Життя   • 22 березня 2019 року, 16:381114

Нова українська школа: як навчальні заклади Перечинщини реалізовують досвід німецької та австрійської освіти на місцях

Як навчальні заклади Перечинщини реалізовують досвід німецької та австрійської освіти на місцях

Нова українська школа вже змінює освітній простір навчальних закладів у містах і селах України. Відтак, на Закарпатті педагогічні колективи та батьки дітей пішли далі – почали не лише втілювати зміни на місцях, але й цікавитись досвідом європейських країн, які мають нові успіхи в освітній сфері.

Так, жителька Перечина, відомий екскурсовод та краєзнавець Аліса Смирна нещодавно запропонувала освітянам Перечинської ОТГ відвідати навчальні заклади Німеччини та Австрії з метою набуття досвіду та цікавих ідей для їх втілення у навчальних закладах громади. А все почалось з того, що пані Аліса віддала свою доньку Арину на місячне навчання в одну із сільських шкіл Австрії.

"Моя донька ходить у другий клас Перечинської середньої школи. І мені хотілося б, щоб у нашій школі і взагалі освіта в Перечинській ОТГ була прогресивною і сучасна. Важливо, щоб діти могли почувати себе вільно. Я мала змогу бути 5 тижнів у школі села Кроншторф у Північній Австрії. Там я побачила чимало ідей, які можна втілити і у нас. До того ж вони не потребують великих фінансових інвестицій. Побачене мене вразило. А донька взагалі сказала: "Я хочу тут залишитись". І хоч я наразі не є педагогом, але вирішила звернутись до наших освітян з пропозицією відвідати Австрію та Німеччину. Чесно кажучи, нам поталанило з новим очільником відділу освіти Перечинської ОТГ. І я запропонувала зібрати групу вчителів, щоб поїхати до Австрії і звідти запозичити певні ідеї", – мовила Аліса Смирна.

Закарпатці в Німеччині

Спочатку семеро вчителів навчальних закладів Перечинської ОТГ  вирушили у початкову школу і дитсадок. Друга поїздка була в альтернативну школу в Німеччині і групу продовженого дня в Австрії. До слова, ці групи можуть бути окремими, платними структурами, які не завжди входить у структуру школи. Крім того, педагоги відвідали школи природи і католицький дитсадок в Німеччині. Варто зауважити, що вчителів вразила наявність "лісових шкіл", де діти знайомляться з природою. А на Закарпатті, на думку пані Аліси, є всі умови створювати такі заклади. Адже на Закарпатті чи не найбільша кількість лісів та унікальна природа.

Читайте також:  На Закарпатті діє унікальна школа

Аліса Смирна, яка допомогла закарпатським педагогам сконтактуватись з тамтешніми колегами, розповіла, що поїздки, на її думку, є напрочуд результативними. Зокрема, результати свідчать про зміну мислення у суспільстві: "Уже під час поїздки більшість вчителів не казали: "А, у них немає коштів", "А, у них більше можливостей". А сказали: "О, це класно", "О, і ми це можемо зробити у себе". Прикладом цього є те, що зробили педагоги у селах Сімерки та Ворочево, які входять до Перечинської ОТГ".

Шкільні розваги та творчий простір – корисні практики для шкіл Перечинської ОТГ

І вже під час візитів закарпатські вчителі почали запозичувати цікавий досвід. Так, у загальноосвітній школі села Сімерки Перечинської ОТГ вже з’явилась весела перерва, а учні перших класів ходять у змінному взутті. "У нашій школі "веселі перерви" організовують учениці 8-го класу. Вони розучують рухи. А потім на перерві запрошують учнів молодших класів до рухів. Це сприяє відновленню сил та енергії учнів. Адже у Німеччині я не бачила, щоб на великій перерві діти сиділи всередині кабінету і дивилися в книжки", – розповіла директор ЗОШ с. Сімерки Тетяна Куцик.

Школа

Учениця 8-го класу Ангеліна Гулей розповіла інтернет-виданню "PMG.ua" як саме вони організовують веселі перерви: "Найперше, ми переглядаємо на "Youtube" рухи, різноманітні легкі танці, які можуть сприйняти діти. Найчастіше діти танцюють під пісню Гайтани "Сонце нам сяє". Загалом, нам подобається проводити такі веселі перерви".

У свою чергу, керівник ЗОШ села Сімерки зауважила, що учні першого класу мають вже свій "взуттєвий куточок", де вони перевзуваються і носять змінне взуття. Адже це, на її думку, допомагає дітям відчувати себе вільними у шкільному просторі. Як вдома.

Читайте також:  У школі на Хустщині діє унікальний музей

Крім того, інтернет-виданню "PMG.ua" очільниця шкільного закладу розповіла і про власні враження від поїздки: "Коли я вперше зайшла у групу продовженого дня у Німеччині, то побачила, що там ходять діти не лише початкової, але і середньої ланки (5-9 класи), батьки яких працюють. Це хороша ідея для нас, адже батьки наших сільських дітей переважно працюють у післяобідній час. Тому діти можуть залишатись у нас. Бо у нас сільські дітки. Там діти різного віку вчаться прибирати за собою. Є певні орієнтири культури прибирання та сміттєсортування. Це об’єднує шкільний колектив.

