Валерій Лунченко про проблеми, які хвилюють закарпатців
Днями газеті «Панорама» випала нагода поспілкуватись з народним депутатом України Валерієм Лунченком (інтерв’ю опубліковане в номері від 23 травня).
Валерій Валерійович є закарпатцем і чудово знає реальний стан справ у області. Коли випадає нагода, враховуючи завантаженість парламентарія, він навідується на малу батьківщину.
– Розпочнемо із чи не найголовнішої проблеми Закарпаття – доріг. Скажіть, будь ласка, яка ситуація із ремонтом доріг краю станом на травень 2019 року.
– Стан доріг є однією з головних проблем нашої держави, і Закарпаття не є винятком. Загалом потребують значного ремонту як міжнародні автошляхи, так і дороги національного та місцевого значення. Увага до вирішення цієї проблеми в останні два роки відчутно посилилася як на державному, так і на місцевому рівні, але ще й досі виділяється не достатня кількість грошей. Але головне, що збільшується на цю мету обсяг фінансування з таких джерел як Дорожній фонд і Державний фонд регіонального розвитку, а також за рахунок субвенцій на соціально-економічний розвиток територій Державного бюджету та з місцевих бюджетів.
На цей рік вже затверджено на засіданні Бюджетного комітету Верховної Ради перелік доріг місцевого значення, що будуть ремонтуватися. В переліку проблемних доріг області таких понад 200. Звичайно, коштів на їх капітальний ремонт поки що немає, тому в першу чергу фінансування спрямовується на ліквідацію ямковості, щоб швидко створити можливості для нормального проїзду. Загалом на цю мету в Дорожньому фонді передбачається близько 270 млн. гривень і роботи вже розпочалися.
Стосовно доріг державного значення, за нашої ініціативи Урядом була обрана стратегія першочергового ремонту міжнародних трас, що сполучають прикордонні пункти пропуску з автомагістраллю Київ – Чоп. Так, у 2018 році активно розпочалися роботи на автодорогах М-23 «Берегово – Велика Копаня», М-24 «Мукачево-Берегово-Лужанка» та М-25 «Соломоново-Чоп-Велика Добронь-Яноші», що мають загальну протяжність понад 140 км. І в цьому році найближчим часом ремонтні роботи на цих дорогах будуть завершені і від КПП «Вилок», «Лужанка» та «Косино» буде комфортно їхати у центральні райони держави.
Але основною проблемною трасою для області залишається дорога національного значення Н-09 Мукачево-Рахів, яка іде далі по Івано-Франківській та Львівській областях, загалом має довжину понад 420 кілометрів.
У цьому році передбачено на її ремонт близько 260 млн. гривень, з яких 40 млн. піде на покриття минулорічної заборгованості за фактично виконані роботи. Решти коштів вистачить на ремонт найбільш аварійних ділянок на відрізку між Мукачевом та Хустом. Також ведуться зараз необхідні тендерні процедури на проведення ремонтних робіт на ділянках між Хустом та Раховом. Не залишаємо надії на виділення додаткових ресурсів фінансування в цьому році і маємо позитивні сподівання на наступний рік, щоб завершити ремонти по усій протяжності цієї траси в нашій області.
Одним словом, проблеми дорожнього господарства області вимагають від усіх учасників процесу наполегливої роботи і в цьому, і в наступних роках.
– Нещодавно виникла ситуація з ужгородським аеропортом. Рейси з Києва в Ужгород скасували. Що це: дійсно ліквідація рейсу чи певна реорганізація і в планах є запровадження регулярного авіасполучення без пересадок у Львові?
– Ми займаємося цим питанням давно, оскільки безумовно відновлювати рейси між Ужгородом і столицею необхідно і бажано так, як було раніше, хоча б у всі робочі дні тижня. Аеропорт в минулому році був технічно повністю підготовлений до обслуговування рейсів в різних напрямках. Авіакомпанія «Мотор Січ» розпочала роботу, правда, раз на тиждень і через Львів. Однак призупинила рейси через те, що немає міжурядової угоди із Словацькою Республікою з питань обслуговування повітряного руху. Підписання цієї угоди очікується найближчим часом. Крім цього, для компанії рейс Київ-Ужгород у п’ятницю є нерентабельним, оскільки в цей день, напередодні вихідних, не набирається достатня кількість пасажирів, та й вартість квитка близько 4 тис. грн. зависока для звичайної людини.
Нами була ініційована зустріч представників компанії «Мотор Січ» з керівництвом обласної ради для урегулювання ситуації щодо організації регулярного авіасполучення. Така зустріч відбулася 15 травня, питання буде внесено на обговорення сесії облради для відпрацювання механізмів фінансової підтримки авіарейсу та інших заходів з метою відновлення, для початку, рейсів тричі на тиждень, а вже потім і регулярних щоденних рейсів спершу у столицю держави.
Маємо сподівання, що найближчими місяцями усі проблеми буде вирішено і авіасполучення відновиться.
(Інтерв’ю записувалось ще перед вирішенням ситуації. Станом на тепер відомо, що компанія "Мотор Січ" відкриє прямі рейси Ужгород – Київ)
– Ви активно підтримуєте розвиток спорту на Закарпатті. Які маєте плани у цій сфері?
– Так, наша команда активно підтримує питання культури і спорту в області, особливо спрямовані на популяризацію здорового способу життя і розвиток нашої молоді. Усі напрацювання на цей рік будуть забезпечені організаційно та фінансово. В більшій мірі це стосується поки що Хустщини. Реконструйовано ряд об’єктів, запрацював драматичний театр, стадіон, організовуємо різноманітні заходи, мотокроси, велопробіги тощо. На днях у Хусті пройшов перший марафон на половину класичної дистанції, який хочемо зробити щорічним. На черзі дитячі велоперегони, що відбудуться в Хусті 16 червня. Сприяємо тому, щоб в область надходило державне фінансування на подальший розвиток і розбудову спортивної інфраструктури.
Хотіли б запитати Вас про ще одну проблему, яка хвилює закарпатців. Зроку в рік на КПП Закарпаття у період свят спостерігаються великі черги. Чи є якісь плани у народних депутатів, чи Кабміну по розбудові вже існуючих контрольно-пропускних пунктів або відкриттю нових?
– Проблематика розширення існуючих КПП в області чи збільшення їх кількості дуже об’ємна, вона стосується і залежить від діяльності багатьох міністерств і відомств країни. Звичайно, в цьому напрямку зроблено чимало. В даний час ведуться роботи по реконструкції і розширенню КПП «Лужанка» та «Ужгород», завершуються роботи щодо будівництва прикордонної інфраструктури з боку угорської сторони на міждержавному пункті пропуску Велика Паладь. Узгоджується питання щодо покращення інфраструктури і з українського боку. За моєю інформацією, коштів на цей рік передбачено в достатній кількості для того, щоб всі роботи були завершено вчасно. Але ж великі черги у святкові та інші дні на кордонах виникають з різних причин і не завжди залежать від стану інфраструктури. Тому тут важлива злагоджена робота всіх служб з обох боків кордону, тобто людський фактор, підтримка в належному стані техніки, приладів контролю на вантажних ділянках. І, звичайно, потрібне грамотне вирішення усіх міждержавних питань з боку Міністерства закордонних справ, Прикордонної служби України та інших державних інституцій, чого інколи бракує.