“SMARTPOLL”: маніпулятивна соціологія або соціологічна маніпуляція. Чому Щадей і Ко’ так невміло ховають правду?
Наприкінці серпня 2020 року, соціологічна служба «Smartpoll» оприлюднює результати опитування, що проводилось за власною ініціативою з 14 по 18 серпня 2020 р. серед жителів міста Ужгород, віком від 18 років. (https://smartpoll.agency/?p=677).
Ця інформація оприлюднюється в Ужгородському прес-клубі, про що докладно повідомляє сторінка у Facebook УжCity https://cutt.ly/OgsNcwp. «В другий тур виходять два кандидати: діючий мер Богдан Андріїв (19,6%) і його основний суперник Віктор Щадей (17,5%) – результати соціологічних досліджень на виборах міського голови Ужгорода представили в Ужгородському прес-клубі. Експерти обговорили старт передвиборчої кампанії в місті і області».
Активно шериться реклама youtube з контентом про результати соціологічного дослідження. Подає рекламу uzhcity.in.ua. Більш розширену інформацію подає спецвипуск газети «УжCity» за 22 червня.
При цьому, інформаційний сайт «zaholovok.com.ua», який належить і адмініструється колективом Ужгородського прес-клубу, подає інформацію більш стримано та не прив’язуючи до того, де саме була оприлюднена ця соціологія. (https://cutt.ly/PgsMOy9) «В Ужгороді оприлюднили рейтинг кандидатів на посаду міського голови Ужгорода» з посиланням на веб-сайт соціологічної служби «Smartpoll».
На заході у прес-клубі учасниками були: представник КВУ Дмитро Тужанський, політичний оглядач Петро Поліха та кандидат соціологічних наук, завкафедри соціології Ужгородського національного університету Федір Шандор.
З офіційної веб-сторінки «Smartpoll» (https://smartpoll.agency) можна зробити висновок, що компанія здійснила лише дослідження по місту Ужгород, і додало текстову згадку про невідоме дослідження в Полтавській області.
19 вересня видання Zaholovok.com.ua оприлюднило черговий рейтинг соціологічної служби «Smartpoll» (https://cutt.ly/0gs0a4B). Дослідження проводилось з 10 до 14 вересня 2020 року серед жителів Ужгорода віком від 18 років, у якому взяло участь 1000 респондентів. Відповідно до результатів, перше місце в загальному рейтингу кандидатів займає Віктор Щадей – 26,4% (минуле дослідження – 17,5% https://cutt.ly/ZfZDnAT), друге місце – Богдан Андріїв з результатами 23,1% (минуле дослідження – 19,6%). Сергій Ратушняк займає четверте місце – 6,2% (минуле дослідження - 12,1%). Олександр Білак займає восьме місце в рейтингу – 2,5% (минуле дослідження – 3,7%). З офіційної веб-сторінки «Smartpoll» можна зробити висновок, що компанія здійснює вже друге дослідження в місті Ужгороді (https://smartpoll.agency/?p=729), утім, жодних інших досліджень нею не проводиться.
Тенденційним є й те, що дослідження цієї компанії вкотре презентуються в Ужгородському прес-клубі, що є оператором інтернет-видання Zaholovok.com.ua. Відео youtube активно шериться на каналі uzhcity (https://cutt.ly/4gs0z5j). Участь у заході беруть представник КВУ Дмитро Тужанський, політичний оглядач Петро Поліха та кандидат соціологічних наук, завкафедри соціології Ужгородського національного університету Федір Шандор.
Крім того, що обговорення дослідження і його подача концентрується навколо двох кандидатів: Віктора Щадея (партія «Слуга Народу») та Богдана Андріїва (самовисуванець, чинний міський голова), його маніпулятивно подає сайт zaholovok.com.ua як пряму мову оглядача Петра Поліхи та Федора Шандора.
«Політолог Петро Поліха пояснює хоч і незначне, але зростання рейтингу діючого мера Богдана Андріїва, як результат правильної роботи політтехнологів: “Традиційні передвиборчі ремонти – намагання міської влади догнати все те, що не робилося. І це дає свій результат. Класична пропаганда: міського голову щодня нахвалюють всі ужгородські ТВ-канали. Ефективно побудована робота в полі: характеристику мера Андріїва – “краде, але щось робить”, яка склалася серед ужгородців, штаб діючого мера посилює меседжем “якщо його не обрати – ваш двір не відремонтують”.
Рейтинг Віктора Щадея, на думку експертів, зріс, перш за все, за рахунок початку кампанії. Виборці почули, що він іде – пізнаваність і підтримку мав, за серпень стало зрозуміло, що він іде. Дискусії, чи правильно Щадей зробив, погодившись стати кандидатом від “Слуги народу”, лише додали інтересу до його кандидатури. Якщо він і втратив частину виборця, який налаштований проти “Слуги народу”, то отримав тих, хто орієнтований на президентську партію».
24 вересня (в останній день реєстрації кандидатів в депутати) партія «Слуга Народу» подає до Ужгородської міської територіальної виборчої комісії список кандидатів у депутати Ужгородської міської ради. Його оприлюднює громадянська мережа «Опора» (https://cutt.ly/4gs896G). В ньому першим номером значиться Шандор Федір Федорович, завідувач кафедри соціології та соціальної роботи. 10-тим номером у списку значиться Голда Юлія Володимирівна, директор ТОВ «Смартпол». Останнє підтверджує і система youontrol (https://cutt.ly/Hgs4j1b). ТОВ, серед інших видів діяльності, має і дослідження.
Зрештою, про дивність рейтингів згадувала громадянська мережа Опора (https://cutt.ly/kgs5Qx4), яка здійснює системний аналіз виборчого процесу. Серед рейтингів, що викликають запитання, відзначені дані Smartpoll.
Також Опора відзначила (https://cutt.ly/Qgs5SZ0) високі видатки кандидата Віктора Щадея на рекламу в Facebook. Інформація стосується лише офіційних проплат, і не враховує наявність великої кількості додаткових акаунтів та сторінок, що шерять інформацію на користь кандидата. Однак, це свідчить про стратегію останнього – активно бути присутнім у соціальних мережах та альтернативних каналах комунікації.
Таким чином, цілком очевидною виглядає спланована кампанія, мета якої масово поширити дезінформацію, а також запрограмувати виборця на певні рейтинги, де показуються високі результати одним кандидатам, і надто низькі – іншим. Коментують їх авторитетні люди, які мають багаторічне відношення до соціології. Однак втаємничують те, що вони теж зацікавлені в поширенні маніпулятивної інформації, будучи кандидатами до місцевої ради.
Для правдивості використовується платформа прес-клубу (за попередньою домовленістю) та посилюється контент через участь представників КВУ (які також, зважаючи на агресивну подачу дуже сумнівних рейтингів, усвідомлюють, що їх використовують). Прес-клуб ніде (у персональних каналах поширення інформації) прямо не згадує про презентацію рейтингу на своїх засіданнях. Однак, з відеоматеріалів, які поширюються на каналах Youtube, видно, що інформація виголошувалась саме там. Вочевидь, представники прес-клубу не мали наміру бути прямо прив’язаними до цієї сумнівної соціології, маючи статус незалежного середовища, яке отримує МТД від міжнародних донорів – зокрема на об’єктивне висвітлення виборчого процесу та просвітницьку діяльність серед громадськості.
За підсумком, низка видань, таких як: «НВ», «Укрінформ», «Тиждень» та «Дзеркало Тижня» присвячують матеріали виборам в Ужгороді, обговорюючи серед найбільш рейтингових кандидатів Віктора Щадея, що також тиражується ним через місцеві медіа.