Європейські автомобілі – з українським серцем
Напевно, кожен українець мріє в житті мати власну іномарку європейського виробництва. Адже для багатьох слово “європейське” є синонімом до іншого слова – “якісне”. Однак, не завжди якісний продукт може виробляти лише Європа. В Україні теж виготовляють достойні іномарки. І одним із центрів вітчизняної автопромисловості є підприємство “Єврокар”, яке нині займається складанням автомобілів марки “Skoda”.
Хороший початок і великі надії
РекламаЗавод “Єврокар” має зручне розташування, адже він знаходиться неподалік міста Чоп, що недалеко від кордону трьох країн – України, Угорщини та Словаччини.
Як розповів інтернет-виданню “PMG.ua” директор із виробництва ПрАТ “Єврокар” Олександр Кізченко, історія самого підприємства почалась більш, ніж 16 років тому. У 2001 році розпочалось будівництво перших виробничих потужностей. І вже у 2002 році методом крупно-вузлового складання був зібраний перший автомобіль “Skoda Octavia A4”. Сам проект був розрахований на повне виробництво автомобілів в Україні. І на початку існування “Єврокару” першим запрацював саме цех для крупно-вузлового складання автомобілів. А вже у 2005 році збудували цех для повного виробництва транспортних засобів. Наразі у ньому відбувається лише процес складання автомобілів, коли до кузова під’єднують агрегати. Усі деталі підприємство отримує від партнерів з компанії “Skoda” із Чехії. Також на території “Єврокару” збудований і зварювальний цех.
РекламаСправи йшли добре до 2008 року. Саме тоді настала горезвісна криза, яка завдала великих збитків і українському авторинку. Світова економічна криза 2008-го зруйнувала плани “єврокарівців” щодо запуску повного виробництва легковиків. “Наші виробничі потужності дозволяють виробляти до 50 тисяч автомобілів у рік. Утім, таку кількість автомобілів виключно на внутрішньому ринку України через економічну нестабільність вже навряд чи вдасться реалізувати. Тому частина робочих місць законсервована. Враховуючи українську економічну нестабільність, минулого року ми загалом зібрали майже 4000 автомобілів. У цю цифру входять усі моделі марки “Skoda”, окрім “Citigo”, – зауважив Олександр Кізченко.
Утім, були у “Єврокару” й золоті часи. Зокрема, у 2004 році, коли компанія збирала автомобілі марок “Audi A4” та “Audi A6”. Крім того, на Закарпатті складались й інші марки концерну-партнера заводу – “Volkswagen” та “Seat”. Але після початку кризи 2008-го року компанія повернулась до складання лише іномарок “Skoda”.
Олександр Кізченко також зауважив, що свого часу тут навіть працювала лінія для виробництва двигунів. Однак, зараз підприємство займається лише складанням автомобілів. У цей процес входить “весілля” (з’єднання кузова і агрегатів), робота над можливими дефектами, а також три тести: водяний (коли на автівку падає 300 літрів штучного сильного дощу), гальмівний та дорожній.
РекламаЗважаючи на сучасні реалії українського автомобільного ринку, директор з виробництва ПрАТ “Єврокар” бачить перспективу лише в експорті автомобілів. Зокрема, на ближній європейський ринок. І компанія вже починає рухатись у цьому напрямку.
Але “Єврокар” не забуває і про українських клієнтів. По всій Україні створена мережа дистриб’юторів та дилерів, які продають зібрані на Закарпатті іномарки “Skoda”. Такі точки знаходяться майже в усіх обласних центрах та великих містах нашої країни.
“Коли син їздить на твоїй машині…”
Виробництво і складання автомобілів – це робота не лише обладнання, а й людей, які працюють в цехах. Загалом, зараз в “Єврокарі” працюють близько 250 працівників. Хоча раніше компанія складалась із понад 1000 робітників, а обсяг виробництва перевищував позначку у 35 тисяч автомобілів.
Одним із кращих майстрів автомобільної справи є слюсар із механо-складальних робіт з Ужгорода Ярослав Ігнатьо. Він із самих початків існування працює на “Єврокарі”. Разом із підприємством пережив як і золоті часи, так і кризові падіння.
Щодня він на службовому транспорті добирається на роботу, щоб стати учасником так званих “весіль”, де нижнє шассі (агрегати) з’єднуються з кузовами автомобілів. Саме за цю роботу пан Ярослав і відповідає.
А історія роботи почалась із улюбленого захоплення: “У мене протягом усього життя є така тяга до автомобілів. Раніше я займався ремонтом машин. Мені подобається збирати, складати, займатись автовиробництвом”.
РекламаЯрослав Ігнатьо, слюсар із механо-складальних робіт
Пан Ярослав зауважив, що його улюблена робота дає можливість розвиватись та постійно навчатись. “Тут ти ніколи не зупиняєш навчатися. При появі нової моделі завжди з’являються якісь нюанси щодо специфіки сучасних автомобілів. Вивчається кожна деталь, кожна частина робочого процесу”, – каже працівник “Єврокару”.
Цікаво, що при підприємстві діє центр, де навчають як молодих фахівців, так і досвідчених майстрів своєї справи. Крім того, зараз у Чопі специфіці складання іномарок “Skoda” навчатимуть і алжирців. Адже у цій північно-африканській країні “Skoda” теж запускає виробничі потужності.
Ярослав Ігнатьо у коментарі інтернет-виданню “PMG.ua” також звернув увагу на те, що “Skoda” – популярна іномарка серед його знайомих. А найприємніше те, що власноруч складеним автомобілем користується і його син. Сам же пан Ярослав є фанатом “Жигулів”, адже, на його думку, шкода брати дорогу гарну іномарку на природу. Останнє, між іншим, теж є його захопленням.
Позитивні тенденції українського авторинку
Автомобільний експерт Олег Полажинець у коментарі інтернет-виданню “PMG.ua” наголосив, що зараз на авторинку України спостерігається післякризова позитивна тенденція. Однак, до найбільших показників 2000-х років нам ще далеко.
Реклама“Справа в тому, що дані 2008 року не сильно відображають ринок як такий, оскільки там було дуже багато необдуманих покупок у кредит, яких перші власники швидко позбулись. Думаю, нам варто орієнтуватись на цифри 2012-2013 років. Вони більш точно відображають реальні купівельні спроможності українців. Я б обережно оцінював ринок, оскільки на нього багато що впливає. У першу чергу, це ситуація у країні, зокрема, війна на сході України, а також дії та стратегія імпортерів, – вважає фахівець з автотематики. – Якщо курс буде стабільним, то до 2020 року, теоретично, ми мали б повернутися на докризовий рівень 2012-2013 років. Але це за умови, що гривня не впаде вдвічі, як це сталося у 2015-му. Також не будемо забувати про те, що на ринок дуже впливають авто на іноземній реєстрації та розміри митних ставок і акцизів”.
Інший експерт, керівник Центру глобалістики “Стратегія ХХІ” Михайло Гончар, у коментарі інтернет-виданню “PMG.ua” зауважив, що майбутнім автомобільної галузі в Україні є виробництво або складання електромобілів. На думку фахівця, Закарпаття ідеально підходить для місця створення таких транспортних засобів, оскільки у регіону є краще логістичне сполучення з Європейським Союзом. Зокрема, зі Словаччиною, яка є одним із лідерів експорту автомобілів у світі. І саме словацький досвід розвитку автовиробництва треба розвивати і в Україні.