій Мукачівської та 8 Пряшівської єпархій. Нині усі ці єпархії, як відомо, тотально мадяризовані або словакізовані. Не випадково будь-які спроби до об’єднання греко-католиків Австро-Угорщини в той час наштовхуються на жорстке несприйняття з боку чільних представників угорського клиру. Так, у 1888 р. Папа Лев ХІІІ оприлюднив план об’єднання Мукачівської та Пряшівської єпархій із Галицькою митрополією. Угорський примас, кардинал Янош Сімор оголосив, що реалізація такого плану була б великою образою національних почувань угорців. Натомість панівні угорські кола докладають максимум зусиль, щоб продовжити асиміляцію греко-католиків Закарпаття. Показовою у цьому плані є діяльність «Краєвого комітету греко-католиків-мадярів», заснованого у Будапешті в 1898 р., який поставив завдання перевести богослужіння на угорську мову, викреслити з церковного календаря імена видатних діячів східної або української церкви - св. Параскеви, св. Бориса, св. Гліба, св. Володимира, св. Теодосія та св. Антонія Печерських, бо вони, мовляв, не мають нічого спільного із Закарпаттям. Протягом усього ХІХ ст. не припинялися спроби замінити для закарпатських греко-католиків традиційний юліанський календар на григоріанський. За сумнозвісними законами Аппоні 1907 та 1909 рр. із близько 200 українських та 250 українсько-угорських церковних шкіл не залишилось жодної української та лише 18, де вивчали церковнослов’янську мову та кириличне письмо. Зловживаючи підпорядкованістю закарпатських греко-католицьких єпархій Остригомській митрополії, примас Угорщини І.Чернох у 1915 році скликає засідання Центрального комітету греко-католицьких єпархій, на якому планувалося під личиною «патріотичної» літургійної реформи заборонити кирилицю та переписати усі богослужбові книжки угорським письмом. Свята Столиця підтримала прагнення закарпатців зберігати набутки власної духовної культури та негативно оцінила такі «патріотичні» ініціативи примаса, тому заборону кириличних книжок реалізував угорський парламент. Як результат таких «реформ», наприклад, в 1916 р. відомі «Буквар» та «Читанка» А.Волошина було опубліковано угорським письмом.
РекламаЗ приєднанням сучасного Закарпаття до Чехословаччини становище Мукачівської греко-католицької єпархії зовсім не покращало. З одного боку, президент Чехословаччини Т.Масарик публічно підтримував гасло «Геть від Риму!» та вважав своїм завданням звільнити демократичну Чехословаччину від католицьких впливів. З іншого боку, Мукачівська греко-католицька єпархія залишалася у підпорядкуванні угорського Остригомського митрополита, а Чехословаччина мала, як відомо, дуже складні відносини з Угорщиною. Більше того, керівництво Мукачівської єпархії, зокрема проугорсько налаштований єпископ Папп, упродовж кількох років відмовлялися засвідчити лояльність чехословацькій владі, оскільки, як пише відомий історик церкви о.А.Пекар, боявся втратити великі земельні посілості на теренах Угорщини.
Через таке скрутне становище Мукачівської греко-католицької єпархії, зумовлене підпорядкуванням її угорському митрополиту та популярністю промадярських настроїв серед місцевого духовенства, саме в 20-х рр. ХХ ст. на Закарпатті великого розмаху набув православний рух, який мав відчутну підтримку з боку чехословацької держави, оскільки розглядався нею як дієва альтернатива промадярським настроям у Мукачівській греко-католицькій єпархії. Як результат такої недалекоглядної антинародної та, зрештою, антикатолицької політики тогочасного керівництва Мукачівської греко-католицької єпархії лише протягом 20-х рр. ХХ ст. кількість православних на Закарпатті подвоїлася, а, наприклад, на нараді православних громад в с. Іза (1926 р.) брали участь представники 70 закарпатських православних громад.
Ситуація навколо Мукачівської греко-католицької єпархії почала нормалізувати лише після того, коли єпископ Папп виїхав до Угощини, а єпархію очолив народовець єпископ Ґебей. До речі, з утворенням Чехословаччини Пряшівський греко-католицький єпископ-мадярон Стефан Новак також покинув своїх вірних і переїхав до Угорщини. 2 лютого 1928 р. між Ватиканом та Чехословаччиною була підписана угода Modus vivendi, за якою визнавалися права католицької церкви в тогочасній Чехословаччині. Однією з стрижневих умов цієї угоди стало положення, за яким кордони католицьких єпархій повинні збігатися із державними кордонами та що жоден закордонний церковний достойник, за винятком Апостольського Престолу, не може виконувати своїх функцій на території Чехословаччини. Зрозуміло, що тогочасне підпорядкування Мукачівської та Пряшівської греко-католицьких єпархій угорському митрополиту суперечило цій угоді. І як наслідок 2 вересня 1937 р. Ватикан остаточно звільнив Пряшівську та Мукачівську єпархії від підпорядкування угорському Остригомському архієпископу, надавши їм статус sui іuris. Більше того, Папа Пій ХІІ у своєму апостольському листі запевняв, що найближчим часом на базі Мукачівської та Пряшівської єпархій буде створено окрему закарпатську митрополію.