Австрійський клас

Австрійський клас

Крім того, ми були на уроках людинознавства і тваринознавства. Наприклад,  учениця принесла свою кішку. І вони обговорювали кішок, і те, як побудований їх організм. У кожному класі є свіжі фрукти і 4 види напоїв. Також я звернула увагу на високий рівень інклюзивної освіти, де дитина з інвалідністю відчуває себе на рівних зі здоровими дітьми. Також я побачила за кордоном  більше свободи у самовираженні. Адже для дітей є шкільні кузні, майстерні. І дитина обирає те, що їй припадає до душі".

Реформування початкової освіти не може не торкнутися дошкілля

Європейська співпраця не оминула і дитячі садки. Так, вихователька дошкільного навчального закладу с. Сімерки Марія Копанич та завідувач дошкільного навчального закладу с. Сімер Вікторія Галас Перечинської ОТГ  взяли участь у транскордонному проекті "Відображення: цінності німецької та української дошкільної освіти у взаємному порівнянні" та стали одними з 13 переможців  України, які відвідали німецьке місто Дортмунд  у жовтні 2018 р. Там вони ознайомились з роботою тамтешніх дошкільних закладів освіти.

Марія Копанич та Вікторія Галас у Дортмунді

Марія Копанич та Вікторія Галас у Дортмунді

"Поїздка до м. Дортмунда змінила мої погляди на безліч освітянських питань і проблем. Вивчення досвіду німецьких колег надихнуло на зміни. У мене особисто посилило впевненість, що заклад дошкільної освіти може бути місцем зростання особистості та  щасливого дитинства. Я вирішила разом з колегами робити маленькі кроки до великих змін у реформуванні дошкільної освіти", – наголосила Вікторія Галас

"Участь у проекті для мене була дуже цікавою, адже вдалось побувати у багатьох дитсадках. Найбільше мене вразило надання великої свободи дітям. Йдеться не про повну необмеженість, а про свободу вибору та свободу дій, але з певними окресленими рамками. Наприклад, одні діти хочуть будувати, інші малювати, а треті ліпити. Вони всім цим можуть займатися одночасно. Але є й умови: потрібно не заважати іншому у грі та прибрати після себе.  Діти обирають, що вони їстимуть післязавтра, чим будуть займатись сьогодні або планують як будуть проводити вихідні. Німецькі колеги приділяють велику увагу  вихованню самостійності у дитини. Діти помиляються, стикаються з невдачами, самі обирають шлях виконання тієї чи іншої роботи, самі приймають рішення (звичайно ті , які можуть прийняти в тому чи іншому віці).

Немає чітких алгоритмів проведення тієї чи іншої роботи. Так, діти вчаться приймати свій вибір та відповідати за нього.

Крім того, мені запам’яталось те, що у дитсадках є місця, де дитина може бути сама наодинці. Адже  дитині потрібен простір, де вона може усамітнитись… А вихователь має більше приділяти її творчому розвитку. У своїй роботі я не навчаю дітей як правильно щось робити, я допомагаю їм усвідомити, зрозуміти саму суть тої чи іншої роботи, а потім досвід зробить свою справу. Я маю бути їхнім другом, який направляє, а не змушує їх щось робити. Самостійна ігрова діяльність – це шлях до виховання сильного, впевненого, творчого, креативного та сповненого сил до навчання  майбутнього школяра.

Також я була здивована простотою у роботі дитсадків у плані інфраструктури. Простота – це насамперед те, що з підручних матеріалів можна зробити чудові матеріали з того, що нас оточує без спеціальних закупівель. Наприклад, з дерев’яних палок – ходулі. З колоди можна зробити цікаве обладнання для розвитку рівноваги", – сказала Марія Копанич.

Наразі пані Марія започаткувала проведення ранкового кола. "Це такий ніби обряд, під час якого зранку кожна дитина висловлює свої емоції, думки і плани на цілий день. Тобто ми разом плануємо наш день. І намагаємось допомагати один одному, підтримувати одне одного", – мовила вихователька.

Ігри в класі (Австрія)

Ігри в класі (Австрія)

Амбітні європейські плани на майбутнє

Наразі відділ освіти, культури, сім’ї, молоді та спорту Перечинської ОТГ планує і надалі розширювати співпрацю з навчальними закладами Європи, зокрема, Німеччини та Австрії. Начальник відділу Ольга Барзак розповіла, що, на її думку, ми маємо йти тим шляхом, який пройшли країни-сусідки: "І під час зустрічі з Алісою Смирною ми дійшли до висновку, що треба щось нове створювати. Аліса, яка має зв’язки з освітянами Австрії, долучала керівників шкіл, завідуючих дитсадків нашої громади. І керівники повернулись з великим багажем вражень, знань та ідей. Які можна втілити на місцях. Люди зацікавились поїздками і таким обміном досвіду. Ми маємо намір і надалі співпрацювати з ними. І же у майбутньому є плани щодо того, аби навчальні заклади відвідували і учні наших шкіл. Щоб наша молодь дізнавалась, наприклад, про кращі практики сміттєсортування, інші європейські практики тощо".

Варто зауважити, що незабаром відбудеться ще кілька поїздок освітян до Німеччини та Австрії. І принципи "Нової української школи", які реалізовуються вже з першого класу, тут успішно поєднуватимуться з найкращими європейськими практиками.

Джерело: PMG.ua
Якщо Ви виявили помилку на цій сторінці, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter
Новини партнерів