Обов’язкові велодоріжки: угорська реальність – українське майбутнє
Нещодавно українські велосипедисти отримали приємну новину – Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України вводить обов’язкове проектування велосипедних доріжок і смуг під час нового будівництва та реконструкції доріг. За словами заступника міністра Лева Парцхаладзе, у європейських країнах велосипед вже давно став для багатьох альтернативою автівкам та громадському транспорту.
“У нас, можливо, теж чимало людей хотіли би так їздити на роботу, але через відсутність організованого велосипедного руху, окремих велодоріжок та смуг, це не тільки незручно, а ще й небезпечно. Тому в новому ДБН щодо вулиць і доріг ми ввели обов’язкове проектування велодоріжок і смуг на дорогах та прописали чіткі вимоги щодо їх влаштування та параметрів”, – зазначив Лев Парцхаладзе.
Звісно, для багатьох українців пересування на велосипеді у значних випадках є проблематичним. Адже у більшості міст України велоінфраструктура знаходиться лише на початковому рівні. А їх відсутність призводить і до небезпечних наслідків. Так, за словами речниці Управління патрульної поліції Закарпатської області Ольги Мартин, за 2017 рік протягом 5 місяців на території обслуговування Управління патрульної поліції Закарпаття стались 4 ДТП за участі велосипедистів. А вже у 2018 році протягом 5 місяців з 1 січня по 31 травня кількість ДТП за участі велосипедистів подвоїлась – вісім пригод.
Безпека для велосипедистів: досвід Угорщини
Щоб побачити, якою є якісна велоінфраструктура європейських міст, не обов’язково їхати у Данію, Нідерланди чи Швецію, де велотранспорт є чи не головним засобом пересування. Україна і, зокрема, Закарпаття, можуть перейняти досвід сусідніх країн ЄС, зокрема, Угорщини. Як зазначила Олена Чернишова, експерт “Асоціації велосипедистів Києва”, у своєму дослідженні “Розподіл бюджетних коштів на велосипедну інфраструктуру: досвід ЄС та пропозиції для України”, в Угорщині велотранспортом користуються від 2% до 19% міського населення. А підтримав розвиток велоінфраструктури цієї країни Європейський Союз. “У рамках національної стратегії з розвитку велотранспорту в період з 2007 по 2013 роки було інвестовано 255 млн євро на розвиток велосипедної інфраструктури. Левову частку фінансування забезпечив Європейський Союз, а саме Європейський регіональний фонд розвитку. Важливою умовою фонду є співфінансування проектів, де фонд надає 72% коштів на реалізацію, а місто-реалізатор має забезпечити 28%. Загалом Європейський Союз вклав 170 млн євро, національний уряд – 45 млн євро, місцеві органи влади – 40 млн євро у розвиток велосипедної інфраструктури, яка здебільшого побудована в містах і селищах”, – йдеться у дослідженні експертів “Асоціації велосипедистів Києва”.
Яскравим прикладом якісної інфраструктури у маленьких містечках є місто Ясберень, що розташоване за 70 кілометрів від Будапешта. Як розповів інтернет-виданню “PMG.ua” місцевий житель та активний велосипедист Марк Кечкеш, велодоріжки пролягають переважно по головних вулицях міста, як от вулиці Ракоці, Кошута, Спортивна і т.д. А їх протяжність як для 25-тисячного містечка складає понад 8 кілометрів.
Самі велодоріжки розміщені на тротуарах і відокремлені від пішохідних тротуарів спеціальним покриттям. Так, пішоходи ходять по бруківці, тоді як велосипедисти їздять по асфальтному покриттю.
Варто зауважити, що на місту у розвитку велоінфраструктури допомагає Європейський Союз завдяки програмам “Új Széchenyi Terv” та“Széchenyi 2020”. Так, у 2013 році на велоінфраструктуру було виділено понад 123 мільйони форинтів (близько 11-12 мільйонів гривень), а по програмі “Széchenyi 2020” міська рада отримала ґрант на суму 325 мільйонів форинтів (близько 32 мільйонів гривень) на розширення велодоріжок на вулицях Вашартер, Надор, а також розробку доріжок у напрямку міста Нодьката, зокрема вулиць Вершень та Медьєгаз. Загалом буде створена нова велоінфраструктура протяжністю близько п’яти кілометрів.
Крім велодоріжок, також планується розширення кількості міських велопарковок, яких є і так чимало на багатьох вулицях міста. Вони мають єдиний стиль і активно використовуються як містянами, так і гостями цього населеного пункту.
Крім того, тут переймаються і безпекою велосипедистів. Так, на багатьох пішохідних переходах угорська поліція розмістила спеціальні позначки для велосипедистів, як правильно переходити дорогу зі своїм “двоколісним другом”.
Загалом, у вихідні дні у маленьких містечках Угорщини велосипедистів можна побачити частіше, ніж автомобілі.
Та від маленьких міст не відстає і столиця. Так, за інформацією “Асоціації велосипедистів Києва”, Будапешт є наразі 13-тим серед найбільших велосипедних міст світу. Адже протяжність велодоріжок в угорській столиці складає понад 200 кілометрів. Також там розвинений і громадський велотранспорт.
А що у закарпатських містах?
В Ужгороді та Мукачеві неозброєним оком помітне зростання кількості велосипедистів на вулицях. Та поки велогромадськість обох міст чекає і робить все для того, аби власники двоколісного транспорту мали сприятливі умови для пересування.
Експерт “Асоціації велосипедистів Мукачева” Євген Новак у коментарі інтернет-виданню “PMG.ua” зауважив, що велоінфраструктура є дуже важливою для міста, адже маленьке Мукачево наразі перевантажене автотранспортом . Крім того, мала відстань дозволяє пересуватись велосипедистам по місту над Латорицею. Варто зауважити, що “Асоціація велосипедистів Мукачева” запропонувала концепцію розвитку велоінфраструктури Мукачева, згідно якої розроблені 5 маршрутів.
Начальник Управління міського господарства Мукачівського міськвиконкому В’ячеслав Гасинець у коментарі інтернет-виданню “PMG.ua” зауважив, що у місті вже є перша велодоріжка, яка розташована уздовж набережної. Її загальна протяжність складає 2600 метрів, з яких 1300 вже готові. А друга частина (1300 метрів) буде готова до кінця 2018 року. Що ж до інших вулиць міста, то і тут можна незабаром чекати на появу велодоріжок. За словами В’ячеслава Гасинця, однією з перших вулиць, де буде велодоріжка, є вулиця Данила Галицького. Також робитимуться велодоріжки і на інших вулицях, ширина яких дозволяє це зробити. Адже в історичному центрі міста, на жаль, через вузькі вулички, неможливе їх встановлення. Тому велодоріжки з’являтимуться насамперед на головних вулицях, ширина яких дозволяє прокласти велодоріжку.
Що ж до Ужгорода, то заступник начальника Управління капітального будівництва Ужгородської міськради Михайло Савко зазначив, що наразі в обласному центрі будується велодоріжка по вулиці Грушевського. Також планується будівництво велодоріжок загальною протяжністю близько 8,5 км. Вони будуть розміщені у районах пішохідних зон і зачіпатимуть автосмуги лише при перетині вулиць. А їх ширина складатиме близько 1,8 метрів.
Та наразі усі велосипедисти чекають на появу спеціальних доріжок. І розуміють: якщо ми рухаємось у європейському напрямку, то і наші дороги мають відповідати європейським нормам.