РекламаОднак розвал Чехословаччини, утворення Карпатської України та її окупація гортистською Угорщиною докорінно змінили плани Святої Столиці. Окупація Угорщиною території сучасного Закарпаття у березні 1939 р. дала підстави вимагати від Святої Столиці повернення Мукачівської єпархії у підпорядкування примасу Угорщини. І вже у липні 1939 р. Мукачівська греко-католицька єпархія втрачає статус sui iuris.
Як бачимо, у 1939 р. тогочасному керівництву Мукачівської греко-католицької єпархії достатньо було лише чотири місяці перебування Закарпаття під окупацією Угорщини, щоб легковажно відмовитися від статусу sui iuris своєї єпархії і знову перейти під юрисдикцію Остригомського архієпископа.
Цей факт видається прикрим історичним парадоксом на тлі уже сучасних нам подій: у 1993 р., коли закарпатські греко-католики уже два роки жили у власній незалежній державі, у Мукачівській греко-католицькій єпархії знову запанували незрозумілі збанкрутілі настрої, які на початку ХХ ст. спровокували потужний антикатолицький рух та масовий перехід закарпатців на православіє. Тоді на вимогу керівництва єпархії Свята Столиця тимчасово повернула Мукачівській греко-католицькій єпархії статус sui іuris.
Ті, хто завзято виборювали статус sui iuris Мукачівської греко-католицької на початку 90-х рр. ХХ ст. та ревно оберігають його дотепер, мабуть, не знають або вже забули, що у часи большевицького лихоліття українських греко-католицьких священиків статус sui iuris не розділяв ні на лісоповалах Воркути, ні в шахтах Караганди. Ніхто не зважав на статус sui iuris, коли закарпатські та галицькі отці відправляли Святі Літургії, хрестили дітей, давали шлюби на «неканонічній чужій» території. Про статус sui iuris ніхто не згадував, коли в підпільних семінаріях, ховаючись від каґебістських шпицлів, готували священиків до катакомбної церкви. У часи переслідувань церкви ніхто не звертав уваги, що молитвеник або інша богослужбова книжка видана українською мовою та ще й з благословіння предстоятеля Української греко-католицької церкви, а нині видаються спеціальні розпорядження, які забороняють у церквах Мукачівської греко-католицької єпархії згадувати Верховного архієпископа Української греко-католицької церкви. Sui iuris як примара колоніального минулого не розділяла закарпатських, буковинських та галицьких греко-католиків, коли вони з початком перебудови, добиваючись визнання своєї церкви, голодували на холодному асфальті московського Арбату.
Нинішнє збереження незалежного статусу Мукачівської греко-католицької єпархії від Української греко-католицької церкви суперечить усталеній позиції Ватикану визначати територіальні межі окремих церков чи єпархій, зважаючи на чинні визнані міжнародним співтовариством кордони держав, на території яких діє та чи інша помісна церква. Римо-католики України – поляки, угорці, німці, словаки - після візиту Папи Івана Павла ІІ в Україну 2001 р. організаційно об’єдналися у єдину церковну структуру, щоб не лиш на словах, а й власними вчинками засвідчити вірність Євангельському гаслу «Щоб усі було одно».
У наш час Свята Столиця докладала також значні зусилля, щоб об’єднати і греко-католиків Мукачівської єпархії та Української Греко-Католицької Церкви, тим більше, що абсолютну більшість їх вірних складають представники титульної нації – українці. Так, на середину 1995 року завдяки активності тогочасного Апостольського нунція в Україні архієпископа Антоніо Франко Конгрегація східних церков підготувала проект Декрету про утворення Ужгородської (або Мукачівської) митрополії у складі Верховної Архієпископської церкви. З ухваленням цього декрету Ватикан готовий був визнати юрисдикцію глави Української греко-католицької церкви над усією територією України та покласти край спробам втягувати себе в різні політичні ігрища довкола існування в Україні двох помісних греко-католицьких церков. Проте, як відомо, цей проект через несподіваний спротив частини тогочасного керівництва Мукачівської греко-католицької єпархії не був реалізований.
Розділена надвоє греко-католицька церква в Україні є ослабленою вдесятеро. Не випадково митроплит Андрей Шептицький застерігав: «Як довго не буде між нами християнської єдності, так довго й найслабший противник буде від нас сильніший. Як довго у національних справах більше пам’ятати будуть українці на власне індивідуальне добро, так довго загальна справа не буде могти успішно розвиватися». Тож не варто втішатися тимчасовою зарубіжною підтримкою чи тісними зв’язками із владними структурами. Усе це скороминуще та оманливе. Майбутнє усіх греко-католиків України в єдності та в єдиній Церкві Володимирського хрещення.
РекламаЗакарпатська греко-католицька спілка імені Івана Маргітича